Δημοσιεύθηκε στις : [ 03-12-2018 ]

806/2018 Σχετικά με το δημογραφικό πρόβλημα στη χώρα μας

(Σχετικά με το δημογραφικό πρόβλημα στη χώρα μας)

Κατηγορία: Λοιπά

Αθήνα, 29 Νοεμβρίου 2018
Αριθ. Πρωτ.: 806

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ

Ταχ. Δ/νση: Σταδίου 29
Ταχ. Κώδικας: 101 10 - Αθήνα
TELEFAX: 210 5203872
Πληροφορίες: Ζ. Αδαμοπούλου
Τηλέφωνο: 2131516472
e-mail: [email protected]

ΠΡΟΣ: Τη Βουλή των Ελλήνων
Δ/νση Κοιν/κού Ελέγχου
Τμήμα Ερωτήσεων Αθήνα


ΘΕΜΑ: Σχετικά με το δημογραφικό πρόβλημα στη χώρα μας.

Σε απάντηση του ανωτέρω σχετικού, που κατατέθηκε στη Βουλή από τον Βουλευτή κ. Θ. Καράογλου, σας πληροφορούμε τα εξής:

Η ενίσχυση της συνοχής των οικογενειών και η αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος είναι στις άμεσες προτεραιότητες της πολιτικής του Υπουργείου μας, το οποίο προσπαθεί να αντιμετωπίσει ολιστικά το πρόβλημα μετατοπίζοντας τις δράσεις και το σχεδιασμό στην ενίσχυση πρωτίστως και κυρίως του παιδιού, με μία σειρά μέτρων προστασίας και κινήτρων.

Μέσα σ' αυτό το πλαίσιο, συνεχίζουμε να επενδύουμε στον τομέα της Κοινωνικής Αλληλεγγύης-Πρόνοιας αυξάνοντας τα ποσοστά του ΑΕΠ από 780 εκ. (2015) σε 3.600 εκ. το 2019 και 2020 (2% του ΑΕΠ) με στόχο την σύγκλιση με τον Μ.Ο. των χωρών της Ε.Ε.(4% του ΑΕΠ) μέχρι το 2023. Εντείνουμε τα μέτρα για τους ευάλωτους πληθυσμούς που έχουν πληγεί από την κρίση μειώνοντας τα ποσοστά φτώχειας από 35,6% (το 2015) σε 34,8 (το 2016) και βάσει των υπολογισμών μας το ποσοστό αυτό θα μειωθεί στο 28% (το 2022).

Το Δημογραφικό είναι ένα πολυπαραγοντικό πρόβλημα. Η βουλή των Ελλήνων με το πόρισμα του 1993 κατέληγε σε 10 προτάσεις από τις οποίες τα επιδόματα ήταν μία από αυτές. Όλοι γνώριζαν τότε ότι με οικογενειακά επιδόματα δεν λύνεται το δημογραφικό πρόβλημα.

Ο πρώτος παράγοντας που επηρεάζει το δημογραφικό είναι η σταθερή εργασία, για αυτό ως κυβέρνηση μειώσαμε την ανεργία από το 27% στο 20% περίπου μέσα σε διάστημα 3,5 χρόνων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, αλλά και με τα στοιχεία της ΕΡΓΑΝΗΣ, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2017, (Ιανουάριος-Ιούνιος), δημιουργήθηκαν περί τις 260.000 νέες θέσεις εργασίας, με 60% πλήρους έναντι της μερικής απασχόλησης , όταν παραλάβαμε ίσχυε το ακριβώς ανάποδο. Ταυτόχρονα, επαναφέρουμε τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, η κατάργηση των οποίων είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια 1,1 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας, από το 2008 έως την περίοδο που αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας.

Ο δεύτερος παράγοντας, είναι η αντιμετώπιση της φτώχειας. Οι μειώσεις στους δείκτες 2015-2016 (με στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ 2017) είναι αποτέλεσμα δύο μόνο προγραμμάτων, των μέτρων αντιμετώπισης της ανθρωπιστικής κρίσης και της πιλοτικής εφαρμογής του ΚΕΑ συνολικού ύψους 315 εκατομμυρίων Ευρώ. Έχει συντελεστεί η ανάσχεση της ακραίας φτώχειας μέσω του ΚΕΑ και αντί των αναμενόμενων 750.000 ατόμων στο ΚΕΑ, σήμερα βρίσκονται περί τις 610.000.

Το πρόγραμμα Κ.Ε.Α (ΦΕΚ 128 τ.Β'/24.01.2017 για την πλήρη εφαρμογή του προγράμματος) διαρθρώνεται σε 3 πυλώνες:

1. Οικονομική ενίσχυση

50% μέσω προπληρωμένης κάρτας
σημερινοί δικαιούχοι 626.710, 760.000.000 € για το 2018

2. Διασύνδεση με προγράμματα και υπηρεσίες

- κοινωνικά τιμολόγια παροχής ηλεκτρικού ρεύματος (Κ.Ο.Τ.)
- κοινωνικά τιμολόγια παροχής νερού
- δωρεάν πρόσβαση σε βρεφονηπιακούς σταθμούς
- ιατροφαρμακευτική κάλυψη
- τρόφιμα, ΤΕΒΑ.

Το Ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας προς τους Απόρους (Τ.Ε.Β.Α), υποστηρίζει τη διανομή τροφίμων και βασικών υλικών αγαθών με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια και υλοποιείται στο σύνολο της χώρας μέσω Κοινωνικών Συμπράξεων (το Πρόγραμμα υλοποιείται στο πλαίσιο του ΕΠ Επισιτιστικής και Βασικής Υλικής Συνδρομής και ολοκληρώνεται το 2020).

3. Πρόσβαση στην Αγορά Εργασίας

Το 10% των ανέργων θα μπει στην Αγορά Εργασίας μέσω προγραμμάτων του ΟΑΕΔ (το 10% των ωφελούμενων, δεσμεύονται οι υπηρεσίες πρόνοιας ότι θα πρέπει να βρουν εργασία, μέσω προγραμμάτων του ΟΑΕΔ, κατά το 12άμηνο που θα καταβάλλεται το επίδομα).

Οι καινοτομίες του προγράμματος είναι:

- ηλεκτρονική πλατφόρμα με προσυμπληρωμένες πληροφορίες.
- υποβολή αίτησης με βάση τα εισοδήματα των τελευταίων 6 μηνών
- ανοικτό σύστημα.

Ο τρίτος παράγοντας είναι η αντιμετώπιση της παιδικής φτώχειας και της υλικής στέρησης. Μέσα σε διάστημα δύο χρόνων μειώσαμε, κατά δύο μονάδες περίπου, το ποσοστό της παιδικής φτώχειας από 26,3% το 2015 σε 24,5% το 2016 και υπολογίζεται ότι μέχρι το 2022 το ποσοστό θα μειωθεί στο 20%. Σύμφωνα με το Ν.4455/2016, δόθηκε η δυνατότητα στο Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, να εφαρμόσει ειδικό πρόγραμμα Σχολικών Γευμάτων .Στο πλαίσιο της πολιτικής μας για το παιδί έχουμε διανείμει, για τη σχολική περίοδο 2018-2019, 130.000 μερίδες ζεστών γευμάτων σ' όλη την Ελλάδα στα παιδιά του δημοτικού, με 40.000.000 προϋπολογισμό για το 2018. Το 2019 στόχος μας είναι να επεκταθεί και άλλο το πρόγραμμα, έτσι ώστε το 2019 θα παρέχουμε 153.244 ζεστά γεύματα σε 954 σχολεία σε 63 δήμους της χώρας. Αξίζει να σημειωθεί ότι συγκριτικά με τη σχολική περίοδο 2017-2018, το ποσοστό συμμετοχής των μαθητών στο πρόγραμμα αυξήθηκε κατά 22%, γεγονός που αποδεικνύει έμπρακτα όχι μόνο την επιτυχία διεξαγωγής του προγράμματος αλλά και τη θετική αποδοχή από τους μαθητές, τους γονείς και την εκπαιδευτική κοινότητα. Φορέας υλοποίησης θα είναι ο Οργανισμός Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ).

Ο τέταρτος παράγοντας είναι ακόμα πιο σημαντικός, είναι οι υπηρεσίες για το παιδί, όπως φαίνεται και από τη Γαλλία και τη Γερμανία, που είναι οι μόνες χώρες που αντιμετώπισαν το δημογραφικό σε όλη την Ευρώπη, μεγάλη σημασία έχουν οι βρεφονηπιακοί σταθμοί.

Συγκεκριμένα παραλάβαμε 2.800 βρεφονηπιακούς σταθμούς, στους οποίους το κράτος έδινε δωρεάν πρόσβαση μόνο σε 70.000 παιδιά. Σήμερα, το νούμερο αυτό έχει φτάσει τα 127.000 παιδιά. Το Υπουργείο έχει ήδη εξαγγείλει το πρόγραμμα επιδότησης των Δήμων ύψους 15 εκατομμυρίων ευρώ από εθνικούς πόρους, που θα αποτελέσει τη γέφυρα για το 2018-2019, έτσι ώστε μέσα στο διάστημα 2019-2020 θα ιδρυθούν επιπλέον 1800 βρεφονηπιακοί σταθμοί, που θα φιλοξενήσουν δωρεάν 165.000 παιδιά.

Επιπρόσθετα, μέσω της δράσης «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής» η οποία συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο στο πλαίσιο του Ε.Π. «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», των 13 Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων και από εθνικούς πόρους, έχουν πρόσβαση, σε δομές παιδικής προστασίας( όπως Παιδικοί- Σταθμοί, Βρεφονηπιακοί-Σταθμοί Ολοκληρωμένης Φροντίδας (Β.Σ.Ο.Φ.), Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (ΚΔΑΠ) -(ΚΔΑΠ-ΜΕΑ), παιδιά ευάλωτων οικογενειών.

Επίσης, στο πλαίσιο του Κρατικού Κατασκηνωτικού προγράμματος για τη φιλοξενία παιδιών, οικογενειών, ηλικιωμένων και Ατόμων με Αναπηρίες, με χαμηλό οικογενειακό εισόδημα, λειτουργούν σήμερα 15 Παιδικές Εξοχές του Κρατικού Προγράμματος, βάσει των διατάξεων του Ν.749/1948 (ΦΕΚ 200/Α71948), όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε μεταγενέστερα.

Πέμπτον, ψηφίσαμε το νόμο για την αναδοχή και την υιοθεσία (ν.4538/2018), που προέβλεπε και η επιτροπή του 1993. Ο νέος νόμος επιλύει τέσσερα μεγάλα ζητήματα : Πρώτον, να μην μένουν τα παιδιά σε ιδρύματα και να βλάπτεται η ψυχολογική και νοητική τους κατάσταση. Δεύτερον, να μην περιμένουν οι θετοί ή ανάδοχοι γονείς για χρόνια προκειμένου να πάρουν το παιδί και να αναπτύσσεται το εμπόριο βρεφών. Τρίτον, να επιταχυνθεί η όλη διαδικασία με ενιαίο, διαφανή και επιστημονικό τρόπο και με περιορισμένα και σαφή χρονικά όρια, που δεν θα υπερβαίνουν το ένα έτος, προκειμένου τα παιδιά να τοποθετηθούν σε οικογενειακό περιβάλλον όσο το δυνατόν συντομότερα. Τέταρτον, να γνωρίζει επιτέλους το κράτος για πρώτη φορά τον ακριβή αριθμό των παιδιών που φιλοξενούνται σε ιδρύματα, το διάστημα παραμονής τους εκεί και τους λόγους που δεν έχουν δοθεί ακόμα για αναδοχή ή υιοθεσία. Αντίστοιχα, να γνωρίζει το κράτος που βρίσκονται οι υποψήφιοι γονείς, αν είναι κατάλληλοι και αν έχουν υποστεί την κατάλληλη εκπαίδευση για το νέο τους ρόλο.

Έκτον, θα δημιουργήσουμε 100 νέα κέντρα στήριξης της οικογένειας μέσα στο 2018-2019, τα οποία θα είναι συνδεδεμένα με τα Κέντρα Κοινότητας.

Έβδομον, η νέα αρχιτεκτονική του Επιδόματος Παιδιού (ν.4512/2018 (ΦΕΚ5/Α72018), που βασίστηκε στον εξορθολογισμό του προηγούμενου νομοθετικού πλαισίου, οδήγησε σε πολύ σημαντικές αυξήσεις, όσον αφορά το ύψος των επιδομάτων, για το 92% των δικαιούχων οικογενειών. Οι αυξήσεις φτάνουν έως και το 110%, υπερβαίνοντας το διπλασιασμό του παλαιού ποσού για αρκετές κατηγορίες. Αυτό σημαίνει ότι η νέα αρχιτεκτονική του επιδόματος το έκανε ελκυστικότερο σε οικογένειες που μέχρι το 2018 δεν προχωρούσαν στην υποβολή αίτησης. Ταυτόχρονα ειδική μέριμνα έχει ληφθεί για τις μονογονεικές οικογένειες, με αποτέλεσμα να προκύψουν αυξήσεις για το 98% των δικαιούχων μονογονεικών οικογενειών. Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα οι οικογένειες που λαμβάνουν οι οικογένειες που παίρνουν το επίδομα αυξήθηκαν από 800.000 σε 900.000. Το επίδομα παιδιού, ήδη, απευθύνεται σε 1.501.126 παιδιά, περισσότερα κατά 100.000 συγκριτικά με πέρυσι. Αναλυτικότερα το επίδομα διαμορφώνεται ως εξής:

• 70 ευρώ το μήνα για οικογένεια με ένα παιδί, από 40, που ήταν μέχρι σήμερα.

• 140 ευρώ για οικογένεια με δύο παιδιά από 80, που ήταν μέχρι σήμερα.

• 280 ευρώ για οικογένεια με 3 παιδιά, από 240 σήμερα, ενώ για κάθε επιπλέον παιδί μετά το 3ο θα προστίθενται 140 ευρώ.

Όγδοο, ενισχύουμε τις ανασφάλιστες μητέρες μέσω του προγράμματος καταβολής χρηματικών παροχών λόγω μητρότητας στις γυναίκες που δεν δικαιούνται να αξιώσουν παροχές από ασφαλιστικό φορέα ή είναι ανασφάλιστες. Η εφαρμογή του προγράμματος είναι σύμφωνη με τις διατάξεις του άρθρου 4 παρ. 5 του Ν.1302/1982 (ΦΕΚ 133/τ. Α'/1982), με τον οποίο κυρώθηκε η υπ' αρ. 103/1952 Διεθνής Σύμβαση Εργασίας «περί προστασίας της μητρότητας».

Τέλος, θα ιδρύσουμε Εθνικό Παρατηρητήριο για το δημογραφικό πρόβλημα και ταυτόχρονα μία από τις άμεσες προτεραιότητες του Υπουργείου μας είναι η ίδρυση Παρατηρητηρίου για το Παιδί. Το 2018 διαμορφώσαμε και υλοποιούμε μία πολύμορφη πολιτική στήριξής των παιδιών και των οικογενειών.

Σχετικά με το ερώτημα που θέσατε και αφορά στις αυξημένες γεννήσεις νεκρών παιδιών το 2017 αρμόδιο να απαντήσει είναι το συνερωτώμενο Υπουργείο Υγείας.



Η ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ



ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν, συμπεριλαμβανομένων ενδεικτικά των νομοθετικών και διοικητικών κειμένων (Νόμοι,  Διατάγματα, Υπουργικές Αποφάσεις, ΠΟΛ., Διοικητικές Πράξεις και Λύσεις κ.α.), των νομολογιακών κειμένων (Δικαστικές Αποφάσεις κ.α.), των περιλήψεων αυτών και της τήρησής τους σε βάση δεδομένων, των συσχετίσεων μεταξύ τους και των ειδικών εργαλείων αναζήτησης, αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη  από τους νόμους  2121/1993,  2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ.
Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ: Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.


Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

    Up
    Close
    Close
    Κλείσιμο