Σχόλια

Δημοσιεύθηκε στις : [ 13-06-1996 ]

ΠΟΛ.1176/13.6.1996 Φορολογική μεταχείριση μηνιαίας ειδικής εκλογικής αποζημίωσης που καταβάλλεται στους μόνιμους υπαλλήλους των Δήμων, των Κοινοτήτων, των συνδέσμων των Ιδρυμάτων και των λοιπών Ν.Π.Δ.Δ. Αυτών

(Φορολογική μεταχείριση μηνιαίας ειδικής εκλογικής αποζημίωσης που καταβάλλεται στους μόνιμους υπαλλήλους των Δήμων, των Κοινοτήτων, των συνδέσμων των Ιδρυμάτων και των λοιπών Ν.Π.Δ.Δ. Αυτών )

Κατηγορία: Φορολογία Εισοδήματος

Αθήνα 13 Ιουνίου 1996
Αριθμ. Πρωτ.: 1039253/925/Α0012

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΦΟΡΟΛ. & Δ.Π.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛ. ΕΙΣ/ΤΟΣ (Δ12)
ΤΜΗΜΑ Α'

ΠΟΛ.: 1176

ΘΕΜΑ: Φορολογική μεταχείριση μηνιαίας ειδικής εκλογικής αποζημίωσης που καταβάλλεται στους μόνιμους υπαλλήλους των Δήμων, των Κοινοτήτων, των συνδέσμων των Ιδρυμάτων και των λοιπών ΝΠΔΔ αυτών.

Σχετικά με το παραπάνω θέμα το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, με την 175/1996 γνωμοδότηση, έκανε δεκτό ότι, η θεσπιθείσα με το άρθρο 31 του Ν.1516/1985 ως και το άρθρο 18 του Ν.2307/1995, μηνιαία ειδική εκλογική αποζημίωση και προσδιορισθείσα κατά τα λοιπά στοιχεία αυτής με την 2044934/4941/0022/28.7.1995 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών, δεν υπόκειται σε φόρο εισοδήματος, γιατί με ειδική διάταξη τυπικού νόμου, δηλαδή εκείνη που την καθιερώνει, αυτή εξομοιούται με τα έξοδα κίνησης που λαμβάνουν οι δημόσιοι υπάλληλοι, τα οποία δεν θεωρούνται ως εισόδημα, κατά ρητή επιταγή άλλης διάταξης τυπικού νόμου, δηλαδή της περίπτωσης β' της παραγράφου 4 του άρθρου 45 του Ν.2238/1994.
Τη γνωμοδότηση αυτή, η οποία έγινε αποδεκτή από τον Υφυπουργό Οικονομικών, σας κοινοποιούμε κατωτέρω για την εφαρμογή της στις σχετικές περιπτώσεις.

Αρ. Γνωμ. 175/1996


Περίληψη Ερωτήματος: Ερωτάται εάν η καθορισθείσα με την 2044934/4941/0022/28.7.1995 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών μηνιαία ειδική εκλογική αποζημίωση, για τους μονίμους υπαλλήλους των Δήμων και Κοινοτήτων, των συνδέσμων των Ιδρυμάτων και των λοιπών Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου αυτών, υπόκειται σε φορολογία εισοδήματος

1. Ισχύουσες Διατάξεις: Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 45 παρ. 1 εδάφ. α' Ν.2238/1994 "Κύρωση του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος" (Α' 151):

"Εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες είναι το εισόδημα που προκύπτει κάθε ένα οικονομικό έτος από μισθούς, ημερομίσθια, επιχορηγήσεις, επιδόματα, συντάξεις και γενικά από κάθε παροχή που χορηγείται περιοδικά με οποιαδήποτε μορφή είτε σε χρήμα είτε σε είδος ή άλλες αξίες για παρούσα ή προηγούμενη υπηρεσία ή για οποιαδήποτε άλλη αιτία, το οποίο αποκτάται από μισθωτούς γενικά και συνταξιούχους".

Εξαιρέσεις καθιερώνει η παρ. 4 του ιδίου άρθρου η οποία υπό στοιχείο β' ορίζει ότι:

"Δεν θεωρείται εισόδημα και δεν υπόκειται σε φόρο:

"β) η αποζημίωση που παρέχεται υπό μορφή εξόδων κίνησης, καθώς και η ημερήσια αποζημίωση εκτός έδρας, η οποία καταβάλλεται σε δημόσιους υπαλλήλους και υπαλλήλους νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, όπως αυτή καθορίζεται κάθε φορά με κοινές αποφάσεις του αρμοδίου Υπουργού και του Υπουργού Οικονομικών".

Περαιτέρω στο άρθρο 123 του Π.Δ/τος 92/1994 "Κωδικοποίηση σ' ενιαίο κείμενο των διατάξεων της νομοθεσίας για την εκλογή βουλευτών" (Α' 69), υπό τον τίτλο "Ειδικές αποζημιώσεις" ορίζεται αφενός μεν ότι (παρ. 1):

"για την αντιμετώπιση των εκτάκτων αναγκών κατά την προπαρασκευή και διεξαγωγή των βουλευτικών εκλογών, τη συγκέντρωση μετάδοση κι έκδοση των αποτελεσμάτων, είναι δυνατό να συγκροτούνται ειδικά συνεργεία από υπαλλήλους της κεντρικής και των περιφερειακών υπηρεσιών του Υπουργείου Εσωτερικών, από υπαλλήλους άλλων Υπουργείων και δημοσίων υπηρεσιών, από υπαλλήλους οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών, με καταβολή ειδικής αποζημίωσης που καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών. Η αποζημίωση αυτή καταβάλλεται εφόσον
βεβαιώνεται προσφορά πραγματικής εργασίας" αφετέρου δε, (παρ. 6) ότι:

"οι αποζημιώσεις του άρθρου αυτού, πλην αυτών που καταβάλλονται σε ιδιώτες, θεωρούνται σαν έξοδα κινήσεως".

Η ανωτέρω εξουσιοδοτική διάταξη συμπληρώθηκε με νεωτέρα ομοία, εκείνη του άρθρου 18 Ν.2307/1995 "Προσαρμογή νομοθεσίας αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών στις διατάξεις για τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και άλλες διατάξεις" (Α' 113), κατά την οποία (παρ. 1): "Η αποζημίωση του άρθρου 123 παρ. 1 του Π.Δ/τος 92/1994 προκειμένου περί των υπαλλήλων των Ο.Τ.Α. α' βαθμού δύναται να καθορίζεται σε μηνιαία βάση με κοινές αποφάσεις των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών. Με τις ίδιες αποφάσεις καθορίζεται το ύψος της αποζημίωσης αυτής, ο τρόπος καταβολής της και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της διάταξης της προηγούμενης παραγράφου. Η σχετική δαπάνη θα βαρύνει τους προϋπολογισμούς των οικείων δήμων και κοινοτήτων".

Τέλος, σε εκτέλεση της ως άνω εξουσιοδοτικής διάταξης, εκδόθηκε η αναφερόμενη στο ερώτημα κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών με αριθμό 2044934/4941/0022/28.7.1995 (κανονιστική), με την οποία αποφασίστηκε αναδρομικώς από 15.6.1995 (βλέπε και άρθρο 40 N.849/1978), η καταβολή ειδικής εκλογικής αποζημιώσεως στους μονίμους υπαλλήλους των Δήμων, των Κοινοτήτων, των συνδέσμων των Ιδρυμάτων και των λοιπών Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου αυτών, στο ποσό των δεκαπέντε χιλιάδων δραχμών μηνιαίως. Στη συνέχεια, η ίδια απόφαση ορίζει ότι:

α) τα ανωτέρω ποσά θεωρούνται ως έξοδα κίνησης επαναλαμβάνοντας την διάταξη του άρθρου 123 Π.Δ/τος 92/1994,

β) ότι η αποζημίωση αυτή θα καταβάλλεται όπως και οι τακτικές αποδοχές και θα εμφανίζεται σε ξεχωριστή στήλη των μισθοδοτικών καταστάσεων με την ονομασία "ειδική εκλογική αποζημίωση",

γ) ότι δεν θα καταβάλλεται μόνο στις περιπτώσεις που δεν θα καταβάλλονται και οι τακτικές αποδοχές (λόγω αδικαιολόγητης απουσίας, άδειας άνευ αποδοχών κ.λπ.) και δ) η ανωτέρω αποζημίωση θα καταλογίζεται στους αντίστοιχους κωδικούς αριθμούς των προϋπολογισμών των Ο.Τ.Α. από τους οποίους καταβάλλονται οι τακτικές αποδοχές τους.

2. Ενόψει των ανωτέρω, η Διεύθυνση Φορολογίας Εισοδήματος, υποβάλλει ερώτημα προκειμένου το Ν.Σ.Κ. να διατυπώσει τη γνώμη του για τη φορολογική μεταχείριση της αποζημίωσης αυτής, εκφράζοντας ήδη την άποψή της ότι η αποζημίωση αυτή αποτελεί συγκαλυμμένη μορφή εισοδήματος από μισθωτές υπηρεσίες και όχι αποζημίωση για πραγματική προσφορά εργασίας ή αποζημίωση για κάλυψη εξόδων κίνησης, πράγμα το οποίο ενισχύεται και από το γεγονός ότι η ίδια η απόφαση ορίζει ότι το ποσό αυτό θεωρείται ως έξοδα κίνησης και ότι δεν αντιπροσωπεύει πραγματικά έξοδα κίνησης.

3. Στην συγκεκριμένη περίπτωση ερευνητέον είναι κατ' αρχήν το θέμα εάν πρόκειται για φορολογική απαλλαγή χροηγουμένη νομίμως δια διατάξεως τυπικού νόμου, όπως εμμέσως ορίζει το άρθρο 78 παρ. 4 ισχύοντος Συντάγματος. Είναι δε σαφής η βούληση του νομοθέτη να μη θεωρηθεί το ποσό αυτό ως εισόδημα και συνεπώς ν' απαλλαγεί από τη φορολογία εισοδήματος κατά τα οριζόμενα, όχι στην προαναφερόμενη υπουργική απόφαση, αλλά σε διατάξεις τυπικού νόμου. Αυτές οι διατάξεις είναι, αφενός του άρθρου 123 παρ. 6 του Π.Δ/τος 92/1994, η οποία, ενταχθείσα με την αρίθμηση αυτή κατά την κωδικοποίηση σε ενιαίο κείμενο της εκλογικής νομοθεσίας σύμφωνα με το άρθρο δέκατο τέταρτο παρ. 1 του Ν.2196/1994, ίσχυε - προ των αλλεπαλλήλων κωδικοποιήσεων των διατάξεων της εκλογικής νομοθεσίας - ως άρθρο 31 παρ. 6 του Ν.1516/1985 "Τροποποίηση, αντικατάσταση και συμπλήρωση διατάξεων της νομοθεσίας για την εκλογή βουλευτών" (Α' 20), όπου κατά τρόπο πανομοιότυπο επαναλαμβάνεται η ως άνω ρύθμιση, αφετέρου του άρθρου 45 παρ. 4 στοιχείο β' Ν.2238/1995.

Περαιτέρω το γεγονός ότι αυτή καταβάλλεται όπως και οι τακτικές αποδοχές και δεν απαιτεί ενδεχομένως πραγματική προσφερόμενη υπηρεσία, αφορά αποκλειστικά και μόνο την διαδικασία και τον τρόπο με τον οποίο η αποζημίωση αυτή θα καταβάλλεται και δεν επηρεάζει την φορολογική μεταχείριση αυτής για την οποία ισχύει η εξομοίωση με τα έξοδα κινήσεως, η οποία (εξομοίωση), με το δεδομένο ότι άπαντα τα λοιπά θέματα (τρόπος βεβαιώσεως και καταβολής, επιβάρυνση προϋπολογισμού, καθορισμός δικαιουμένων προσώπων και ύψους αυτής, αιτία καταβολής κ.λπ.) ρυθμίζονται επαρκώς με τις εξουσιοδοτικές διατάξεις και την κοινή υπουργική απόφαση σε εκτέλεση αυτών, προφανώς δεν έχει άλλο λόγο υπάρξεως παρά μόνο την θέληση του νομοθέτη για φορολογική απαλλαγή αυτής δια της ευθείας υπαγωγής της στη ρύθμιση του άρθρου 45 παρ. 4β' Ν.2238/1995. Εξάλλου, στην
ερμηνεία αυτή συμβάλλει και η, προσεκτική εκ μέρους του νομοθέτη, διατύπωση της τελευταίας αυτής διατάξεως που ορίζει ότι: "Δεν θεωρείται εισόδημα και δεν υπόκειται σε φόρο:

"β) η αποζημίωση που παρέχεται υπό μορφή εξόδων κίνησης", από την γραμματική ερμηνεία της προκύπτει ότι για την απαλλαγή αυτή ερευνάται πρωτίστως η μορφή που ο ίδιος ο νομοθέτης προσδίδει στις αποζημιώσεις αυτές δια
διατάξεως τυπικού νόμου, έτσι ώστε να είναι ανεκτή η φορολογική απαλλαγή όχι μόνο των εξόδων κίνησης εν στενή εννοία αλλά και των αποζημιώσεων που παρέχονται "υπό μορφήν εξόδων κίνησης".

4. Ενόψει όλων των ανωτέρω, το Νομικό Συμβούλιο γνωμοδοτεί ότι η θεσπιθείσα με το άρθρο 31 Ν.1516/1885 ως και το άρθρο 18 Ν.2307/1995, μηνιαία ειδική εκλογική αποζημίωση και προσδιορισθείσα κατά τα λοιπά στοιχεία αυτής με την 2044934/4941/0022/28.7.1995 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών, δεν υπόκεινται σε φόρο εισοδήματος, διότι με ειδική διάταξη τυπικού νόμου, ήτοι εκείνη που την καθιερώνει, αυτή εξομοιούται με τα έξοδα κινήσεως που λαμβάνουν οι δημόσιοι υπάλληλοι, τα οποία δεν θεωρούνται ως εισόδημα, κατά ρητή επιταγή ετέρας διατάξεως τυπικού νόμου, ήτοι του άρθρου 45 παρ. 4 στοιχ. β' Ν.2238/1994.



ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν, συμπεριλαμβανομένων ενδεικτικά των νομοθετικών και διοικητικών κειμένων (Νόμοι,  Διατάγματα, Υπουργικές Αποφάσεις, ΠΟΛ., Διοικητικές Πράξεις και Λύσεις κ.α.), των νομολογιακών κειμένων (Δικαστικές Αποφάσεις κ.α.), των περιλήψεων αυτών και της τήρησής τους σε βάση δεδομένων, των συσχετίσεων μεταξύ τους και των ειδικών εργαλείων αναζήτησης, αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη  από τους νόμους  2121/1993,  2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ.
Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ: Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.


Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

  • Δηλώσεις 2017
Up
Close
Close
Κλείσιμο