Δημοσιεύθηκε στις : [ 18-12-2013 ]

Άρθρα Αλλαγές στον Κ.Φ.Α.Σ. από 1.1.2014. Επισημάνσεις και προβληματισμοί

(Αλλαγές στον Κ.Φ.Α.Σ. από 1.1.2014. Επισημάνσεις και προβληματισμοί)

Κατηγορία: Κώδικας Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών (ΚΦΑΣ)

Επιμέλεια

Κωνσταντίνος Αντ. Κουλογιάννης
Λογιστής-φοροτεχνικός

Νικόλαος Ιω. Μπόνης
Λογιστής-φοροτεχνικός

Πρώτη ανάρτηση 18.12.2013

Α. Αλλαγές στον Κ.Φ.Α.Σ. από 1.1.2014 για τα δελτία αποστολής και τις αποδείξεις λιανικής.

Όπως είναι γνωστό, την 12.12.2013 κατατέθηκε στη βουλή το νομοσχέδιο σχετικά με τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. Ανάμεσα στην πληθώρα των αλλαγών που επιφέρει το εν λόγω νομοσχέδιο στον Κ.Φ.Ε. και στον Κ.Φ.Δ., υπάρχουν και σημαντικές αλλαγές στον Κ.Φ.Α.Σ.

Οι παρεμβάσεις αυτές, όπως ανέφερε ο κος Mαυραγάνης στην βουλή, έγιναν με σκοπό την περαιτέρω απλοποίηση του Κ.Φ.Α.Σ.

Οι διατάξεις του Κ.Φ.Α.Σ. (ν.4093/2012) προέβλεπαν ήδη από την ημερομηνία της ψήφισής του, την κατάργηση μερικών διατάξεών του από την 1.1.2014.

Οι διατάξεις αυτές είναι οι εξής:

  • α) Παράγραφος 23 άρθρου 4. [Η παράγραφος αυτή αναφέρεται στην υποχρέωση παροχής ασφαλών πληροφοριών για τις συναλλαγές συγκεκριμένων κατηγοριών υπόχρεων απεικόνισης συναλλαγών, όπως οι εκμεταλλευτές χώρων διαμονής ή φιλοξενίας, τα εκπαιδευτήρια, οι κλινικές ή θεραπευτήρια, τα κέντρα αισθητικής, τα γυμναστήρια, οι χώροι στάθμευσης, οι ιατροί και οι οδοντίατροι.].
    Η κατάργησή της προβλέπεται στο τελευταίο εδάφιο της παραγράφου αυτής.
  • β) Άρθρο 5 [Δελτίο Αποστολής]
  • γ) Άρθρο 7 [Αποδείξεις Λιανικών Συναλλαγών]
  • δ) Άρθρο 8 [Έγγραφα μεταφοράς και Στοιχεία Λοιπών Συναλλαγών ]
    Η κατάργηση των άρθρων 5,7,8 προβλέπεται από την παρ 5 του άρθρου 14 του Κ.Φ.Α.Σ.
  • ε) Παράγραφος 1 του Άρθρο 9 [Διασφάλιση συναλλαγών και Διαφύλαξη Δεδομένων. Με την παράγραφο αυτή ορίζεται, η υποχρέωση θεώρησης των στοιχείων διακίνησης και των στοιχείων αξίας λιανικών συναλλαγών για παροχή υπηρεσίας.]
    Η κατάργησή της προβλέπεται στο τελευταίο εδάφιο της παραγράφου αυτής.
  • στ) Παράγραφος 2 άρθρου 11 [Εξουσία εφόρου για μη θεώρηση στοιχείων σε ορισμένες περιπτώσεις ]
    Η κατάργησή της προβλέπεται στο τελευταίο εδάφιο της παραγράφου αυτής.


Το Υπ.Οικονομικών στις 15 Νοεμβρίου 2013, είχε κοινοποιήσει δελτίου τύπου το οποίο ανέφερε τα ακόλουθα:

«Επιπλέον, καταργείται η σήμανση (με φυσικά ή ηλεκτρονικά μέσα) βιβλίων και στοιχείων διακίνησης ή πώλησης με εξαίρεση τις αποδείξεις λιανικής για ένα μεταβατικό στάδιο.
Στη λιανική πώληση, διατηρείται το σημερινό σύστημα ρυθμίσεων (φορολογικές ταμειακές μηχανές ή σήμανση εκδιδόμενων αποδείξεων) για να γίνει δυνατή η ασφαλής μετάβαση σε ένα νέο πιο λειτουργικό σύστημα ρυθμίσεων. Κατά τα λοιπά το καθεστώς έκδοσης αποδείξεων μένει κατά βάση ως έχει. Οι ρυθμίσεις εκείνες που καθίστανται απαραίτητες για τη μετάβαση θα προκύψουν μέσα από μελέτη της διεθνούς πρακτικής και με δεδομένη την ελληνική εμπειρία σε επόμενο στάδιο.
Στη χονδρική πώληση απλοποιούνται οι ρυθμίσεις περί έκδοσης τιμολογίων. Τα τιμολόγια μπορεί να εκδίδονται είτε σε έντυπη είτε σε ηλεκτρονική μορφή και είναι στην απόλυτη διακριτική ευχέρεια των συναλλασσόμενων να επιλέξουν τον τρόπο που θα συναλλάσσονται μεταξύ τους. Είναι ευθύνη του φορολογούμενου η διασφάλιση της αυθεντικότητας και της ακεραιότητας των τιμολογίων, επιλέγοντας τις κατάλληλες δικλίδες, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Οδηγίας 2006/112 της ΕΕ. Ως προς το ηλεκτρονικό τιμολόγιο, ενδεικτικά παραδείγματα δικλίδων ασφαλείας είναι η προηγμένη ηλεκτρονική υπογραφή και η ηλεκτρονική ανταλλαγή δεδομένων, ή άλλος πρόσφορος τρόπος που θα επιλέξουν οι συναλλασσόμενοι.»


Στην συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στη βουλή, μεταξύ των διευκρινίσεων που δόθηκαν για τον Κ.Φ.Ε. και τον Κ.Φ.Δ. ο υφυπουργός Οικονομικών σημείωσε τα εξής:

«Η ισχύς της υποχρεωτικής χρήσης του δελτίου αποστολής λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2013, όπως έχει ήδη ψηφισθεί με το ν. 4093/2012 και όπως επιβάλλεται από το ευρωπαϊκό δίκαιο. Με την προτεινόμενη σήμερα διάταξη αποτρέπεται οποιοδήποτε κενό και προβλέπεται η εφαρμογή κατάλληλων δικλείδων, που θα εξειδικευθούν με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, για την παρακολούθηση της διακίνησης, των παραλαμβανομένων δηλαδή και μη τιμολογημένων ακόμη από τους προμηθευτές αποθεμάτων, καθώς και των αποθεμάτων που έχουν διακινηθεί και εκκρεμεί τιμολόγηση. Συνεπώς, η προτεινόμενη διάταξη, μαζί με την απόφαση του Γενικού Γραμματέα και τις οδηγίες που θα εκδοθούν για την εφαρμογή της έχει ως σκοπό τη διασφάλιση της δυνατότητας ελέγχου, μειώνοντας ταυτόχρονα την επιβάρυνση για τις επιχειρήσεις.»

Β. Αλλαγές προς ψήφιση στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη βουλή

I. Απαλλάσσονται οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α. από την τήρηση των βιβλίων

Με τις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 52 του σχεδίου νόμου, προβλέπεται η απαλλαγή των αγροτών του ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α. από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων με βάση το ποσό των ακαθαρίστων εσόδων τους, ή το ποσό της επιστροφής του Φ.Π.Α. ή το ποσό της επιδότησης που αυτοί λαμβάνουν ανά φορολογικό έτος, όπως τα σχετικά ποσά θα προσδιορισθούν με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων.

Η διάταξη του νομοσχεδίου έχει ως εξής:

[1. Μετά το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 3 του άρθρου 3 της περίπτωσης 1 της υποπαραγράφου Ε1 της παραγράφου Ε του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α’ 222) προστίθεται εδάφιο ως εξής: «Απαλλάσσονται επίσης οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α., όπως ορίζονται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων με βάση τα ακαθάριστα έσοδά τους, ή το ποσό επιστροφής Φ.Π.Α., ή το ποσό της επιδότησης που λαμβάνουν ανά φορολογικό έτος.»].

ΙΙ.
Έκδοση «τίτλου κτήσης» από τον υπόχρεο του Κ.Φ.Α.Σ. και για τη λήψη υπηρεσιών από πρόσωπα μη υπόχρεα σε έκδοση φορολογικών στοιχείων

Με την παράγραφο 3 του άρθρου 52 του σχεδίου νόμου, ορίζεται η έκδοση «τίτλου κτήσης» από τον υπόχρεο απεικόνισης συναλλαγών και για τη λήψη υπηρεσιών από πρόσωπα που δεν έχουν υποχρέωση έκδοσης φορολογικών στοιχείων, όπως ήδη προβλέπεται και για την αγορά αγαθών.

Η διάταξη του νομοσχεδίου έχει ως εξής:

[ Στο τέλος του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 5 του άρθρου 6 της περίπτωσης 1 της υποπαραγράφου Ε1 της παραγράφου Ε του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 προστίθεται η φράση «ή την παροχή υπηρεσιών»].

ΙΙΙ. Χρόνος έκδοσης τιμολογίου

Με την παράγραφο 4 του άρθρου 52 του σχεδίου νόμου, αποσυνδέεται ο χρόνος έκδοσης τιμολογίου από την έκδοση δελτίου αποστολής, που καταργείται ως υποχρέωση από 1.1.2014, και ορίζεται ως χρόνος έκδοσης του τιμολογίου για την πώληση αγαθών εντός προθεσμίας ενός μηνός από την παράδοση ή αποστολή των αγαθών και πάντως μέσα στην ίδια διαχειριστική περίοδο των συμβαλλομένων.

Η διάταξη του νομοσχεδίου έχει ως εξής:
[4. Το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 14 του άρθρου 6 της περίπτωσης 1 της υποπαραγράφου Ε1 της παραγράφου Ε του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 αντικαθίσταται ως εξής:
«Κατ’ εξαίρεση, το τιμολόγιο εκδίδεται το αργότερο σε ένα (1) μήνα από την παράδοση ή αποστολή των αγαθών στον αγοραστή και πάντως μέσα στην ίδια διαχειριστική περίοδο των συμβαλλομένων.»].

ΙV. Παρακολούθηση διακινηθέντων ή παραληφθέντων αποθεμάτων για τα οποία εκκρεμεί η έκδοση τιμολογίου

Με την παράγραφο 4 του άρθρου 52 του σχεδίου νόμου, ορίζεται η υποχρέωση εφαρμογής κατάλληλων, δικλείδων ασφαλείας, που εξειδικεύονται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων για την παρακολούθηση των διακινηθέντων ή παραληφθέντων αποθεμάτων για τα οποία εκκρεμεί η έκδοση τιμολογίου.

Η διάταξη του νομοσχεδίου έχει ως εξής:
[5. Στο τέλος του άρθρου 6 της περίπτωσης 1 της υποπαραγράφου Ε1 της παραγράφου Ε του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 προστίθεται παράγραφος 19 ως εξής:
«19. Ο υπόχρεος απεικόνισης συναλλαγών εφαρμόζει κατάλληλες δικλείδες, που εξειδικεύονται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, για την παρακολούθηση των παραλαμβανομένων και μη τιμολογημένων ακόμη από τους προμηθευτές αποθεμάτων, καθώς και των αποθεμάτων που έχουν διακινηθεί και εκκρεμεί τιμολόγηση.»].

V. Παράταση έκδοσης αποδείξεων λιανικών συναλλαγών

Με την παράγραφο 6 του άρθρου 52 του σχεδίου νόμου, παρατείνεται η εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 7 (αποδείξεις λιανικών συναλλαγών) του Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών μέχρι 31.12.2014. Συνεπώς Και μετά την 1.1.2014 θα συνεχίσει να λειτουργεί το υφιστάμενο καθεστώς για τις λιανικές πωλήσεις.

Η διάταξη του νομοσχεδίου έχει ως εξής:
[6. Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 5 του άρθρου 14 της περίπτωσης 1 της υποπαραγράφου Ε1 της παραγράφου Ε του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 αντικαθίσταται ως εξής: «Οι διατάξεις των άρθρων 5 και 8 καταργούνται. Οι διατάξεις του άρθρου 7 παύουν να ισχύουν την 1η Ιανουαρίου 2015».]

Γ. Διατάξεις που επηρεάζουν τις επικείμενες αλλαγές στον Κ.Φ.Α.Σ.

 Ας δούμε στο σημείο αυτό ποιες διατάξεις του Κ.Φ.Α.Σ. επηρεάζονται από τις επερχόμενες αλλαγές.

Ι. Η παράγραφος 23 του άρθρου 4 του Κ.Φ.Α.Σ. που καταργείται ορίζει:

«23. Ο υπόχρεος απεικόνισης συναλλαγών της παραγράφου αυτής, ανεξάρτητα από την κατηγορία των βιβλίων που τηρεί, εκμεταλλευτής χώρου διαμονής ή φιλοξενίας, εκπαιδευτηρίου, κλινικής ή θεραπευτηρίου, κέντρων αισθητικής, γυμναστηρίων, χώρου στάθμευσης, καθώς και οι γιατροί και οδοντίατροι, παρέχουν ασφαλείς πληροφορίες για τις συναλλαγές τους μέχρι την έκδοση του στοιχείου, για το οποίο έχουν υποχρέωση, όπου και αναγράφονται τα στοιχεία του πελάτη. Η διασφάλιση των πληροφοριών αυτών γίνεται είτε με την καταχώριση χειρόγραφα σε θεωρημένα έντυπα ή, επί μηχανογραφικής τήρησης, με τη χρήση ειδικών ασφαλών διατάξεων σήμανσης του ν.1809/1988 (Α' 222). Η παρούσα παράγραφος παύει να ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2014.»

ΙΙ. Στην ερμηνευτική εγκύκλιο του Κ.Φ.Α.Σ. (βλ. ΠΟΛ.1004/4.1.2013) ορίζεται ρητά:

«Ειδικά για τους υπόχρεους απεικόνισης συναλλαγών που εντάσσονται στις υποχρεώσεις που ορίζει η παράγραφος 23 του άρθρου 4 του παρόντος Κώδικα, περί της παροχής ασφαλών πληροφοριών για τις συναλλαγές τους, μπορεί να εφαρμόζονται τα οριζόμενα με την Α.Υ.Ο.Ο. ΠΟΛ.1083/2.6.2003 περί απαλλαγής της θεώρησης των φορολογικών τους στοιχείων, κατ' ανάλογη εφαρμογή της περίπτωσης στ' της ως άνω Α.Υ.Ο.Ο. (προϊσχύσαν καθεστώς «περί της τήρησης πρόσθετων βιβλίων από ορισμένες κατηγορίες επιτηδευματιών»), εφόσον καταχωρούνται οι ασφαλείς πληροφορίες βάσει των προαναφερομένων στην παράγραφο 23 του άρθρου 4 της παρούσης, εξαιρουμένης της περίπτωσης που το σχετικό φορολογικό στοιχείο εκδοθεί άμεσα, οπότε δεν υπάρχει υποχρέωση ενημέρωσης-τήρησής τους. Στην περίπτωση αυτή (της άμεσης έκδοσης), τα σχετικά φορολογικά στοιχεία εκδίδονται βάσει των γενικών διατάξεων των άρθρων 6, 7 και 9 του παρόντος Κώδικα, καθώς επίσης και των διατάξεων του άρθρου 1 του ν.1809/1988. Οι υπόχρεοι απεικόνισης συναλλαγών που εντάσσονταν στην υποχρέωση τήρησης πρόσθετων βιβλίων του άρθρου 10 του προϊσχύσαντος Κ.Β.Σ. (Π.Δ. 186/1992) και δεν εντάσσονται στην υποχρέωση παροχής ασφαλών πληροφοριών της παραγράφου 23 του άρθρου 4 του παρόντος Κώδικα, εκδίδουν τα φορολογικά τους στοιχεία βάσει των γενικών διατάξεων των άρθρων 6, 7 και 9 του παρόντος Κώδικα, καθώς επίσης και των διατάξεων του άρθρου 1 του ν.1809/1988. Τυχόν αποθέματα θεωρημένων φορολογικών στοιχείων ή και αθεώρητων με την ένδειξη «Αθεώρητα βάσει της Α.Υ.Ο. ΠΟΛ.1083/2.6.2003», για τα οποία βάσει των διατάξεων του παρόντος Κώδικα δεν προβλέπεται πλέον υποχρέωση θεώρησής τους, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τις συναλλαγές των υπόχρεων μέχρι εξαντλήσεώς τους.»

ΙΙΙ. Η θεώρηση των αποδείξεων  ορίζεται από την παράγραφο 1 του άρθρου 9 του Κ.Φ.Α.Σ.:

«1. Η αυθεντικότητα των στοιχείων διακίνησης διασφαλίζεται με τη χρήση θεωρημένων από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. εντύπων, επί χειρόγραφης έκδοσής τους, ή με τη χρήση ειδικών ασφαλών διατάξεων σήμανσης του νόμου1809/1988 (Α' 222), επί μηχανογραφικής έκδοσής αυτών, και των στοιχείων αξίας λιανικών συναλλαγών για παροχή υπηρεσίας με θεώρηση από την αρμόδια Δ.Ο.Υ.. Τα οριζόμενα στο προηγούμενο εδάφιο δεν εφαρμόζονται για τα εισιτήρια επιχειρήσεων μεταφοράς προσώπων με λεωφορεία, σιδηρόδρομους και αεροπλάνα, όταν εκτελούν συγκοινωνίες, καθώς και για τα εισιτήρια πλοίων, εφόσον φορολογούνται κατ' ειδικό τρόπο και απαλλάσσονται του Φ.Π.Α.. Η παρούσα παράγραφος παύει να ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2014.»

IV. Στην ερμηνευτική εγκύκλιο του Κ.Φ.Α.Σ. (βλ. ΠΟΛ.1004/4.1.2013) ορίζεται ότι:

«Οι αποδείξεις λιανικής για την πώληση ή την παροχή υπηρεσιών του άρθρου 7 του παρόντος Κώδικα, εκδίδονται υποχρεωτικά με τη χρήση φορολογικών ταμειακών μηχανών ή μηχανογραφικά με τη χρήση Η/Υ και με σήμανση από φορολογικό μηχανισμό Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ. του ν.1809/1988 (ΦΕΚ Α' 222) βάσει των διατάξεων του άρθρου 1 του νόμου αυτού.
Στις περιπτώσεις που προκύπτει εξαίρεση από τη χρήση φορολογικής ταμειακής μηχανής ή Η/Υ για την έκδοσή τους σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει δεκτά από τη Διοίκηση με Υπουργικές Αποφάσεις ή με ερμηνευτικές εγκυκλίους κατ' εφαρμογή των διατάξεων του ν.1809/1988 (ενδεικτικά αναφέρονται οι εξαιρέσεις της Α.Υ.Ο. ΠΟΛ.1037/12.2.1992 , περιπτώσεις βλάβης ή ώρες μη λειτουργίας του καταστήματος, πωλήσεις εκτός των κύριων επαγγελματικών εγκαταστάσεων κ.λπ.), εκδίδονται χειρόγραφες αποδείξεις λιανικής, οι οποίες εφόσον αφορούν πώληση αγαθών εκδίδονται αθεώρητες, ενώ εάν αφορούν παροχή υπηρεσιών εκδίδονται θεωρημένες.»


V. Οι εξαιρέσεις που καθορίζονται από την Α.Υ.Ο. ΠΟΛ.1037/12.2.1992, αναλυτικά είναι:

«(α) στους επιτηδευματίες που ασκούν ελεύθερο επάγγελμα, κατονομαζόμενο στην παράγραφο 1 του άρθρου 45 του ν.δ. 3323/1955,
(β) στους επιτηδευματίες που έχουν υποχρέωση, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Φορολογικών Στοιχείων, να τηρούν πρόσθετα βιβλία (όπως εκπαιδευτήρια, ξενοδοχεία, συνεργεία επισκευής αυτοκινήτων, κ.λπ.) και να αναγράψουν στις αποδείξεις που εκδίδουν πρόσθετα στοιχεία (όπως ονοματεπώνυμο - διεύθυνση του πελάτη, αριθμό κυκλοφορίας αυτοκινήτων κ.λπ.),
Ο υπόχρεος απεικόνισης συναλλαγών της παραγράφου αυτής, ανεξάρτητα από την κατηγορία των βιβλίων που τηρεί, εκμεταλλευτής χώρου διαμονής ή φιλοξενίας, εκπαιδευτηρίου, κλινικής ή θεραπευτηρίου, κέντρων αισθητικής, γυμναστηρίων, χώρου στάθμευσης, καθώς και οι γιατροί και οδοντίατροι, παρέχουν ασφαλείς πληροφορίες για τις συναλλαγές τους μέχρι την έκδοση του στοιχείου, για το οποίο έχουν υποχρέωση, όπου και αναγράφονται τα στοιχεία του πελάτη. Η διασφάλιση των πληροφοριών αυτών γίνεται είτε με την καταχώριση χειρόγραφα σε θεωρημένα έντυπα ή, επί μηχανογραφικής τήρησης, με τη χρήση ειδικών ασφαλών διατάξεων σήμανσης του ν.1809/1988 (Α' 222). Η παρούσα παράγραφος παύει να ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2014.
(γ) στους εκμεταλλευτές γεωργικών μηχανημάτων ή ελαιουργείου ή αλευρόμυλου ή εργοστασίου αποφλοίωσης ρυζιού,
(δ) στους επιτηδευματίες που ασχολούνται με την κατασκευή οποιουδήποτε τεχνικού έργου (όπως ξυλουργοί, σιδηρουργοί, υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι, κτίστες και γενικά όσοι ασχολούνται με οικοδομικές εργασίες),
(ε) στους επιτηδευματίες που διατηρούν κτηματομεσιτικό γραφείο, πρακτορείο κρατικών λαχείων, ΠΡΟ-ΠΟ, ΛΟΤΤΟ, γραφείο τελετών, γραφείο συνοικεσίων, γραφείο διεκπεραίωσης εμπιστευτικών εργασιών, γραφείο ευρέσεως εργασίας,
(στ) στις επιχειρήσεις μεταφοράς προσώπων γενικά, ημερήσιου και περιοδικού Τύπου για την είσπραξη συνδρομών, εκμετάλλευσης θεαμάτων, ενοικίασης επιβατηγών αυτοκινήτων, έκδοσης κοινόχρηστων λογαριασμών πολυκατοικιών, καθαρισμού και απολύμανσης κατοικιών, επισκευής και συντήρησης ανελκυστήρων και λοιπών εγκαταστάσεων κατοικιών, στους κατά παραγγελία αυτοαπασχολούμενους ράπτες ή ράπτριες, καθώς και στους εκμεταλλευτές ιαματικών πηγών του ΕΟΤ.

2. Όσοι από τους πιο πάνω επιτηδευματίες εκτός από την συγκεκριμένη δραστηριότητα με την οποία τους παρέχεται η δυνατότητα να μην χρησιμοποιούν φ.τ.μ., διατηρούν μόνιμη επαγγελματική εγκατάσταση (κατάστημα) από την οποία πωλούν λιανικώς αγαθά ή παρέχουν υπηρεσίες στο κοινό (π.χ. ηλεκτρολόγοι, υδραυλικοί, που πωλούν ηλεκτρολογικά ή υδραυλικά είδη), ή από την επαγγελματικής τους εγκατάσταση ασκούν παράλληλα και άλλη δραστηριότητα για την οποία υπάρχει υποχρέωση χρησιμοποίησης φ.τ.μ. (π.χ. ράπτης ή ράπτρια που πωλεί και έτοιμα ενδύματα ή εσώρουχα κ.λπ.) υποχρεούνται να εκδίδουν τις αποδείξεις λιανικής πώλησης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών, τουλάχιστον για την δραστηριότητά τους αυτή, με την χρήση φορολογικής ταμειακής μηχανής».


VI. Η κατάργηση του Κ.Φ.Ε. (ν.2238/1994)

Η παράγραφος 22 του άρθρου 72 του ν.4172/2013, όπως αυτή τίθεται με το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή.
«22. Από την έναρξη ισχύος του ν. 4172/2013 παύουν να ισχύουν οι διατάξεις του ν.2238/1994 (Α’ 151), συμπεριλαμβανομένων και όλων των κανονιστικών πράξεων και εγκυκλίων που έχουν εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση αυτού του νόμου.»

Δ. Συμπεράσματα - Προβληματισμοί:

Μετά την παράθεση των ανωτέρω διατάξεων και τις τροποποιήσεις τους όπως κατατέθηκαν στη βουλή θέτουμε υπόψιν σας τα ακόλουθα:

1) Είναι σαφές ότι με την επερχόμενη κατάργηση του άρθρου 5 του Κ.Φ.Α.Σ. καταργείται το δελτίο αποστολής και απλά αναμένουμε την απόφαση της Γ.Γ.Δ.Ε. η οποία σύμφωνα και με τις ανακοινώσεις της ηγεσίας του Υπ.Οικ, θα προβλέπει την εφαρμογή κατάλληλων δικλείδων για την παρακολούθηση της διακίνησης.

2) Η διακίνηση από 1.1.2014 και μετά γίνεται είτε απευθείας με την έκδοση τιμολογίου, είτε με τον τρόπο που θα εξειδικευτεί μετά την έκδοση της απόφαση του Γ.Γ.Δ.Ε. (βλ. σχετική διάταξη στον Κ.Φ.Α.Σ.: "Το τιμολόγιο εκδίδεται κατά την παράδοση ή την έναρξη της αποστολής των αγαθών στον παραλήπτη, κατά περίπτωση. Κατ’ εξαίρεση, το τιμολόγιο εκδίδεται το αργότερο σε ένα (1) μήνα από την παράδοση ή αποστολή των αγαθών στον αγοραστή και πάντως μέσα στην ίδια διαχειριστική περίοδο των συμβαλλομένων").

3) Μετά την επερχόμενη κατάργηση της παραγράφου 23 του άρθρου 4 του Κ.Φ.Α.Σ., οι υπόχρεοι της συγκεκριμένης παραγράφου (εκμεταλλευτές χώρων διαμονής ή φιλοξενίας, τα εκπαιδευτήρια, οι κλινικές ή θεραπευτήρια, τα κέντρα αισθητικής, τα γυμναστήρια, οι χώροι στάθμευσης, οι ιατροί και οι οδοντίατροι. κλπ), από 1.1.2014 έχουν την υποχρέωση να εκδίδουν τις αποδείξεις λιανικής για την παροχή υπηρεσιών με την χρήση φορολογικών ταμειακών μηχανών ή μηχανογραφικά με τη χρήση Η/Υ και με σήμανση από φορολογικό μηχανισμό Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ. του ν.1809/1988. Επίσης έχουν την δυνατότητα να εκδίδουν χειρόγραφες αθεώρητες αποδείξεις μόνο στις περιπτώσεις που ορίζονται από τις διατάξεις του ν.1809/1988 (π.χ. σε περίπτωση βλάβης μηχανισμού κ.λπ., βλ. ΠΟΛ.1243/1990).

4) Διατηρείται το υφιστάμενο πλαίσιο όσον αφορά στις λιανικές συναλλαγές για την πώληση αγαθών όπως προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 7 του Κ.Φ.Α.Σ.

5) Με την παράγραφο 22 του άρθρου 72 του ν.4172/2013, όπως αυτή τίθεται με το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή, από την έναρξη ισχύος του ν. 4172/2013, δηλαδή την 1.1.2014, παύουν να ισχύουν οι διατάξεις του ν. 2238/1994 (Α’ 151), συμπεριλαμβανομένων και όλων των κανονιστικών πράξεων και εγκυκλίων που έχουν εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση αυτού του νόμου. Συνεπώς, ο όρος "ελεύθερος επαγγελματίας" δεν υφίσταται με τις νέες διατάξεις του Κ.Φ.Ε.

Προβληματισμός υπάρχει όσον αφορά στην θεώρηση των αποδείξεων για τις υπηρεσίες που θα παρέχουν λιανικώς, οι νυν ελεύθεροι επαγγελματίες ή αλλιώς "φυσικά πρόσωπα με κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα" όπως θα αποκαλούνται στον νέο Κ.Φ.Ε. από 1.1.2014.

Εφόσον λοιπόν στον νέο Κ.Φ.Ε. δεν έχουμε πλέον το ορισμό του "ελεύθερου επαγγελματία", η εξαίρεση της ΠΟΛ.1037/12.2.1992 περίπτωση (α), παύει να ισχύει.

Από τα παραπάνω συνάγεται ότι οι νυν ελεύθεροι επαγγελματίες του άρθρου 48 του Κ.Φ.Ε., από 1.1.2014 έχουν την υποχρέωση να εκδίδουν τις αποδείξεις λιανικής για την παροχή υπηρεσιών τους, με την χρήση χρήση φορολογικών ταμειακών μηχανών ή μηχανογραφικά, με τη χρήση Η/Υ και με σήμανση από φορολογικό μηχανισμό Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ. του ν.1809/1988.

Ταυτόχρονα μετά την κατάργηση της παρ. 1 του άρθρου 9 από 1.1.2014 οι ανωτέρω εκδίδουν χειρόγραφες αθεώρητες αποδείξεις λιανικών για την παροχής υπηρεσίας μόνο στις περιπτώσεις που ορίζονται από τις διατάξεις του ν.1809/1988 (σε περίπτωση βλάβης μηχανισμού, κ.λπ., βλ. ΠΟΛ.1243/1990).

6) Το οξύμωρο είναι ότι, βάσει τους ισχυουσών διατάξεων, μετά την ανωτέρω τροποποίηση, υπάρχει διαφορετική αντιμετώπιση όσον αφορά στα επαγγέλματα που αναφέρονται στις περιπτώσεις (γ) έως (στ), της ΠΟΛ.1037/12.2.1992. Οι εν λόγω υπόχρεοι εξακολουθούν να έχουν εξαίρεση από την υποχρέωση έκδοσης αποδείξεων λιανικής για την παροχή υπηρεσιών με την χρήση χρήση φορολογικών ταμειακών μηχανών ή με Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ, ταυτόχρονα όμως, μετά την κατάργηση της παρ. 1 του άρθρου 9 του Κ.Φ.Α.Σ., έχουν την δυνατότητα να εκδίδουν και χειρόγραφες αποδείξεις για την παροχή υπηρεσίας (αθεώρητες πλέον).

Δείτε την άτυπη κωδικοποίηση του ΚΦΑΣ μετά και τις αλλαγές που έχουν προωθηθεί στο νομοσχέδιο του ΕΝ.Φ.Ι.Α. που κατατέθηκε στην βουλή.



ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν, συμπεριλαμβανομένων ενδεικτικά των νομοθετικών και διοικητικών κειμένων (Νόμοι,  Διατάγματα, Υπουργικές Αποφάσεις, ΠΟΛ., Διοικητικές Πράξεις και Λύσεις κ.α.), των νομολογιακών κειμένων (Δικαστικές Αποφάσεις κ.α.), των περιλήψεων αυτών και της τήρησής τους σε βάση δεδομένων, των συσχετίσεων μεταξύ τους και των ειδικών εργαλείων αναζήτησης, αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη  από τους νόμους  2121/1993,  2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ.
Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ: Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.


Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

  • ΑΓΡΟΤΕΣ
Up
Close
Close
Κλείσιμο