Συνημμένα

Δημοσιεύθηκε στις : [ 30-07-2014 ]

Κ.Υ.Α. αριθμ. 29530/25.7.2014 Παροχή οδηγιών για την κατάρτιση του προϋπολογισμού των δήμων, οικονομικού έτους 2015 - τροποποίηση της υπ' αριθμ. 7028/2004 (Β' 253) απόφασης

(Παροχή οδηγιών για την κατάρτιση του προϋπολογισμού των δήμων, οικονομικού έτους 2015 - τροποποίηση της υπ' αριθμ. 7028/2004 (Β' 253) απόφασης)

Κατηγορία: Λοιπά

Αριθμ. 29530

(ΦΕΚ Β' 2059/29-07-2014)

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ - ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του άρθρου 77 του Ν. 4172/2013 (Α' 167).

2. Τις διατάξεις του άρθρου 64 του Ν. 4270/2014 (Α' 143) «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις».

3. Τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 155 του Ν. 3463/2006 (Α' 114).

4. Τις διατάξεις των περιπτ. δ και ε του άρθρου 63 καθώς και των παρ. 1 του άρθρου 72, 1-3 του άρθρου 86, 1, 2, 4, 6 και 7 του άρθρου 266 του Ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Α' 87).

5. Τα οριζόμενα στην υπ' αριθμ. 7028/3-2-2004 (Β' 253) απόφασή μας, περί καθορισμού του τύπου του προϋπολογισμού των δήμων και κοινοτήτων, όπως αυτή τροποποιήθηκε με τις υπ' αριθμ. 64871/2007 (Β' 2253), 70560/2009 (Β' 2394), 50698/2011 (Β' 2832) 47490/18.12.2012 (Β' 3390) και 30842/2013 (Β' 1896) όμοιες και ισχύει.

6. Την υπ' αριθμ. Υ48/9-7-2012 (Β' 2105) απόφαση του Πρωθυπουργού «Καθορισμός αρμοδιοτήτων του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα».

7. Το υπ' αριθμ. 27365/10.7.2014 έγγραφο του ΥΠ.ΕΣ., με το οποίο ζητήθηκε η διατύπωση γνώμης επί του σχεδίου της παρούσας κοινής υπουργικής απόφασης, από την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 77 του Ν. 4172/2013 (Α' 167).

8. Το υπ' αριθμ. 1660/23.7.2014 έγγραφο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, με το οποίο μας διατυπώθηκε η γνώμη της.

9. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α' 98).

10. Το γεγονός ότι, από την εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας, δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, ούτε σε βάρος των προϋπολογισμών των δήμων,

αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Γενικές οδηγίες κατάρτισης του προϋπολογισμού


1. Η δημοσιονομική θέση των ΟΤΑ ως φορέων Γενικής Κυβέρνησης πρέπει να είναι ισοσκελισμένη ή πλεονασματική, κατά τα άρθρα 14 παρ. 1 περ. β και 35 παρ. 1 Ν. 4270/2014.

Για τους δήμους, επίσης ως φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, ισχύουν κατά τη σύνταξη του προϋπολογισμού τους, οι γενικές αρχές για τη διαχείριση των οικονομικών της Γενικής Κυβέρνησης του άρθρου 33 και της δημοσιονομικής θέσης του άρθρου 34, οι κανόνες του δημοσιονομικού σχεδιασμού του άρθρου 35, του χρέους του άρθρου 36 και της πορείας προσαρμογής του άρθρου 37 και οι γενικές αρχές κατάρτισης Π/Υ του άρθρου 49, του Ν. 4270/2014.

Περαιτέρω, το σύνολο των δαπανών μη συμπεριλαμβανομένων των χρεολυσίων (ΚΑΕ 6516, 6517, 6518, 6526, 6527) δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από το σύνολο των εσόδων αφαιρουμένων των εσόδων από δάνεια (ΚΑΕ 31). Η ανωτέρω σχέση θα πρέπει να ισχύει κατά την κατάρτιση αλλά και σε κάθε αναμόρφωση του προϋπολογισμού.

Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι έχουν αναληφθεί υποχρεώσεις και πραγματοποιηθεί δαπάνες καθ' υπέρβαση των εγγεγραμμένων πιστώσεων του προϋπολογισμού, τα ποσά που αναλογούν στο ύψος αυτών, καταλογίζονται σε βάρος των οργάνων που ενέκριναν ή συνέπραξαν στην εκτέλεση της δαπάνης (άρθρο 66 παρ. 5 του Ν. 4270/2014 και 21 του Ν. 2362/1995 και άρθρο 10 του π.δ. 113/2010).

2. Στον Π/Υ εγγράφονται όλες οι δαπάνες και τα έσοδα του δήμου, τα οποία αναμένεται να πληρωθούν και αντίστοιχα να εισπραχθούν κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους. Επιπλέον εγγράφονται οι προβλέψεις μη είσπραξης εισπρακτέων υπολοίπων βεβαιωθέντων κατά τα παρελθόντα οικονομικά έτη εντός του οικονομικού έτους (Κωδικός Αριθμός Εξόδων «85» - ύψος επισφαλειών) καθώς και το αποθεματικό (Κ.Α Εξόδων «91»).

Η υπερεκτίμηση των εσόδων ή η εγγραφή εσόδων που δεν πρόκειται να εισπραχθούν οδηγεί ουσιαστικά στην μη επίτευξη του οικονομικού αποτελέσματος, καθιστώντας τον Π/Υ ελλειμματικό.

3. Στον Π/Υ εγγράφονται κατά προτεραιότητα οι υποχρεωτικές δαπάνες που καθορίζονται με την παρ. 1 του άρθρου 158 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, όπως αυτή συμπληρώθηκε με την παρ. 6 του άρθρου 2 του Ν. 4038/2012 και ισχύει.

4. Νέα έργα χρηματοδοτούμενα από ίδια έσοδα εγγράφονται στον Π/Υ μόνο εφόσον στοιχειοθετείται από τις αντίστοιχες εγγραφές εσόδων η χρηματοδότησή τους.

Σε κάθε περίπτωση για κάθε έργο, υπηρεσία, προμήθεια ή μελέτη, ανεξαρτήτως της πηγής χρηματοδότησης τους, πρέπει να εγγράφονται ως δαπάνη στον Π/Υ, μόνο τα ποσά που εκτιμάται ότι θα πληρωθούν εντός του οικονομικού έτους που αυτός αναφέρεται.

Σε περίπτωση που τα ανωτέρω χρηματοδοτούνται από επιχορηγήσεις, ανεξαρτήτως πηγής, στο σκέλος των εσόδων εγγράφονται αντίστοιχα μόνο τα ποσά που αναμένεται ότι θα αποδοθούν στο δήμο εντός του οικονομικού έτους.

Σε περίπτωση δημοπράτησης και μετά την κατακύρωση του αποτελέσματος και της ανάδειξης αναδόχου, πρέπει να πραγματοποιείται αναμόρφωση της ετήσιας εγγραφής του Π/Υ, με αντίστοιχη μείωση του εσόδου και της δαπάνης που προκύπτει από το ποσοστό έκπτωσης που επιτεύχθηκε.

5. Κατά την κατάρτιση του Π/Υ εγγράφεται κάθε φορά στο σκέλος των εσόδων το σύνολο των αποδόσεων που απορρέουν από ΚΑΠ ή από φόρους και τέλη εισπραττόμενα μέσω των λογαριασμών κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος ή από άλλου τύπου έσοδα, ανεξαρτήτως τυχόν κρατήσεων, κατασχέσεων, συμψηφισμού οφειλών ή απευθείας παρακράτησης από χρηματοπιστωτικό ίδρυμα των τοκοχρεωλυτικών δόσεων για συνομολογηθέν δάνειο. Οι ανωτέρω μειώσεις καταγράφονται ως πληρωμή εξόδων σε βάρος των Κ.Α Εξόδων που αφορούν, με έκδοση αντίστοιχων τακτοποιητικών ενταλμάτων.

6. Κατά την κατάρτιση του Π/Υ οι προβλέψεις δαπανών για τις αποδοχές του πάσης φύσεως προσωπικού συνοδεύονται υποχρεωτικά από λεπτομερείς καταστάσεις και πλήρη ανάλυση των πιστώσεων που είναι γραμμένες για τους σκοπούς αυτούς (όπως για τους μισθούς, τις τυχόν αυξήσεις μισθών του τακτικού και του επί συμβάσει προσωπικού καθώς και υπερωρίες και αμοιβές από συλλογικά όργανα εφόσον και μόνο αυτές προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις), λαμβανομένων υπόψη των δημοσιονομικών αποτελεσμάτων που επιφέρει το πρόγραμμα διαθεσιμότητας -κινητικότητας του δημοσίου τομέα στους ΟΤΑ, η ενδοαυτοδιοικητική κινητικότητα, καθώς και ο προβλεπόμενος αριθμός αποχωρήσεων προσωπικού λόγω συνταξιοδότησης.

Για την εγγραφή δαπάνης που αφορά πρόσληψη προσωπικού με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου προς κάλυψη παροδικών αναγκών ή και για απασχόληση προσωπικού με συμβάσεις μίσθωσης έργου θα πρέπει να προκύπτει η δυνατότητα χρηματοδότησής της από το ύψος των εγγεγραμμένων, μη ειδικευμένων για άλλο σκοπό, εσόδων.

Στον Π/Υ οικονομικού έτους 2015, το συνολικό κόστος μισθοδοσίας, υπολογίζεται στο ύψος του ποσού που προκύπτει, ως το γινόμενο της μισθοδοσίας του τελευταίου μήνα πριν την κατάρτιση αυτού, επί δώδεκα. Οποιεσδήποτε διαφορές ως προς τα ποσά προκύψουν, μετά τον προγραμματισμό και μετά την έγκριση των προσλήψεων προσωπικού, θα πρέπει να εγγραφούν στον Π/Υ με σχετικές αναμορφώσεις.

7. Στον Π/Υ εγγράφονται υποχρεωτικά οι τοκοχρεωλυτικές δόσεις των δανείων που έχουν συναφθεί με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και λοιπούς πιστωτικούς οργανισμούς. Σε όσες περιπτώσεις επιμηκύνεται η διάρκεια αποπληρωμής χορηγηθέντων δανείων λόγω σχετικής διμερούς συμφωνίας μεταξύ δήμου και πιστωτικού οργανισμού ή κατ' εφαρμογή διάταξης νόμου (π.χ της υποπαραγράφου Γ.5. της παραγράφου Γ. του άρθρου πρώτου του Ν. 4093/2012/Α' 222), με αποτέλεσμα τη μείωση της ετήσιας δαπάνης που αφορά στην πληρωμή τοκοχρεωλυτικών δόσεων, οι σχετικές εγγραφές πρέπει να είναι μειωμένες κατά το αντίστοιχο ποσό.

8. Ενόψει της υποχρέωσης κατάρτισης ρεαλιστικών Π/Υ, με εγγραφή σε αυτούς μόνο δαπανών που μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τα έσοδα που αναμένεται να εισπραχθούν και με δεδομένη την αδυναμία άντλησης δανείων για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών, τονίζεται ιδιαίτερα η ανάγκη άσκησης περιοριστικής πολιτικής στις δαπάνες γενικότερα, με υποχρέωση συγκράτησης αυτών στα χαμηλότερα, δυνατά επίπεδα. Στο πλαίσιο αυτό ενδεικτικά αναφέρονται οι κατωτέρω δαπάνες στις οποίες θα πρέπει να εξεταστεί η δυνατότητα πρόβλεψης χαμηλότερου ύψους ποσών σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος:

- οι δαπάνες υπερωριακής απασχόλησης του προσωπικού, οι οποίες πρέπει να αποβλέπουν στην αντιμετώπιση των εκτάκτων υπηρεσιακών αναγκών και να εγκρίνονται, αφού πρώτα εξαντληθούν όλα τα περιθώρια αξιοποίησής του εντός του ωραρίου εργασίας,

- οι δαπάνες υπηρεσιακών μετακινήσεων, προμηθειών, τηλεφωνικών συνδιαλέξεων, κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος κ.ο.κ.,

- οι πάσης φύσεως προαιρετικές δαπάνες του άρθρου 202 του Ν. 3463/2006 (επιχορηγήσεις ν.π.δ.δ., αθλητικών και πολιτιστικών συλλόγων, βοηθήματα σε οικονομικά αδύνατους κ.ο.κ.) πρέπει να περιορισθούν στις απολύτως αναγκαίες και επιβεβλημένες, κινούμενες στα υπό του νόμου προβλεπόμενα όρια και υπό τον περιορισμό της δυνατότητας χρηματοδότησης αυτών από τις αναμενόμενες εισπράξεις του δήμου.

9. Τα ιδρύματα και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου των δήμων, συμπεριλαμβανομένων των συνδέσμων, καταρτίζουν και ψηφίζουν τον Π/Υ τους εντός των προθεσμιών που προβλέπονται και για τους δήμους, χωρίς να απαιτείται η προηγούμενη ψήφιση του Π/Υ του οικείου δήμου στην οποία, μεταξύ άλλων, ορίζεται το ύψος της τακτικής επιχορήγησής τους. Για την κατάρτιση του Π/Υ των ανωτέρω νομικών προσώπων ως τακτική επιχορήγηση από τον οικείο δήμο εγγράφεται το ποσό που είναι εγγεγραμμένο στον Π/Υ του δήμου το προηγούμενο οικονομικό έτος (δηλ. το 2014). Σε περίπτωση που με τον Π/Υ του δήμου που αφορά το έτος 2015 ψηφισθεί τελικώς εγγραφή διαφορετικού ποσού, το νομικό πρόσωπο υποχρεούται να προβεί σε ανάλογη αναμόρφωση του Π/Υ του.

10. Κατά την κατάρτιση του Π/Υ το σύνολο των εσόδων που αναφέρονται στις περιπτώσεις Β1 και Β2 του άρθρου 3 και η κατηγορία δαπανών «85 Προβλέψεις μη είσπραξης εισπρακτέων υπολοίπων βεβαιωθέντων κατά τα παρελθόντα οικονομικά έτη εντός του οικονομικού έτους» εκτιμώνται με τη μεθοδολογία που ορίζεται στην παράγραφο αυτή. Εκτιμήσεις που αποκλίνουν της μεθοδολογίας αυτής συνιστούν υπερεκτίμηση των εσόδων ή εγγραφή εσόδων που δεν πρόκειται να εισπραχθούν. Η τήρηση των αναφερόμενων στο άρθρο 3 της παρούσας ελέγχεται από το Υπουργείο Εσωτερικών και από τις αρμόδιες για την εποπτεία των δήμων αρχές και η παραβίασή τους οδηγεί στην αναπομπή του προϋπολογισμού στο δημοτικό συμβούλιο κατά τις διατάξεις της παρ. 7 του άρθρου 266 του Ν. 3852/2010.

Κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους η εκτίμηση των εγγραφών στα έσοδα ελέγχεται από το δημοτικό συμβούλιο κατά τα οριζόμενα στην παρ. 9 του άρθρου 266 του Ν. 3852/2010, όπως έχει αντικατασταθεί με το άρθρο 39 του Ν. 4257/2014 (Α' 93) και εάν με τις προβλεπόμενες τριμηνιαίες εκθέσεις διαπιστωθεί ότι στον Π/Υ έχουν εγγραφεί υπερεκτιμημένα έσοδα ή έσοδα που δεν πρόκειται να εισπραχθούν έως το τέλος της χρήσης, το δημοτικό συμβούλιο προβαίνει υποχρεωτικά σε αναμόρφωση αυτού, εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών, μειώνοντας στο πραγματικό ύψος τα παραπάνω έσοδα και αντιστοίχως το σκέλος των δαπανών, ώστε να μην καταστεί σε καμία περίπτωση ελλειμματικός ο προϋπολογισμός. Τα στοιχεία που πρέπει να περιλαμβάνει η έκθεση έχουν καθοριστεί με την υπ' αριθμ. 40038/9.9.2011 απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών.

Η αρμόδια για την εποπτεία του δήμου αρχή ελέγχει την εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων και ασκεί έλεγχο νομιμότητας επί των αποφάσεων αναμόρφωσης του Π/Υ.

Άρθρο 2
Διαδικασίες σύνταξης, ψήφισης και ελέγχου του προϋπολογισμού


1. Ο Π/Υ των δήμων συντάσσεται σύμφωνα με τον τύπο που καθορίσθηκε με την υπ' αριθμ. 7028/2004 (Β' 253) απόφασή μας, όπως αυτή τροποποιήθηκε με τις υπ' αριθμ. 64871/2007 (Β' 2253), 70560/2009 (Β' 2394), 50698/2011 (Β' 2832), 47490/18.12.2012 (Β' 3390) και 30842/31.7.2013 (Β' 1896) όμοιες. Οι Κ.Α. εσόδων και δαπανών που ισχύουν σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις αναγράφονται στο Παράρτημα 1 της παρούσας, προς διευκόλυνση των δήμων. Κατά τα λοιπά ισχύουν τα αναφερόμενα στην υπ' αριθμ. 8/17515/29-4-2013 (ΑΔΑ: ΒΕ56Ν-ΛΝΦ) εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών. Καμία απόκλιση από το εγκεκριμένο κωδικολόγιο δεν πρέπει να σημειώνεται στον Π/Υ του φορέα. Είναι επιτρεπτή η περαιτέρω ανάλυση των τετραψήφιων ΚΑΕ με βάση τις ανάγκες του, με την εξαίρεση όσων αναλυτικών υποκωδικών ορίζονται στο κωδικολόγιο. Οι αρμόδιες, για τον έλεγχο νομιμότητας της απόφασης ψήφισης του προϋπολογισμού αρχές, οφείλουν να εξετάζουν επισταμένα την ανάπτυξη των ΚΑΕ σε αυτόν. Οποιαδήποτε απόκλιση, σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο, αποτελεί αιτία αναπομπής του αρχικού Π/Υ και των μετέπειτα αναμορφώσεών του.

2. Σε ειδικό παράρτημα του Π/Υ αναφέρονται οι δράσεις που αφορούν τις τοπικές και δημοτικές κοινότητες, συμπεριλαμβανομένων των έργων και των υπηρεσιών τους.

3. Για τις διαδικασίες διαβούλευσης, τη σύνταξη του προσχεδίου και του σχεδίου του Π/Υ, την ψήφιση, τον έλεγχο νομιμότητας και τη δημοσίευσή του, μετά των αντίστοιχα προβλεπόμενων προθεσμιών, εφαρμόζονται οι κατά τα στάδια υλοποίησης αυτών κάθε φορά ισχύουσες διατάξεις. Για την κατάρτιση του σχεδίου του Π/Υ από την οικονομική επιτροπή απαιτείται κατ' ελάχιστον η ύπαρξη τεχνικού προγράμματος, το περιεχόμενο του οποίου προσδιορίζεται με γνώμονα τη δυνατότητα χρηματοδότησής του και ψηφίζεται εντός της προθεσμίας ψήφισης του Π/Υ.

4. Ο ψηφισθείς Π/Υ καθώς και οι αναμορφώσεις αυτού κατά τη διάρκεια του έτους υποβάλλονται στις αρμόδιες για την εποπτεία των δήμων αρχές σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή (αρχείο τύπου excel). Μαζί με τον καταρτισθέντα Π/Υ υποβάλλονται ομοίως όλα τα στοιχεία που απαιτούνται για τον έλεγχο νομιμότητάς του σύμφωνα με τις οδηγίες της παρούσας και τις σχετικώς ισχύουσες διατάξεις. Αναφορικά με τον τύπο του αρχείου του Π/Υ που πρέπει να υποβάλλεται έπειτα από τις αναμορφώσεις του ισχύουν τα σχετικά οριζόμενα στην ανωτέρω εγκύκλιο (παρ. 1 του παρόντος άρθρου).

Άρθρο 3
Ειδικές οδηγίες κατάρτισης του προϋπολογισμού έτους 2015

Α. Τμήμα του Π/Υ εσόδων και εξόδων που αφορά επιχορηγήσεις

Α.1 Η πίστωση που εγγράφεται στον Π/Υ για τα έσοδα από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (Κ.Α. Εσόδου 0611) πρέπει να είναι ίση με το ποσό που προκύπτει ως το γινόμενο της πρώτης τακτικής μηνιαίας κατανομής του έτους 2014 που αποδόθηκε στο δήμο, επί δώδεκα, αυξημένο κατά 4,81%.

Α.2 Οι πιστώσεις που εγγράφονται στον προϋπολογισμό, για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών των σχολείων καθώς και του σχολικού τροχονόμου, υπολογίζεται στο ύψος του ποσού που προκύπτει ως το γινόμενο της πρώτης τακτικής κατανομής που αποδόθηκε στο δήμο το 2014, επί τέσσερα, αυξημένο κατά 25%. Ο δήμος μπορεί να επιμερίσει το παραπάνω ποσό και να εγγράψει στον Κ.Α. 0614 το μέρος αυτού που εκτιμά ότι θα δαπανήσει για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των σχολείων και στον Κ.Α. 0615 αυτό που εκτιμά ότι θα δαπανήσει για την καταβολή αποζημίωσης στους σχολικούς τροχονόμους.

Α.3 Οι πιστώσεις που εγγράφονται για την καταβολή των προνοιακών επιδομάτων (Κ.Α Εσόδου 0621), καθώς και οι αντίστοιχες εγγραφές συνολικών εξόδων (Κ.Α Εξόδου 6741) πρέπει να είναι μειωμένες κατά 5,85% σε σχέση με τα αντίστοιχα ποσά του οικονομικού έτους 2013.

Α.4 Η πίστωση που εγγράφεται στον Π/Υ, για την κάλυψη δαπανών που αφορούν σε μισθώματα ακινήτων (Κ.Α. Εσόδου 0612), υπολογίζεται στο ύψος του ποσού που αποδόθηκε στο δήμο για το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου - Απριλίου 2014 επί τρία.

Α.5 Οι πιστώσεις που εγγράφονται στον Π/Υ, από το Φόρο Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων (Κ.Α. Εσόδου 0613), υπολογίζονται στο ύψος των ποσών που αποδόθηκαν κατά το έτος 2013 (αφορά δήμους του Ν. Δωδεκανήσου).

Α.6 Οι πιστώσεις που εγγράφονται στον Π/Υ, για το Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας, υπολογίζονται στο ύψος των ποσών που αποδόθηκαν κατά το έτος 2013.

Α.7 Στον υπό κατάρτιση Π/Υ, το συνολικό ποσό που εγγράφεται στον Κ.Α Εσόδων «1311 ΚΑΠ επενδυτικών δαπανών των δήμων» (πρώην Σ.Α.Τ.Α) πρέπει να είναι ίσο με το ποσό που προκύπτει ως το γινόμενο της πρώτης τακτικής κατανομής του έτους 2014 που αποδόθηκε στο δήμο, επί δώδεκα.

Α.8 Οι πιστώσεις που εγγράφονται στον Π/Υ, για την κάλυψη δαπανών επισκευών και συντηρήσεων σχολικών κτιρίων (Κ.Α. Εσόδου 1312), υπολογίζονται στο ύψος των ποσών που αποδόθηκαν κατά το έτος 2014.

Α.9 Οι πιστώσεις που εγγράφονται στον Π/Υ, για την κάλυψη δαπανών που αφορούν τη πυροπροστασία, υπολογίζονται στο ύψος των ποσών που αποδόθηκαν κατά το έτος 2014. Ο δήμος μπορεί να επιμερίσει το παραπάνω ποσό και να εγγράψει στον Κ.Α. 1214 το μέρος αυτού που εκτιμά ότι θα δαπανήσει για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών που αφορούν στην πυροπροστασία και στον Κ.Α. 1313 αυτό που εκτιμά ότι θα δαπανήσει για την κάλυψη επενδυτικών δαπανών.

Α.10 Έσοδα των δήμων που προκύπτουν από την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 27 του Ν. 3756/2009, «περί εξόφλησης οφειλών του Ελληνικού Δημοσίου προς τους ΟΤΑ α' βαθμού», εγγράφονται σε ανεπτυγμένη μορφή του Κ.Α. 0619 στο σύνολό τους, ανεξαρτήτως π.χ του συμψηφισμού τους με οφειλές του δήμου προς το Ελληνικό Δημόσιο ή τα Ασφαλιστικά Ταμεία.
Τροποποιήσεις που τυχόν επέλθουν ως προς τις οδηγίες που ρυθμίζουν το πρόγραμμα επιχορήγησης για την εξόφληση ληξιπροθέσμων οφειλών θα ενσωματωθούν στον Π/Υ του έτους 2015 με αναμόρφωση.

Α.11 Κάθε εγγραφή πίστωσης που αφορά μεταβιβαστική πληρωμή από άλλα Υπουργεία, πλην του Υπουργείου Εσωτερικών πρέπει να τεκμηριώνεται πλήρως, τόσο κατά την κατάρτιση του Π/Υ όσο και για τις αναμορφώσεις αυτού. Κάθε τέτοια εγγραφή θεωρείται νόμιμη κατά τον έλεγχο της απόφασης του Π/Υ όταν έχει συνυποβληθεί η αντίστοιχη απόφαση-πράξη του Υπουργείου, με αναφορά του ΑΔΑ ανάρτησής της στο πρόγραμμα «Διαύγεια». Η αρμόδια για την εποπτεία του δήμου αρχή δύναται να αιτείται την ηλεκτρονική υποβολή της σχετικής πράξης, ως στοιχείο αιτιολόγησης της εγγραφής. Συνεπώς κατά την κατάρτιση του Π/Υ εγγράφονται πιστώσεις για τις οποίες ήδη έχει εκδοθεί σχετική πράξη για το έτος 2014, διαφορετικά οι εν λόγω εγγραφές προκύπτουν από αναμόρφωση.

Α.12 Επιχορηγήσεις από τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων του έτους 2015 για νέα έργα μπορούν να εγγραφούν μόνο εφόσον υπάρχει σχετική απόφαση ένταξης, η οποία απαιτείται να υποβάλλεται κατά τον έλεγχο νομιμότητας της απόφασης του Π/Υ κατά τα οριζόμενα στην περίπτωση Α.7 της παρούσας παραγράφου (ΑΔΑ, ηλεκτρονική υποβολή κ.λπ.).

Τόσο στην κατηγορία εσόδων από επιχορηγήσεις επενδύσεων, όσο και στην κατηγορία των αντίστοιχων δαπανών, οι δήμοι εγγράφουν ως έσοδο τις προβλεπόμενες κατανομές που θα λάβουν και αντίστοιχα τις δαπάνες που εκτιμούν ότι θα πραγματοποιήσουν κατ' έτος (ανάλογα με τα εγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα των έργων, ή τη σχετική εκτίμησή τους εφόσον δεν υφίστανται χρονοδιαγράμματα) και όχι τη συνολική έγκριση χρηματοδότησης και το συνολικό κόστος των έργων.

Οι διαφορές που θα προκύψουν για κάθε δήμο από τις κατανομές του έτους 2015 για τις περιπτώσεις Α1 έως Α9 εξαιτίας είτε της ενσωμάτωσης στα κριτήρια των πληθυσμιακών δεδομένων που προκύπτουν από την απογραφή του 2011, είτε οποιασδήποτε άλλης αιτίας, θα πρέπει να εγγραφεί στον Π/Υ του με αναμόρφωση, η οποία πρέπει να πραγματοποιηθεί αμέσως μετά τη γνωστοποίηση σε αυτόν των νέων δεδομένων.

Προς υποβοήθηση του ελέγχου νομιμότητας που ασκείται επί των αποφάσεων ψήφισης των Π/Υ των δήμων, μετά τη δημοσίευση της παρούσας θα αποσταλούν από το Υπουργείο Εσωτερικών στις αρμόδιες για τον ανωτέρω έλεγχο αρχές, για κάθε δήμο χωρικής αρμοδιότητάς τους, αναλυτικοί πίνακες με τα ποσά ανά είδος επιχορήγησης των περιπτώσεων Α1 έως Α10, που πρέπει να έχουν εγγραφεί στους Π/Υ τους σύμφωνα με τις ανωτέρω οδηγίες.

Β. Τμήμα του Π/Υ εσόδων και εξόδων που αφορά ίδια έσοδα και επισφάλειες αντίστοιχα Τα ποσά που εγγράφονται στον Π/Υ του 2015 για τα ίδια έσοδα των κάτωθι αναφερόμενων Ομάδων Ι. και ΙΙ. υπολογίζονται διακριτά, με βάση τα αποτελέσματα εκτέλεσης των Π/Υ των δύο προηγούμενων οικονομικών ετών και ειδικότερα με βάση τα ποσά που εισπράχθηκαν κατά το έτος 2013 σε συνδυασμό με την απόδοση των εισπράξεων από τον Ιανουάριο 2014 και μέχρι το κλείσιμο του μηνός που προηγείται από το μήνα κατάρτισης του σχεδίου του Π/Υ 2015 από την οικονομική επιτροπή. Τα στοιχεία αυτά θα πρέπει ήδη να έχουν ενσωματωθεί στις βάσεις δεδομένων που τηρούνται στο Υπουργείο Εσωτερικών.

Β.1 ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ Ι.

Στην ομάδα αυτή περιλαμβάνονται οι κάτωθι κατηγορίες εσόδων:

Κ.Α. ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ I.
01 ΠΡΟΣΟΔΟΙ ΑΠΟ ΑΚΙΝΗΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ
02 ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΚΙΝΗΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ
03 ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
04 ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΛΟΙΠΑ ΤΕΛΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
05 ΦΟΡΟΙ ΚΑΙ ΕΙΣΦΟΡΕΣ
07 ΛΟΙΠΑ ΤΑΚΤΙΚΑ ΕΣΟΔΑ
11 ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΕΚΠΟΙΗΣΗ ΚΙΝΗΤΗΣ ΚΑΙ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ
14 ΔΩΡΕΕΣ - ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΕΣ - ΚΛΗΡΟΔΟΣΙΕΣ
15 ΠΡΟΣΑΥΞΗΣΕΙΣ - ΠΡΟΣΤΙΜΑ - ΠΑΡΑΒΟΛΑ
16 ΛΟΙΠΑ ΕΚΤΑΚΤΑ ΕΣΟΔΑ
21 ΕΣΟΔΑ ΠΟΕ ΠΟΥ ΒΕΒΑΙΩΝΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ - ΤΑΚΤΙΚΑ
22 ΕΣΟΔΑ Π.Ο.Ε. ΠΟΥ ΒΕΒΑΙΩΝΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ - ΕΚΤΑΚΤΑ
  ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΑΘΡΟΙΣΜΑ ΙΔΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ ΟΜΑΔΑΣ Ι.


- Υπολογίζεται η διαφορά που προκύπτει για το συνολικό άθροισμα της ΟΜΑΔΑΣ Ι. από την εκτέλεση του Π/Υ της περιόδου από τον Ιανουάριο του έτους 2014 και μέχρι το κλείσιμο του μηνός που προηγείται από το μήνα κατάρτισης του σχεδίου του Π/Υ 2015 και της αντίστοιχης περιόδου του έτους 2013. Ομοίως υπολογίζεται η διαφορά και για την ΟΜΑΔΑ ΙΙ.
Δηλαδή, εάν:

α) Το σχέδιο του Π/Υ 2015 καταρτίζεται από την οικονομική επιτροπή τον Ιούλιο 2014 και τα στοιχεία της εκτέλεσης του Π/Υ της περιόδου Ιανουαρίου - Ιουνίου έχουν ενσωματωθεί στις βάσεις δεδομένων που τηρούνται στο Υπουργείο Εσωτερικών, τα στοιχεία εκτέλεσης λαμβάνονται με βάση την περίοδο αυτή.

β) Εάν το συνολικό άθροισμα της ΟΜΑΔΑΣ Ι. κατά την περίοδο Ιαν.-Ιούνιος 2014 είναι 5.000 ευρώ και για την περίοδο Ιαν.-Ιούνιος 2013 είναι 4.500 ευρώ, τότε η απόλυτη διαφορά είναι 500 ευρώ, δηλ. «Εκτέλεση 2014 μείον Εκτέλεση 2013» (5.000 € - 4.500 €).

- Εάν η ανωτέρω διαφορά είναι θετική (δηλαδή όταν η εκτέλεση του 2014 έχει αποδώσει ποσό υψηλότερο του 2013, όπως στο ανωτέρω παράδειγμα), τότε το ανώτατο ποσό που μπορεί να εγγραφεί στον Π/Υ 2015 για την ΟΜΑΔΑ Ι. (συνολικό άθροισμα της ομάδας) είναι το ποσό της εκτέλεσης του έτους 2013 (Ιαν.-Δεκ.2013) προσαυξημένο κατά το ποσό της θετικής διαφοράς. Δηλαδή, εάν το έτος 2013 στο ανωτέρω παράδειγμα απέδωσε ποσό ύψους 9.000 ευρώ, τότε το ανώτατο ποσό που μπορεί να εγγραφεί στον Π/Υ 2015 είναι 9.000 + 500 = 9.500 ευρώ.

- Εάν η ανωτέρω διαφορά είναι αρνητική, τότε το ανώτατο ποσό που μπορεί να εγγραφεί ως συνολικό άθροισμα για την ΟΜΑΔΑ Ι., είναι το ποσό του έτους 2013 (δηλαδή, σύμφωνα με το ανωτέρω παράδειγμα, 9.000 ευρώ).

Εάν μετά το κλείσιμο του έτους 2014, η ανωτέρω διαφορά είτε από αρνητική γίνει θετική είτε το ποσό της θετικής διαφοράς αυξηθεί, τα ποσά που εγγράφηκαν στον Π/Υ 2015 δύναται να αυξηθούν κατά τα οριζόμενα ανωτέρω και με ανάλογη αναμόρφωσή του. Στη σχετική απόφαση αναμόρφωσης πρέπει να αναφέρεται ρητά ότι πληρούται ο προαναφερόμενος όρος και κατά τον έλεγχο αυτής, η αρμόδια, για την εποπτεία του δήμου, αρχή υποχρεούται να προβεί σε διασταύρωση των στοιχείων αυτών από τη βάση δεδομένων που τηρείται στο ΥΠ.ΕΣ..

Σε κάθε άλλη περίπτωση δεν επιτρέπεται η αναμόρφωση του προϋπολογισμού με αύξηση του συνολικού αθροίσματος της ΟΜΑΔΑΣ Ι., παρά μόνο εάν οι εισπράξεις κατά τη διάρκεια του έτους 2015 δικαιολογούν την αύξηση των σχετικών προβλέψεων (εάν δηλαδή, σύμφωνα με το ανωτέρω παράδειγμα, οι εισπράξεις της ΟΜΑΔΑΣ ΕΣΟΔΩΝ Ι. υπερβούν το ποσό των 9.500 €). Στην περίπτωση αυτή, ο Π/Υ αναμορφώνεται, εφαρμοζόμενου για την εκτίμηση του συνολικού αθροίσματος της ΟΜΑΔΑΣ Ι. χρονολογικού ποσοστού, ανάλογου με το χρόνο κατά τον οποίο επιτεύχθηκε η υπέρβαση των εισπράξεων. Εάν δηλαδή στο κλείσιμο του Οκτωβρίου 2015 το ύψος των εσόδων ανέλθει σε 10.000 €, ο ετήσιος Π/Υ μπορεί να αυξηθεί σε 12.000€ [10.000/(10/12)].

Β.2 ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ ΙΙ.

Κ.Α. ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ ΙΙ.
32 Εισπρακτέα υπόλοιπα από βεβαιωθέντα έσοδα κατά τα παρελθόντα έτη

 
Στην ομάδα εσόδων 32 εγγράφονται όλες οι απαιτήσεις (βεβαιωθέντα) που προέκυψαν κατά τα Προηγούμενα Οικονομικά Έτη (ΠΟΕ) και στην ομάδα δαπανών 85 «Προβλέψεις μη είσπραξης εισπρακτέων υπολοίπων βεβαιωμένων κατά τα Π.Ο.Ε. εντός του οικονομικού έτους» υποχρεωτικά εγγράφεται, ως πρόβλεψη μη είσπραξης, το ποσό που προκύπτει από τα στοιχεία εκτέλεσης του Π/Υ των δύο προηγούμενων ετών, σύμφωνα με τη μεθοδολογία που αναπτύσσεται στο κάτωθι παράδειγμα.

Παράδειγμα:

Σύνταξη προϋπολογισμού έτους 2015 το μήνα Ιούλιο 2014

- Έτος 2015, απαιτήσεις (βεβαιωθέντα) ΠΟΕ - ομάδα εσόδων «32»: 50.000 €

- Περίοδος Ιαν.-Ιουν. 2014, εισπραχθέντα από απαιτήσεις ΠΟΕ (ομάδα εσόδων 32): 5.000 €

- Περίοδος Ιαν.-Ιουν. 2013: εισπραχθέντα από απαιτήσεις ΠΟΕ (ομάδα εσόδων 32): 4.000 €.

- Απόλυτη διαφορά εξάμηνης περιόδου 2014/2013: 1.000 € (5.000 μείον 4.000)

- Έτος 2013, εισπραχθέντα από απαιτήσεις ΠΟΕ (ομάδα εσόδων 32): 9.000 €

Δεδομένου ότι η απόλυτη διαφορά μεταξύ του πρώτου εξαμήνου 2014 έναντι της ίδιας περιόδου του 2013 είναι θετική (1.000 €), μπορεί να εκτιμηθεί, σύμφωνα με τη μεθοδολογία που εφαρμόζεται και για την ΟΜΑΔΑ Ι., ότι από τον Κ.Α.Ε «32» δύναται να εισπραχθεί κατά τη διάρκεια του έτους 2015 ποσό που δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 10.000 € (δηλ. εκτέλεση 2013, 9.000 € + θετική διαφορά 2014/2013, 1.000 €). Συνεπώς εφόσον γίνεται η συγκεκριμένη εκτίμηση ύψους εισπράξεων για τον Κ.Α 32, στον Κ.Α Εξόδου 85 « Προβλέψεις μη είσπραξης εισπρακτέων υπολοίπων βεβαιωμένων κατά τα Π.Ο.Ε. εντός του οικονομικού έτους» για το έτος 2015 υποχρεωτικά εγγράφεται η διαφορά του ανωτέρω ποσού (10.000 €) από το ύψος των βεβαιωμένων απαιτήσεων του Κ.Α.Ε 32 (δηλαδή, 50.000 € - 10.000 € = 40.000 €). Συνεπώς το ποσοστό των βεβαιωμένων απαιτήσεων ΠΟΕ που εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν για το έτος 2015 υπολογίζεται σε 20% (10.000/50.000).

Κατά την αναμόρφωση του προϋπολογισμού στη διάρκεια του έτους δεν επιτρέπεται η μείωση του συνολικού ποσού που εγγράφηκε στην ομάδα δαπανών «85» κατά την κατάρτισή του, παρά μόνο εάν κατά την εκτέλεση του Π/Υ τα εισπραχθέντα ποσά από την ομάδα εσόδων «32» δικαιολογούν τη μείωση των προβλέψεων μη είσπραξης εισπρακτέων υπολοίπων από Π.Ο.Ε/ομάδα «85» (εάν δηλαδή, σύμφωνα με το ανωτέρω παράδειγμα, οι εισπράξεις της ομάδας εσόδων «32» υπερβούν τα 10.000 €).

Στην περίπτωση αυτή, ο Π/Υ αναμορφώνεται και η ομάδα δαπανών «85» μειώνεται κατά το επιπλέον ποσό που εκτιμάται ότι θα εισπραχθεί από την ομάδα «32» μέχρι το τέλος του έτους, εφαρμοζόμενου για την εκτίμηση αυτή χρονολογικού ποσοστού ανάλογου με το χρόνο κατά τον οποίο επιτεύχθηκε η υπέρβαση των εισπράξεων από την ομάδα «32». Εάν π.χ. με το κλείσιμο του Σεπτεμβρίου 2015 οι εισπράξεις από την ομάδα 32 ανέλθουν σε 10.500 € δύναται να εκτιμηθεί ότι μέχρι το τέλος του έτους μπορούν να εισπραχθούν 14.000 € [10.500/(9/12)] και άρα το ποσό της ομάδας «85» να μειωθεί κατά 4.000 € (14.000 - 10.000), διαμορφούμενο σε 36.000 € (40.000 - 4.000).

Β.3 Έσοδα από ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα και δαπάνες ανταποδοτικών υπηρεσιών

Οι εγγραφές στο σκέλος των δαπανών που αφορούν σε ανταποδοτικές υπηρεσίες (όπως υπηρεσία ύδρευσης, υπηρεσία καθαριότητας και φωτισμού) για τον Π/Υ 2015 θα πρέπει να γίνονται με γνώμονα το κόστος παροχής της υπηρεσίας σε συνδυασμό με το ύψος των εσόδων που αναμένεται να εισπραχθούν εντός του έτους 2014. Σε περίπτωση που τα εισπραττόμενα έσοδα του έτους 2014 εκτιμάται ότι δεν θα καλύψουν τη δαπάνη της ανταποδοτικής υπηρεσίας του έτους 2014, τότε το ποσό που δεν καλύπτεται θα πρέπει να συνυπολογιστεί στην απόφαση καθορισμού του ύψους των τελών για το έτος 2015, επιφέροντας αύξηση αυτών. Αντίστοιχα, θα πρέπει να συνυπολογίζεται τυχόν υπερκάλυψη της δαπάνης από τα εισπραττόμενα έσοδα. Στο πλαίσιο αυτό, στην απόφαση επιβολής των τελών υποχρεωτικά αναγράφονται τα σχετικά στοιχεία εσόδων και εξόδων που προκύπτουν από:

- την εκτέλεση του Π/Υ του έτους 2013

- την εκτέλεση της περιόδου από την αρχή του έτους 2014 και μέχρι το μήνα κατάρτισης του σχεδίου του Π/Υ 2015

- την εκτέλεση του Π/Υ 2013 για την ίδια, ως άνω περίοδο (δηλ. εάν το σχέδιο Π/Υ 2015 καταρτίζεται Ιούλιο 2014, τα στοιχεία Ιαν-Ιουνίου 2013 και 2014)

- την εκτίμηση εισπράξεων και δαπανών για το σύνολο του έτους 2014, η οποία υπολογίζεται με βάση τη χρονική πορεία εκτέλεσης του Π/Υ του έτους 2013.

Για τον προσδιορισμό του ύψους των συντελεστών επιβολής των ανταποδοτικών τελών λαμβάνεται υπόψη ότι τα έσοδα πρέπει να:

α) καλύπτουν το σύνολο των δαπανών των αντίστοιχων υπηρεσιών ώστε να μην δημιουργούνται ελλείμματα στις υπηρεσίες αυτές, συνυπολογίζοντας παράλληλα τυχόν διαφορές που προκύπτουν από την ανεπαρκή κάλυψη της δαπάνης, σύμφωνα με τα ανωτέρω στοιχεία.

β) μην υπερβαίνουν το ύψος των δαπανών που απαιτούνται για την παροχή των ανταποδοτικών υπηρεσιών, άλλως υποκρύπτεται φορολογία, κατά παράβαση της αρχής της ανταποδοτικότητας

γ) καλύπτουν αποκλειστικά και μόνο τις δαπάνες των αντίστοιχων υπηρεσιών και δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν άλλες δαπάνες του δήμου.

Σε κάθε περίπτωση, ανεξαρτήτως των εγγραφών που γίνονται στην κατηγορία εσόδων 03 «έσοδα από ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα», δεν πρέπει να παραβιάζεται το ανώτατο όριο συνολικών εσόδων που αναφέρεται για την ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ Ι., σύμφωνα με τα ανωτέρω οριζόμενα.

Β.4 Προκειμένου να καταστεί δυνατός ο έλεγχος νομιμότητας, σύμφωνα με τις οδηγίες της παρούσας και των στοιχείων του μήνα αναφοράς, βάσει του οποίου κάθε δήμος εγγράφει στον Π/Υ τα έσοδά του, απαιτείται η υποβολή από αυτόν στην αρμόδια για τον έλεγχο του αρχή, των σχετικών Στατιστικών Δελτίων (Παράρτημα 3), υπό την προϋπόθεση ότι έχουν ενσωματωθεί τα εν λόγω οικονομικά του στοιχεία στις βάσεις δεδομένων του Υπουργείου Εσωτερικών. Τα Στατιστικά Δελτία είναι μηνιαία για τους δήμους και όσα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου έχουν ενταχθεί στον υποτομέα «ΟΤΑ S. 1313» του Μητρώου Φορέων Γενικής Κυβέρνησης (ΜΦΓΚ) της ΕΛΣΤΑΤ και τριμηνιαία για τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου που δεν έχουν ενταχθεί στο ΜΦΓΚ.

Β.5 ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ ΙΙΙ.

Κ.Α. ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ ΙΙΙ.
31 Εισπράξεις από δάνεια
41 Εισπράξεις υπέρ του Δημοσίου και τρίτων
42 Επιστροφές Χρημάτων
51 Χρηματικό Υπόλοιπο Προηγούμενης Χρήσης

Α. Οι δήμοι σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 264 του Ν. 3852/2010, σε συνδυασμό με τις όμοιες της παρ. 7 του άρθρου 2 του Ν. 4111/2013 (Α' 18), μπορούν να συνομολογούν δάνεια με αναγνωρισμένα πιστωτικά ιδρύματα ή χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς της Ελλάδας και του εξωτερικού, αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση επενδύσεων. Δεν είναι δυνατή, κατά συνέπεια, η λήψη δανείου από δήμο για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών (εξαιρούνται έσοδα από δάνεια που τυχόν θα συνομολογηθούν κατ' εφαρμογή άλλης ειδικής διάταξης).

Η λήψη δανείου είναι δυνατή εφόσον συντρέχουν, σωρευτικά, οι προϋποθέσεις που ορίζονται στο άρθρο 264 του Ν. 3852/2010 και στην υπ' αριθμ. 43093/30.7.2010 (Β'1153/30-7-2010) απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την εγγραφή εσόδου από δάνειο στον προϋπολογισμό είναι η ύπαρξη νομίμως συναφθείσας δανειακής σύμβασης.

Β. Στο Μέρος Ι των εσόδων του Π/Υ απεικονίζονται τα ποσά από αδιάθετα χρηματικά υπόλοιπα προηγούμενων ετών για την κάλυψη των παρακάτω περιπτώσεων:

α) Όταν αυτά προέρχονται από αδιάθετα υπόλοιπα έργων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων τα οποία συνεχίζονται.
Στην περίπτωση αυτή ποσό ίσο με τα υπόλοιπα αυτά εγγράφεται στο σκέλος των εσόδων στην ομάδα εσόδου 5 «ΧΡΗΜΑΤΙΚΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ» - Κατηγορία 51 «ΧΡΗΜΑΤΙΚΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗΣ ΧΡΗΣΗΣ», με περαιτέρω ανάλυση για τη συγκεκριμένη ομάδα εσόδου. Στο σκέλος των εξόδων εγγράφεται ισόποση πίστωση στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ στην αντίστοιχη ομάδα που αφορά το έργο.

β) Όταν αυτά προέρχονται από αδιάθετες πιστώσεις του προηγούμενου οικονομικού έτους που προορίζονται για δημόσιες επενδύσεις, οι οποίες και μπορεί να διατεθούν για τη χρηματοδότηση νέων έργων.

γ) Για την εξόφληση υποχρεώσεων που δημιουργήθηκαν σε προηγούμενα έτη και δεν κατέστη δυνατή η εξόφλησή τους εντός των ετών αυτών. Οι δήμοι υποχρεούνται να εξοφλούν κατά προτεραιότητα και με ιεραρχημένο τρόπο τις υποχρεώσεις αυτές (άρθρο 66 παρ. 7 του Ν. 4270/2014, άρθρο 4 παρ. 5 του π.δ. 113/2010).

δ) Για την εξόφληση υποχρεώσεων που επιβάλλονται από διάταξη νόμου (ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρουμε την υποχρέωση εφαρμογής της διάταξης του άρθρου 24 του Ν. 1080/1980).

ε) Έπειτα από την κάλυψη των περιπτώσεων (α)-(δ), τυχόν εναπομείναντα αδιάθετα χρηματικά υπόλοιπα χρησιμοποιούνται για την κάλυψη εν γένει δαπανών του δήμου.

Σε κάθε περίπτωση, το συνολικό ποσό του χρηματικού υπολοίπου των κωδικών 5111 και 5121 θα πρέπει να αντικρίζεται με δαπάνες της αντίστοιχης κατηγορίας ΠΟΕ και το συνολικό ποσό του χρηματικού υπολοίπου των κωδικών 5112 και 5122 να αντικρίζεται με δαπάνες ΠΟΕ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Έργων.

Γενική παρατήρηση επί των οριζόμενων στο άρθρο 3.Β ως προς την εγγραφή εσόδων στον Π/Υ:

Προκειμένου να επιτυγχάνεται ο σκοπός της ανωτέρω ρύθμισης, θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να διασφαλίζεται η τήρηση των διατάξεων των άρθρων 33 και 49 του Ν. 4270/2014, σύμφωνα με τις οποίες οι προϋπολογισμοί των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης διέπονται από τις αρχές της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, της υπευθυνότητας και της λογοδοσίας, της διαφάνειας, της ειλικρίνειας, της ενότητας, της καθολικότητας και της ακρίβειας.

Ως εκ τούτου, σε περίπτωση που παραστεί μόνο μέσα στη χρήση και εκ του νόμου ανάγκη εγγραφής συγκεκριμένου εσόδου, ή που η παράλειψη εγγραφής θα έχει ως συνέπεια τη μη τήρηση των προαναφερόμενων διατάξεων του Ν. 4270/2014, επιβάλλεται η εγγραφή του σχετικού εσόδου στον Π/Υ, ακόμη και με αύξηση του συνολικού αθροίσματος της αντίστοιχης Ομάδας Εσόδων, εφόσον δεν υπάρχει δυνατότητα μείωσης των επιμέρους κ.α. που την απαρτίζουν, προϋπόθεση που εξετάζεται επισταμένως από τις αρμόδιες για τον έλεγχο των Π/Υ αρχές.

Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιου είδους αναφέρουμε την υποχρέωση ταμειακής βεβαίωσης εσόδου που προκύπτει από την περιέλευση στον δήμο καταλογιστικής πράξης. Αυτή αφενός δεν είναι μια διαδικασία που επαναλαμβάνεται τακτικά ανά τα έτη, ώστε το καταλογιστέο χρηματικό ποσό να είναι συγκρίσιμο με αντίστοιχα προηγουμένων ετών, αφετέρου η σχετική ταμειακή βεβαίωση είναι εκ του νόμου υποχρεωτική.

Εάν όμως η είσπραξη τέτοιου εσόδου είναι επισφαλής και προκειμένου να αποτραπεί η εγγραφή εξόδου που δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί, επιβάλλεται, ομοίως κατά παρέκκλιση, να γίνει ισόποση εγγραφή σε κωδικό αριθμό της κατηγορίας 85.
Η εγγραφή αυτή όμως θα πρέπει απαραιτήτως να γίνει με τρόπο διακριτό, σε ανεπτυγμένη μορφή του κατάλληλου κωδικού αριθμού εσόδου (χρήσης), ώστε να καθίσταται δυνατή η ακριβής αντιστοίχησή της με το καταλογιστέο ποσό. Υποχρεωτική αναμόρφωση του Π/Υ Με τη λήξη του οικονομικού έτους 2014, ο Π/Υ αναμορφώνεται υποχρεωτικά, προκειμένου να αποτυπωθούν σε αυτόν τα πραγματικά οικονομικά αποτελέσματα του δήμου και να καταστεί έτσι ρεαλιστικός. Ειδικότερα, για τις παραπάνω ΟΜΑΔΕΣ ΕΣΟΔΩΝ:

α) Εάν έχουν εγγραφεί, με βάση τα στοιχεία μέχρι το μήνα κατάρτισης του Π/Υ, στην ΟΜΑΔΑ Ι ποσά μεγαλύτερου ύψους από αυτό της εκτέλεσης του έτους 2013 και το έτος 2014 κλείσει τελικά με χαμηλότερη εκτέλεση, ο Π/Υ υποχρεωτικά αναμορφώνεται στο ύψος ποσού του 2013.

β) Στην ΟΜΑΔΑ ΙΙ εγγράφονται τα πραγματικά ποσά και σύμφωνα με αυτά επανυπολογίζεται και η ομάδα «85».

γ) Στο Χρηματικό Υπόλοιπο Προηγούμενης Χρήσης, της ΟΜΑΔΑΣ ΕΣΟΔΩΝ ΙΙΙ, εγγράφεται το ποσό που προέκυψε κατά την 31.12.2014.

Το ΥΠ.ΕΣ. μετά το κλείσιμο του έτους 2014 θα αποστείλει στις αρμόδιες για τον έλεγχο των Π/Υ αρχές, τα σχετικά απολογιστικά στοιχεία των παραπάνω ΟΜΑΔΩΝ για τους δήμους χωρικής αρμοδιότητάς τους, προκειμένου να μεριμνήσουν ώστε να λάβει χώρα η υποχρεωτική αναμόρφωση αυτών.

Άρθρο 4
Οδηγίες εγγραφής επιμέρους εσόδων και εξόδων στον Π/Υ


1. Εγγραφή εσόδων που προκύπτουν από την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 76 του Ν. 4257/2014

Τα έσοδα από το 30% των θέσεων που προσδιορίζονται κατόπιν δημόσιας κλήρωσης και παραχωρούνται, με την καταβολή τέλους, σε άτομα με αναπηρία (Α.με.Α.), πολύτεκνους κ.ο.κ. (άρθρο 285 Ν. 3463/2006), εγγράφονται στον ΚΑ 0461.

Από τα έσοδα εκ του υπολοίπου 70% των θέσεων:

- τα μεν μισθώματα εγγράφονται στον ΚΑ 0129 με περαιτέρω ανάπτυξη του κωδικού αριθμού αυτού,

- τα δε τέλη για τον κοινόχρηστο χώρο που καταλαμβάνει η κατασκευή του περιπτέρου κωδικό εγγράφονται στον ΚΑ 0461.

2. Εγγραφή εσόδων από επιχορηγήσεις για το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι»

Οι επιχορηγήσεις για την υλοποίηση του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» εγγράφονται σε ανεπτυγμένη μορφή του ΚΑ 1219 της υποκατηγορίας 121 «Επιχορηγήσεις για κάλυψη λειτουργικών δαπανών» της κατηγορίας 12 «ΕΚΤΑΚΤΕΣ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΑΛΥΨΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ».

3. Σε περιπτώσεις κατάργησης ή συγχώνευσης νομικών προσώπων, τα νέα δημοτικά νομικά πρόσωπα που δημιουργούνται και εφαρμόζουν την παρούσα απόφαση (ή ο δήμος σε περίπτωση κατάργησης νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου αυτού), εγγράφουν σε οικείο κωδικό της κατηγορίας 32 «ΕΙΣΠΡΑΚΤΕΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΑΠΟ ΒΕΒΑΙΩΘΕΝΤΑ ΕΣΟΔΑ ΚΑΤΑ ΤΑ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΑ ΕΤΗ» και όσα εναπομείναντα εισπρακτέα υπόλοιπα των καταργηθέντων ή συγχωνευθέντων νομικών προσώπων.

4. Κατανομή σε υπηρεσίες των δαπανών του ΚΑ 6721 «Εισφορά υπέρ συνδέσμων»

Σε αναπτυγμένη μορφή του ΚΑ 6721 εγγράφονται οι ετήσιες εισφορές υπέρ:

- Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔ- ΣΑ), που προβλέπονται στο άρθρο 104 παρ. 4 του Ν. 3852/2010,

- των διαβαθμιδικών συνδέσμων δήμων και περιφερειών (άρθρο 105 του Ν. 3852/2010), καθώς και

- του ειδικού διαβαθμιδικού συνδέσμου του άρθρου 211 του Ν. 3852/2010.

Οι δαπάνες του ΚΑ 6721 εφεξής κατανέμονται όχι μόνο στην Υπηρεσία 00 «ΓΕΝΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ» αλλά και στις λοιπές υπηρεσίες, αναλόγως της φύσης της υπηρεσίας που παρέχει ο φορέας υπέρ του οποίου εγγράφεται η εισφορά. Επί παραδείγματι, εισφορές υπέρ συνδέσμων που παρέχουν υπηρεσίες καθαριότητας ή ύδρευσης κατανέμονται, αντίστοιχα, στην Υπηρεσία 20 «ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΦΩΤΙΣΜΟΥ» ή στην Υπηρεσία 25 «ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΔΡΕΥΣΗΣ, ΑΡΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ».

5. Σε αναπτυγμένη μορφή του ΚΑ 6739 της υποκατηγορίας 673 «Προαιρετικές εισφορές, παροχές και επιχορηγήσεις» εγγράφονται, μεταξύ άλλων, και τα έξοδα των δήμων για την καταβολή του επιδόματος ένδειας στους δικαιούχους.

Άρθρο 5
Τροποποίηση και συμπλήρωση Κωδικών Αριθμών Εσόδων και Εξόδων

1. Οι κατωτέρω αναφερόμενοι κωδικοί αριθμοί εσόδων μετονομάζονται ως ακολούθως:
0612: ΚΑΠ για την καταβολή μισθωμάτων ακινήτων προς στέγαση δημοσίων σχολικών μονάδων και λοιπών υπηρεσιών.
0613: ΚΑΠ εκ του Φόρου Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων σε δήμους του Ν. Δωδεκανήσου.
0713: Παράβολα για την έκδοση των αδειών ίδρυσης και λειτουργίας επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος (άρθρο 80 ΚΔΚ).
1214: Επιχορηγήσεις για πυροπροστασία που προορίζονται για λειτουργικές δαπάνες.
1313: Επιχορηγήσεις για πυροπροστασία που προορίζονται για επενδυτικές δαπάνες.

2. Ο ΚΑ 1214 που μετονομάζεται, σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο, εφεξής αντικαθίσταται από τον ΚΑ 1219 «Λοιπές επιχορηγήσεις».

Η υποκατηγορία εσόδων 121 διαμορφώνεται επομένως ως ακολούθως:
121 ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΑΛΥΨΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ 1211: Από εθνικούς πόρους 1212: Από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα 1213: Έσοδα από προγραμματικές συμβάσεις για υλοποίηση τοπικών πολιτικών
1214: Επιχορηγήσεις για πυροπροστασία που προορίζονται για λειτουργικές δαπάνες
1215: Επιχορηγήσεις για εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων 1219: Λοιπές επιχορηγήσεις

3. Η ομάδα 5 της υπ' αριθμ. 7028/2004 απόφασης διαμορφώνεται ως ακολούθως:

5 ΧΡΗΜΑΤΙΚΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ
51 ΧΡΗΜΑΤΙΚΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗΣ ΧΡΗΣΗΣ
511 Χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από τακτικά έσοδα.
5111 χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από τακτικά έσοδα για την κάλυψη υποχρεώσεων παρελθόντων ετών.
5112 χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από τακτικά έσοδα για την κάλυψη έργων του ΠΔΕ ή από πιστώσεις προοριζόμενες για δημόσιες επενδύσεις.
5113 χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από τακτικά έσοδα για την κάλυψη ειδικευμένων δαπανών.
5119 χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από τακτικά έσοδα για την κάλυψη εν γένει δαπανών του δήμου.
512 Χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από έκτακτα έσοδα.
5121 χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από έκτακτα έσοδα για την κάλυψη υποχρεώσεων παρελθόντων ετών.
5122 χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από έκτακτα έσοδα για την κάλυψη έργων του ΠΔΕ ή από πιστώσεις προοριζόμενες για δημόσιες επενδύσεις.
5123 χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από έκτακτα έσοδα για την κάλυψη ειδικευμένων δαπανών.
5129 χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από έκτακτα έσοδα για την κάλυψη εν γένει δαπανών του δήμου.

4. Οι κατωτέρω αναφερόμενοι κωδικοί αριθμοί εξόδων μετονομάζονται ως ακολούθως:

6121: Αντιμισθία αιρετών - έξοδα παράστασης (άρθρο 92 Ν. 3852/2010, άρθρα 230, 242 και 248 ΚΔΚ)
6122: Αποζημίωση και έξοδα κίνησης δημοτικών συμβούλων (άρθρο 140 ΚΔΚ)
6124: Έξοδα κηδείας δημάρχων και προέδρων κοινοτήτων (άρθρο 140 παρ. 4 ΚΔΚ, Ν. 2685/1999)

Άρθρο 6
Δομή του Π/Υ - συμπλήρωση των κωδικών αριθμών του Π/Υ


Για τη δομή και τη συμπλήρωση των κωδικών αριθμών του Π/Υ εφαρμόζονται τα οριζόμενα στα άρθρα 7 και 8 της υπ' αριθμ. 47490/2012 (ΑΔΑ: Β4ΜΓΝ-ΧΨΟ) απόφασής μας, υπό την επιφύλαξη των οδηγιών που παρέχονται με την παρούσα και των οριζόμενων στο άρθρο 4 «Τροποποίηση και συμπλήρωση Κωδικών Αριθμών Εσόδων και Εξόδων» της υπ' αριθμ. 30842/31.7.2013 (ΑΔΑ: ΒΛΩ7Ν- Σ1Ζ) όμοιας.

Τα οριζόμενα στα ανωτέρω άρθρα επισυνάπτονται στην παρούσα, ως Παράρτημα 2.

Άρθρο 7
Έκταση εφαρμογής - έναρξη ισχύος


1. Η παρούσα απόφαση, καθώς και η υπ' αριθμ. 7028/2004 (ΦΕΚ 253/Β) όμοια, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, έχουν εφαρμογή στους δήμους, στα δημοτικά ιδρύματα και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και στους συνδέσμους.

2. Η παρούσα απόφαση ισχύει για την κατάρτιση του προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2015, εξαιρουμένου του άρθρου 6 που ισχύει για την κατάρτιση του προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2015 και εφεξής.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 25 Ιουλίου 2014

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΑΡΓΥΡΗΣ ΝΤΙΝΟΠΟΥΛΟΣ

Συνημμένα


 Ετικέτες:

ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν, συμπεριλαμβανομένων ενδεικτικά των νομοθετικών και διοικητικών κειμένων (Νόμοι,  Διατάγματα, Υπουργικές Αποφάσεις, ΠΟΛ., Διοικητικές Πράξεις και Λύσεις κ.α.), των νομολογιακών κειμένων (Δικαστικές Αποφάσεις κ.α.), των περιλήψεων αυτών και της τήρησής τους σε βάση δεδομένων, των συσχετίσεων μεταξύ τους και των ειδικών εργαλείων αναζήτησης, αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη  από τους νόμους  2121/1993,  2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ.
Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ: Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.


Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

    Up
    Close
    Close
    Κλείσιμο