ΔΕΔ Θ 1502/2021 Έμμεσες τεχνικές ελέγχου - Σχέσης της τιμής πώλησης προς το συνολικό όγκο κύκλου εργασιών σε καφετέρια
Δημοσιεύθηκε στις : [ 22-10-2021 ]
Κατηγορία: Κώδικας Φορολογικών διαδικασιών (Κ.Φ.Δ.)
ΔΕΔ Θ 1502/2021
Έμμεσες τεχνικές ελέγχου - Σχέσης της τιμής πώλησης προς το συνολικό όγκο κύκλου εργασιών σε καφετέρια
Θεσσαλονίκη, 24.06.2021
Αριθμός απόφασης: 1502
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α8 - ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ
Ταχ. Δ/νση: Εγνατία 45
Ταχ. Κώδικας: 54630 - Θεσσαλονίκη
Τηλέφωνο: 2313-333254
ΦΑΞ: 2313-333258
E-Mail: [email protected]
ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Έχοντας υπ' όψη:
1. Τις διατάξεις:
α. Του άρθρου 63 του ν. 4174/2013 (ΦΕΚ Α' 170). όπως τροποποιήθηκε και ισχύει
β. Του άρθρου 10 της Δ.ΟΡΓ.Α 1125859 ΕΞ 2020/23.10.2020 Απόφασης του Διοικητή
της Α.Α.Δ.Ε. (ΦΕΚ Β' 4737/26.10.2020) με θέμα «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής
Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)».
γ. Της ΠΟΛ.1064/2017 Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. (ΦΕΚ Β'
1440/27-04-2017).
2. Την ΠΟΛ.1069/2014 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του
Υπουργείου Οικονομικών.
3. Την Δ.Ε.Δ. 1126366 ΕΞ 2016/30.08.2016 (ΦΕΚ Β' 2759/1.9.2016) Απόφαση του
Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών «Παροχή εξουσιοδότησης υπογραφής».
4. Την Α.1049/2021 Απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, με την οποία ορίζεται
παράταση της προθεσμίας του πρώτου εδαφίου της παρ. 5 του άρθρου 63 του ν.
4174/2013, που δεν έχει συμπληρωθεί από την 01.03.2021 έως και τις 27.10.2021,
έως την 29-10-2021.
5. Την από 03.12.2020 και με αριθμό πρωτοκόλλου ενδικοφανή προσφυγή του με Α.Φ.Μ
κατά των ακόλουθων πράξεων του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Κοζάνης:
α) της υπ' αρ /02.11.2020 οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου
εισοδήματος/επιβολής προστίμου φορολογικού έτους 2016
β) της υπ' αρ /02.11.2020 οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου
εισοδήματος/επιβολής προστίμου φορολογικού έτους 2017
γ) της υπ' αρ /02.11.2020 οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου
προστιθέμενης αξίας /επιβολής προστίμου φορολογικής περιόδου 01.01-31.12.2016
δ) της υπ' αρ /02.11.2020 οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου
προστιθέμενης αξίας /επιβολής προστίμου φορολογικής περιόδου 01.01-31.12.2017
6. Τις ανωτέρω πράξεις του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Κοζάνης, των οποίων ζητείται
η ακύρωση.
7. Τις απόψεις της ανωτέρω φορολογικής αρχής.
8. Την εισήγηση του ορισθέντος υπαλλήλου του Τμήματος Α8 - Επανεξέτασης όπως
αποτυπώνεται στο σχέδιο της απόφασης.
Επί της από 03.12.2020 και με αριθμό πρωτοκόλλου ενδικοφανούς προσφυγής του,
Α.Φ.Μ , η οποία κατατέθηκε εμπρόθεσμα, και μετά την μελέτη και την αξιολόγηση
όλων των υφιστάμενων στο σχετικό φάκελο εγγράφων και των προβαλλόμενων λόγων της
ενδικοφανούς προσφυγής, επαγόμαστε τα ακόλουθα:
- Με την με αριθμό /02.11.2020 οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου
εισοδήματος, φορολογικού έτους 2016 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Κοζάνης,
καταλογίστηκε σε βάρος του προσφεύγοντος φόρος εισοδήματος ύψους 1.200,17€ πλέον
προστίμου άρθρου 58 του ν. 4174/2013 600,08€, ήτοι συνολικό ποσό 1.800,25€,
κατόπιν α) προσδιορισμού των ακαθαρίστων εσόδων της επιχείρησής του (καφετέριας)
με βάση την έμμεση τεχνική της σχέσης της τιμής πώλησης προς το συνολικό όγκο
κύκλου εργασιών, κατ' εφαρμογή των άρθρων 28 του ν. 4172/2013 και 27 του ν.
4174/2013, σε 93.000,00€ και β) προσθήκης λογιστικών διαφορών ύψους 3.266,84€.
- Με την με αριθμό /02.11.2020 οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου
εισοδήματος, φορολογικού έτους 2017 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Κοζάνης,
καταλογίστηκε σε βάρος του προσφεύγοντος φόρος εισοδήματος ύψους 16.573,32€
πλέον προστίμου άρθρου 58 του ν. 4174/2013 8.286,66€, πλέον ειδικής εισφοράς
αλληλεγγύης 2.255,84€, ήτοι συνολικό ποσό 27.115,82€, κατόπιν α) προσδιορισμού
των ακαθαρίστων εσόδων της επιχείρησής του με βάση την έμμεση τεχνική της σχέσης
της τιμής πώλησης προς το συνολικό όγκο κύκλου εργασιών, κατ' εφαρμογή των άρθρων 28 του ν. 4172/2013 και 27 του ν. 4174/2013, στο ποσό των 124.000,00€ και
β) προσθήκης λογιστικών διαφορών ύψους 29.818,14€.
- Με την με αριθμό /02.11.2020 οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού
Φ.Π.Α./επιβολής προστίμου φορολογικής περιόδου 01.01-31.12.2016, του
Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Κοζάνης, δεν αναγνωρίστηκε πιστωτικό υπόλοιπο ύψους
4.396,60€ και καταλογίστηκε σε βάρος του προσφεύγοντος φόρος ύψους 6.878,63€,
πλέον προστίμου άρθρου 58α ύψους 3.439,31€, ήτοι συνολικό ποσό 10.317,94€,
κατόπιν: α) προσδιορισμού των φορολογητέων εκροών σε 93.000,00€, με βάση την
έμμεση τεχνική της σχέσης της τιμής πώλησης προς το συνολικό όγκο κύκλου
εργασιών, β) μη αναγνώρισης προς έκπτωση του φόρου εισροών για δαπάνες ύψους
2.262,30€.
- Με την με αριθμό /02.11.2020 οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού
Φ.Π.Α./επιβολής προστίμου φορολογικής περιόδου 01.01-31.12.2017 του Προϊσταμένου
της Δ.Ο.Υ. Κοζάνης, δεν αναγνωρίστηκε πιστωτικό υπόλοιπο ύψους 1.946,63€ και
καταλογίστηκε σε βάρος του προσφεύγοντος φόρος ύψους 13.458,45€, πλέον προστίμου
άρθρου 58α ύψους 6.729,22€, ήτοι συνολικό ποσό 20.187,67€, κατόπιν: α)
προσδιορισμού των φορολογητέων εκροών σε 124.000,00€, με βάση την έμμεση τεχνική
της σχέσης της τιμής πώλησης προς το συνολικό όγκο κύκλου εργασιών, β) μη
αναγνώρισης προς έκπτωση του φόρου εισροών για δαπάνες ύψους 909,53€.
Οι ως άνω προσβαλλόμενες πράξεις εδράζονται επί των από 30.10.2020 εκθέσεων
ελέγχου προσδιορισμού φόρου εισοδήματος και Φ.Π.Α. της Δ.Ο.Υ. Κοζάνης, κατόπιν
ελέγχου που διενεργήθηκε, δυνάμει της υπ' αρ /07.06.2019 εντολής του
Προϊσταμένου της.
Η ανωτέρω φορολογική αρχή, συγκεκριμένα διενήργησε μερικό έλεγχο στον
προσφεύγοντα για τα φορολογικά έτη 2016 και 2017, σύμφωνα με τις οικείες
διατάξεις των νόμων 4174/2013 (Κ.Φ.Δ.), 4172/2013 (Κ.Φ.Ε.) και 2859/2000 (Φ.Π.Α.),
εφαρμόζοντας τις ελεγκτικές επαληθεύσεις της Α.1293/2019. Κρίθηκε ότι πληρούνται
οι προϋποθέσεις που θέτει το άρθρο 28 του ν. 4172/2013, για τον προσδιορισμό του
φορολογητέου εισοδήματος, βάσει των έμμεσων μεθόδων ελέγχου του άρθρου 27 του ν.
4174/2013 (το δηλούμενο εισόδημά του δεν επαρκούσε για την κάλυψη των προσωπικών
δαπανών διαβίωσης) και σύμφωνα με τα δεδομένα της επιχείρησης του προσφεύγοντος
(υπηρεσίες που παρέχονται από καφετέρια), επιλέχθηκε η μέθοδος της σχέσης της
τιμής πώλησης προς το συνολικό όγκο κύκλου εργασιών, ως η καταλληλότερη μεταξύ
των πέντε έμμεσων τεχνικών ελέγχου που προβλέπονται από τις διατάξεις του ως άνω
άρθρου.
Ο προσφεύγων, με την υπό κρίση ενδικοφανή προσφυγή, ζητά την ακύρωση των ανωτέρω
προσβαλλόμενων πράξεων του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Κοζάνης, προβάλλοντας τους
παρακάτω λόγους:
1. Εσφαλμένη η κρίση της φορολογικής αρχής αναφορικά με την απόρριψη του συνόλου
της δαπάνης μισθοδοσίας για το 2017. Η μισθοδοσία του Ιανουαρίου είχε
προκαταβληθεί στις 20.12.2016. Η παράλειψη καταβολής της μισθοδοσίας με
ηλεκτρονικά μέσα ήταν συγγνωστή, διότι η ρύθμιση ήταν καινούργια, και συνεπώς θα
έπρεπε να υφίσταται ένα διάστημα προσαρμογής.
2. Εσφαλμένος ο προσδιορισμός των μερίδων τόσο στα αλκοολούχα ποτά όσο και στις
μπύρες βαρέλι. Ειδικότερα:
-Στην περίπτωση της μπύρας το ποσοστό απώλειας ανά βαρέλι ανέρχεται σε 20% (και
όχι σε 5% που προσδιόρισε ο έλεγχος), λαμβανομένης υπόψη και της συνήθειας του
προσωπικού κάθε μπαρ να προσφέρει δωρεάν ποτά και κυρίως μπύρα στους πελάτες
(θαμώνες) της επιχείρησης. Συνεπώς, ο έλεγχος θα έπρεπε να υπολογίσει 60 ποτήρια
μπύρας (μερίδες πωλούμενου προϊόντος) των 400 χιλιοστόλιτρων στο βαρέλι των 30
λίτρων.
- Στην περίπτωση των αλκοολούχων ποτών ο έλεγχος εσφαλμένα έκρινε ότι κάθε φιάλη
των 700 χιλιοστόλιτρων αποδίδει 12 μερίδες. Η μερίδα ενός αλκοολούχου ποτού δεν
μπορεί να περιορίζεται σε 58 χιλιοστόλιτρα, όπως δέχεται ο έλεγχος, αλλά είναι
πολύ μεγαλύτερη σε όγκο και φτάνει και τα 80 χιλιοστόλιτρα, δηλαδή 9 ποτήρια ανά
φιάλη. Επίσης, από τον έλεγχο δεν λήφθηκαν υπόψη οι δωρεάν παροχές προς τους
πελάτες της επιχείρησης. Η παράλειψη τήρησης της διαδικασίας καταστροφής της
μπύρας (μη δυνάμενης να διατεθεί), καθώς και η εσφαλμένη λογιστική παρακολούθηση
της δωρεάν διάθεσης των προϊόντων της επιχείρησης, είχε ως αποτέλεσμα την
διόγκωση των προσδιορισθέντων από τον έλεγχο ακαθαρίστων εσόδων, ιδίως για το
έτος 2017.
Αναφορικά με τον πρώτο ισχυρισμό
Επειδή, στο άρθρο 23 του ν. 4174/2013 (ΚΦΔ) ορίζεται ότι: «1. Η Φορολογική
Διοίκηση έχει την εξουσία να επαληθεύει, να ελέγχει και να διασταυρώνει την
εκπλήρωση των φορολογικών υποχρεώσεων εκ μέρους του φορολογούμενου, την ακρίβεια
των φορολογικών δηλώσεων που υποβάλλονται σε αυτήν και να επιβεβαιώνει τον
υπολογισμό και την καταβολή του οφειλόμενου φόρου, διενεργώντας έλεγχο σε
έγγραφα, λογιστικά στοιχεία και στοιχεία γνωστοποιήσεων και παρόμοιες
πληροφορίες, θέτοντας ερωτήσεις στον φορολογούμενο και σε τρίτα πρόσωπα,
ερευνώντας εγκαταστάσεις και μέσα μεταφοράς που χρησιμοποιούνται για τη
διενέργεια επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, σύμφωνα με τις διαδικασίες και
χρησιμοποιώντας μεθόδους που προβλέπονται στον Κώδικα.
2. Ο έλεγχος εκπλήρωσης των φορολογικών υποχρεώσεων του φορολογούμενου που
διενεργείται από τη Φορολογική Διοίκηση είναι δυνατόν να έχει τη μορφή
φορολογικού ελέγχου από τα γραφεία της Φορολογικής Διοίκησης ή επιτόπιου
φορολογικού ελέγχου:
3. Ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων μπορεί με απόφασή του να ορίζει ειδικό
τρόπο διενέργειας των ελέγχων, ενδεδειγμένες ελεγκτικές επαληθεύσεις, για
ορισμένες ή και για όλες τις κατηγορίες των υπόχρεων, ανάλογα και με το
αντικείμενο δραστηριότητας και το ύψος των οικονομικών δεδομένων, διαδικασίες
που πρέπει να ακολουθούνται κατά τον έλεγχο, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο
αυτό, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα».
Επειδή, σύμφωνα με την Α.1293/2019 (ΦΕΚ Β' 3085/31-07-2019) απόφαση του
Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.: «Άρθρο 10 Έλεγχος Φορολογίας Εισοδήματος 2. Αναφορικά με
την ορθή έκπτωση των δαπανών από την ελεγχόμενη με βάση τα κριτήρια του άρθρου
22 του ν. 4172/2013 ελέγχονται ποσά δαπανών, τα οποία από ελεγκτική άποψη
κρίνονται σημαντικά ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε υπόθεσης.
Εξαιρετικά ελέγχονται ανεξαρτήτως ποσού οι δαπάνες μισθοδοσίας, καθώς και εάν
εκπίπτονται αμοιβές φυσικών προσώπων μελών των προσωπικών ή αστικών εταιρειών,
οι οποίες αποτελούν εν τοις πράγμασι απολήψεις έναντι κερδών».
Επειδή, στο άρθρο 21 παρ. 1 και 2 του ν. 4172/2013 ορίζεται ότι: «1. Ως κέρδος από
επιχειρηματική δραστηριότητα θεωρείται το σύνολο των εσόδων από τις
επιχειρηματικές συναλλαγές μετά την αφαίρεση των επιχειρηματικών δαπανών, των
αποσβέσεων και των προβλέψεων για επισφαλείς απαιτήσεις
2. Το κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα προσδιορίζεται για κάθε φορολογικό
έτος με βάση το λογαριασμό αποτελεσμάτων χρήσης, ο οποίος συντάσσεται σύμφωνα με
τα λογιστικά πρότυπα που προβλέπονται στην ελληνική νομοθεσία......
Επειδή, στο άρθρο 22 του ν. 4172/2013, όπως ίσχυε στο φορολογικό έτος 2014,
ορίζεται ότι: «Κατά τον προσδιορισμό του κέρδους από επιχειρηματική
δραστηριότητα, επιτρέπεται η έκπτωση όλων των δαπανών, με την επιφύλαξη των
διατάξεων του άρθρου 23 του Κ.Φ.Ε., οι οποίες: α) πραγματοποιούνται προς το
συμφέρον της επιχείρησης ή κατά τις συνήθεις εμπορικές συναλλαγές της, β)
αντιστοιχούν σε πραγματική συναλλαγή και η αξία της συναλλαγής δεν κρίνεται
κατώτερη ή ανώτερη της αγοραίας, στη βάση των στοιχείων που διαθέτει η
Φορολογική Διοίκηση, γ) εγγράφονται στα τηρούμενα βιβλία απεικόνισης των
συναλλαγών της περιόδου κατά την οποία πραγματοποιούνται και αποδεικνύονται με
κατάλληλα δικαιολογητικά ».
Επειδή, στο άρθρο 23 του ν. 4172/2013.ορίζεται ότι: «Οι ακόλουθες δαπάνες δεν
εκπίπτουν: α)...................
ιδ) Οι δαπάνες που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο εργασιακής σχέσης όπως αυτή
ορίζεται στην παρ. 2 του άρθρου 12 του ν. 4172/2013, εφόσον η τμηματική ή ολική εξόφληση δεν
έχει πραγματοποιηθεί με τη χρήση ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής ή μέσω παρόχου
υπηρεσιών πληρωμών ».
Επειδή, σύμφωνα με την ΠΟΛ.1113/2015: «....α) με τις διατάξεις του άρθρου
22 τίθεται ο γενικός κανόνας για την έκπτωση των επιχειρηματικών δαπανών με την
έννοια ότι κατ' αρχήν εκπίπτουν όλες οι δαπάνες που πραγματοποιούνται προς το
συμφέρον της επιχείρησης και επιπροσθέτως πληρούν τα λοιπά κριτήρια που τίθενται
στο άρθρο αυτό. Το εν λόγω άρθρο πρέπει να εξετάζεται συστηματικά με το άρθρο 23
που αφορά τις μη εκπιπτόμενες επιχειρηματικές δαπάνες και την παράγραφο 4 του
άρθρου 48 σχετικά με τις μη εκπιπτόμενες επιχειρηματικές δαπάνες που αφορούν τα
ενδοομιλικά μερίσματα που απαλλάσσονται από το φόρο. Κατά συνέπεια, ο κανόνας
που εισάγεται είναι ότι όποια δαπάνη πληροί τα κριτήρια του άρθρου 22 και
συγχρόνως δεν εμπίπτει στον περιοριστικό κατάλογο των μη εκπιπτόμενων δαπανών
του άρθρου 23 εκπίπτει γ) με τις διατάξεις του άρθρου 23 ορίζονται περιοριστικά
οι κατηγορίες δαπανών που δεν εκπίπτουν. Οι μη εκπιπτόμενες δαπάνες διακρίνονται
σε δύο κατηγορίες, σε αυτές που λόγω του είδους τους δεν εκπίπτουν χωρίς να
απαιτείται η συνδρομή άλλου όρου ή προϋπόθεσης και σε αυτές που δεν εκπίπτουν
μόνον κατά το μέτρο που υπερβαίνουν το τιθέμενο στο άρθρο αυτό αριθμητικό
όριο......
Επειδή, σύμφωνα με την ΠΟΛ.1061/2017: «1. Με τις διατάξεις του άρθρου 72 του
ν. 4446/2016 προστίθεται νέα περίπτωση ιδ' στον κατάλογο των μη εκπιπτόμενων
επιχειρηματικών δαπανών του άρθρου 23 του ν. 4172/2013. Συγκεκριμένα, τίθεται
περιορισμός στην έκπτωση των δαπανών που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο
εργασιακής σχέσης όπως αυτή ορίζεται στην παρ. 2 του άρθρου 12 του ν. 4172/2013,
ανεξαρτήτως ποσού, όταν η τμηματική ή ολική εξόφληση αυτών δεν έχει
πραγματοποιηθεί με τη χρήση ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών
πληρωμών.
2. Ως «ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής», για την εφαρμογή των κοινοποιούμενων
διατάξεων, νοείται κάθε μέσο πληρωμής, κατά την έννοια της περ. ιδ' του άρθρου
62 του νόμου αυτού, που απαιτεί τη μεσολάβηση ενός τηλεπικοινωνιακού ή
ηλεκτρονικού δικτύου, όπως π.χ. η μεταφορά χρημάτων μέσω ειδικών διαδικτυακών
εφαρμογών («e-banking»), καρτών, το «ηλεκτρονικό πορτοφόλι», κ.λπ., ενώ η έννοια
του «παρόχου υπηρεσιών πληρωμών» ορίζεται με τις διατάξεις της περ. δ' του
άρθρου 62 του ν. 4446/2016 και είναι ευρύτερη από αυτή της παρ. 2 του άρθρου 1
του ν. 3862/2010. Επομένως, στους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών περιλαμβάνονται,
μεταξύ άλλων, τα πιστωτικά ιδρύματα, τα γραφεία ταχυδρομικών επιταγών και τα
ιδρύματα πληρωμών, ανεξάρτητα αν έχουν την έδρα τους στην ημεδαπή ή στην
αλλοδαπή (Ε.Ε., τρίτες χώρες).
3. Κατόπιν των ανωτέρω, πέραν της μεταφοράς χρημάτων μέσω ειδικών διαδικτυακών
εφαρμογών και της χρήσης χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών, ως κατάλληλα μέσα
πληρωμής για την έκπτωση των δαπανών που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο
εργασιακής σχέσης νοούνται ενδεικτικά και τα ακόλουθα:
- Η κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του μισθωτού, έστω και αν υπάρχουν
περισσότεροι συνδικαιούχοι, είτε με μετρητά είτε με μεταφορά μεταξύ λογαριασμών
(έμβασμα),
- Η χρήση ταχυδρομικής επιταγής - ταχυπληρωμής ή η κατάθεση σε λογαριασμό
πληρωμών των Ελληνικών Ταχυδρομείων,
- Η χρήση τραπεζικής επιταγής,
- Η έκδοση επιταγής σε διαταγή του μισθωτού.
4. Κατά ρητή διατύπωση των σχετικών διατάξεων, σε περίπτωση που μέρος των
δαπανών που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο εργασιακής σχέσης δεν εξοφληθεί με
κάποιο από τα μέσα που παρατίθενται πιο πάνω, δεν αναγνωρίζεται προς έκπτωση το
σύνολο της δαπάνης. Εξαίρεση αποτελεί η περίπτωση κατά την οποία μέρος του
μισθού παρακρατείται από τον εργοδότη με σκοπό την εξόφληση υποχρεώσεών του
(π.χ. δάνειο που του έχει χορηγήσει ο εργοδότης) ή την εκτέλεση κατάσχεσης
απαίτησης εις χείρας τρίτου (π.χ. οφειλές του εργαζόμενου προς το Δημόσιο),
οπότε η σχετική δαπάνη εκπίπτει στο σύνολό της όταν το εναπομείναν ποσό έχει
εξοφληθεί με τη χρήση ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών
πληρωμών.
5. Επισημαίνεται ότι οι κοινοποιούμενες διατάξεις καταλαμβάνουν όλες τις
περιπτώσεις δαπανών που καταβάλλονται δυνάμει εργασιακής σχέσης, όπως αυτή
ορίζεται με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 12 του ν. 4172/2013. Επομένως, η
έκπτωση των δαπανών αναφορικά με τη λήψη υπηρεσιών, βάσει έγγραφων συμβάσεων
παροχής υπηρεσιών ή συμβάσεων έργου, από πρόσωπα που δεν αποκτούν την εμπορική
ιδιότητα, που προσδίδουν την έννοια της εργασιακής σχέσης ή από δικηγόρους βάσει
πάγιας αντιμισθίας, κ.λπ. εξετάζονται υπό το πρίσμα της νέας περίπτωσης ιδ' του
άρθρου 23 του ν. 4172/2013 και όχι με βάση την περ. β' του άρθρου αυτού. Εξαίρεση
από τα ανωτέρω αποτελούν οι παροχές σε είδος που πραγματοποιούν οι επιχειρήσεις
προς τους εργαζομένους τους οι οποίες εξακολουθούν να εκπίπτουν με τον
περιορισμό που θέτουν οι διατάξεις της περ. β' του άρθρου 23 του ν.4172/2013
καθώς και οι δαπάνες που εξαιρούνται από τον υπολογισμό του εισοδήματος των
δικαιούχων από μισθωτή εργασία και συντάξεις με βάση τις διατάξεις της παρ. 1
του άρθρου 14 του νόμου αυτού. Αντίθετα, οι αμοιβές για μισθωτή εργασία και η
πάγια αντιμισθία που χορηγούνται σε ανάπηρους με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον
ογδόντα τοις εκατό (80%), οι οποίες απαλλάσσονται από τον φόρο με βάση τις
διατάξεις της περ. ε' της παρ. 2 του άρθρου 14 του ν. 4172/2013, εκπίπτουν με τις
προϋποθέσεις των κοινοποιούμενων διατάξεων.
6. Δεδομένου ότι οι εν λόγω διατάξεις ρυθμίζουν ζήτημα έκπτωσης δαπανών, η
εφαρμογή τους καταλαμβάνει τις δαπάνες εκείνες που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο
εργασιακής σχέσης μετά τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης
(22.12.2016) και επομένως, εφαρμόζονται για δαπάνες μισθοδοσίας του μηνός
Ιανουαρίου 2017 και μετά. Εξαιρετικά, για τις αμοιβές που αφορούν τον μήνα
Ιανουάριο 2017 και λόγω της πρώτης εφαρμογής των υπόψη διατάξεων, τυχόν
προκαταβολές που έχουν καταβληθεί πριν τη δημοσίευση του νόμου θα αναγνωρίζονται
προς έκπτωση ανεξαρτήτως του τρόπου εξόφλησής τους. Επισημαίνεται ότι οι δαπάνες
που έχουν πραγματοποιηθεί εντός του φορολογικού έτους αλλά δεν έχουν εξοφληθεί
στο έτος αυτό, κρίνονται οριστικά, ως προς την εκπεσιμότητά τους, στο φορολογικό
έτος που θα λάβει χώρα η εξόφληση αυτών. Στην περίπτωση που στο έτος εξόφλησης
των δαπανών διαπιστωθεί ότι οι δαπάνες αυτές εξοφλήθηκαν χωρίς να γίνει χρήση
ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής ή διαμεσολάβηση παρόχου υπηρεσιών πληρωμών (π.χ. με
μετρητά), η επιχείρηση υποχρεούται να υποβάλλει τροποποιητική δήλωση του
φορολογικού έτους που αφορά η δαπάνη, προσθέτοντας τα ποσά αυτών των δαπανών ως
θετική λογιστική διαφορά».
Επειδή, στην υπό κρίση περίπτωση από τα διαλαμβανόμενα στην από 30/10/2020
έκθεση ελέγχου φορολογίας εισοδήματος της Δ.Ο.Υ. Κοζάνης προκύπτει ότι δεν
αναγνωρίστηκαν από τον έλεγχο δαπάνες μισθοδοσίας του προσφεύγοντος στο
φορολογικό έτος 2017, συνολικού ύψους 26.086,03€, διότι, παρόλο που ζητήθηκε διακεκριμένα με το με αρ. πρωτ /24-1-2020 αίτημα της
φορολογικής αρχής, δεν αποδείχθηκε ότι αυτές πραγματοποιήθηκαν με τη χρήση ηλεκτρονικού
μέσου πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών πληρωμών.
Επειδή, ο προσφεύγων διατείνεται ότι η καταβολή της μισθοδοσίας κατά το μήνα
Ιανουάριο του 2017 είχε προκαταβληθεί στις 20.12.2016, ήτοι πριν την δημοσίευση
του άρθρου 72 του ν. 4446/2016 και ως εκ τούτου, σύμφωνα και με την ερμηνευτική
διάταξη της ΠΟΛ.1061/2017, η περ. ιδ' του άρθρου 23 του ν. 4172/2013 δεν ίσχυε
για την δαπάνη της μισθοδοσίας του Ιανουαρίου του 2017. Υποστηρίζει ακόμη ότι ο
έλεγχος όφειλε να αξιολογήσει το γεγονός ότι η παράλειψη καταβολής της
μισθοδοσίας με ηλεκτρονικά μέσα δεν ήταν εσκεμμένη, καθώς η ρύθμιση ήταν
καινούργια και θα έπρεπε να υφίσταται ένα διάστημα προσαρμογής των
φορολογουμένων.
Επειδή, ούτε στο πλαίσιο του ελέγχου αλλά ούτε με την υπό κρίση ενδικοφανή
προσφυγή ο προσφεύγων προσκόμισε στοιχεία που να επιβεβαιώνουν τον ισχυρισμό ότι
πράγματι η μισθοδοσία του Ιανουαρίου του 2017 είχε προκαταβληθεί κατά το
προηγούμενο έτος.
Επειδή, σε κάθε περίπτωση, η φορολογική αρχή, βάσει της Α.1293/2019,
διενήργησε φορολογικό έλεγχο ορθής εφαρμογής των διατάξεων του ΚΦΕ (Ν.4172/2013)
και εν προκειμένω της ορθής έκπτωσης των δαπανών μισθοδοσίας, βάσει των όσων
ορίζονται ειδικότερα στην περ. ιδ' του άρθρου 23 του ίδιου νόμου, χωρίς να
εξετάσει περαιτέρω τον λόγο, την άγνοια ή μη του νόμου ή την πρόθεση του
προσφεύγοντος για αυτή την παράλειψη.
Κατόπιν των ανωτέρω, ο ισχυρισμός του προσφεύγοντος περί μη ορθής κρίσης της
φορολογικής αρχής σε ό, τι αφορά την έκπτωση των δαπανών μισθοδοσίας,
απορρίπτεται ως αναπόδεικτος.
Αναφορικά με τον δεύτερο ισχυρισμό
Επειδή, σύμφωνα με την Α.1293/2019 (ΦΕΚ Β' 3085/31-07-2019) απόφαση του
Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.: «Άρθρο 1 Πρόγραμμα Ελέγχου. Το Πρόγραμμα Ελέγχου της
παρούσας αποσκοπεί στον καθορισμό των ενδεδειγμένων ελεγκτικών βημάτων και
επαληθεύσεων που πρέπει να διενεργούνται κατά περίπτωση, στο φορολογικό έλεγχο
των προσώπων που τηρούν απλογραφικά βιβλία. Οι επιμέρους ελεγκτικές επαληθεύσεις
διενεργούνται για χρονικά διαστήματα και ποσά, τα οποία από ελεγκτική άποψη
κρίνονται σημαντικά, ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε υπόθεσης.
Το Πρόγραμμα Ελέγχου τροποποιείται ή συμπληρώνεται από τον Ελεγκτή βάσει και των
δεδομένων της κάθε υπόθεσης, με έγκριση των Προϊσταμένων του.
Άρθρο 2 Προετοιμασία ελέγχου. Ύστερα από την έκδοση εντολής ελέγχου,
συγκεντρώνονται τα σχετικά στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης και στοιχεία από
εσωτερικές και εξωτερικές πηγές πληροφόρησης, για αξιοποίησή του
Άρθρο 11 Προσδιορισμός εισοδήματος με βάση κάθε διαθέσιμο στοιχείο ή έμμεσες
μεθόδους. Ελέγχεται η πλήρωση των προϋποθέσεων που ορίζονται από τις διατάξεις
του άρθρου 28 του ν. 4172/2013 και σε περίπτωση που συντρέχουν οι ως άνω
προϋποθέσεις, το εισόδημα δύναται να προσδιοριστεί με βάση κάθε διαθέσιμο
στοιχείο ή με τις προβλεπόμενες, στο άρθρο 27 του ν. 4174/2013, έμμεσες μεθόδους
ελέγχους».
Επειδή, στο άρθρο 28 του ν. 4172/2013 ορίζεται ότι: «1.Το εισόδημα των φυσικών
και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων που ασκούν ή προκύπτει ότι ασκούν
επιχειρηματική δραστηριότητα μπορεί να προσδιορίζεται με βάση κάθε διαθέσιμο
στοιχείο ή με έμμεσες μεθόδους ελέγχου κατά τις ειδικότερες προβλέψεις του
Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας στις ακόλουθες περιπτώσεις: α) όταν τα λογιστικά
αρχεία δεν τηρούνται ή οι οικονομικές καταστάσεις δεν συντάσσονται σύμφωνα με
τον νόμο για τα λογιστικά πρότυπα, ή β) όταν τα φορολογικά στοιχεία ή τα λοιπά
προβλεπόμενα σχετικά δικαιολογητικά δεν συντάσσονται σύμφωνα με τον Κώδικα
Φορολογικής Διαδικασίας, ή γ) όταν τα λογιστικά αρχεία ή φορολογικά στοιχεία δεν
προσκομίζονται στη Φορολογική Διοίκηση μετά από σχετική πρόσκληση. 2. Το
εισόδημα φυσικών προσώπων, ανεξαρτήτως αν προέρχεται από άσκηση επιχειρηματικής
δραστηριότητας, μπορεί επίσης να προσδιορίζεται με βάση κάθε διαθέσιμο στοιχείο
ή έμμεσες μεθόδους ελέγχου σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του Κώδικα
Φορολογικής Διαδικασίας, όταν το ποσό του δηλούμενου εισοδήματος δεν επαρκεί για
την κάλυψη των προσωπικών δαπανών διαβίωσης ή σε περίπτωση που υπάρχει
προσαύξηση περιουσίας η οποία δεν καλύπτεται από το δηλούμενο εισόδημα».
Επειδή, η τέλεση φορολογικής παράβασης, όπως η παράλειψη δήλωσης φορολογητέου
εισοδήματος, και, περαιτέρω, η ύπαρξη αντίστοιχης φορολογητέας ύλης μπορεί να
προκύπτει, κατά την αιτιολογημένη κρίση της αρμόδιας φορολογικής αρχής, όχι μόνο
με βάση άμεσες αποδείξεις, αλλά και από έμμεσες αποδείξεις (άλλως, "τεκμήρια"),
ήτοι από αντικειμενικές και συγκλίνουσες ενδείξεις οι οποίες, συνολικά
θεωρούμενες και ελλείψει άλλης εύλογης και αρκούντως τεκμηριωμένης, ενόψει των
συνθηκών, εξήγησης, που ευλόγως αναμένεται από τον φορολογούμενο, είναι ικανές
να προσδώσουν στέρεη πραγματική βάση στο συμπέρασμα περί διάπραξης της
αποδιδόμενης παράβασης (ΣτΕ 884/2016 επταμ.).
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 27 του ν.4174/2013: «1. Η Φορολογική Διοίκηση
δύναται να προβαίνει σε εκτιμώμενο, διορθωτικό ή προληπτικό προσδιορισμό της
φορολογητέας ύλης και με την εφαρμογή μιας ή περισσοτέρων από τις κατωτέρω
τεχνικές ελέγχου: α) της αρχής των αναλογιών, β) της ανάλυσης ρευστότητας του
φορολογούμενου,
γ) της καθαρής θέσης του φορολογούμενου,
δ) της σχέσης της τιμής πώλησης προς το συνολικό όγκο κύκλου εργασιών και ε) του
ύψους των τραπεζικών καταθέσεων και των δαπανών σε μετρητά.
Με τις ως άνω τεχνικές μπορούν να προσδιορίζονται τα φορολογητέα εισοδήματα των
φορολογουμένων, τα ακαθάριστα έσοδα, οι εκροές και τα φορολογητέα κέρδη των
υπόχρεων βάσει των γενικά παραδεκτών αρχών και τεχνικών της ελεγκτικής. 2. Με
απόφαση του Γενικού Γραμματέα καθορίζονται το ειδικότερο περιεχόμενο τεχνικών
ελέγχου της παραγράφου 1, ο τρόπος εφαρμογής τους και κάθε σχετικό θέμα για την
εφαρμογή του παρόντος άρθρου».
Επειδή, σύμφωνα με την Α.1008/2020 απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.: «Άρθρο 1
Αντικείμενο μεθόδων έμμεσου προσδιορισμού της φορολογητέας ύλης των περιπτώσεων
α' και δ' της παραγράφου 1 του άρθρου 27 του ν. 4174/2013.
Αντικείμενο των τεχνικών ελέγχου των περιπτώσεων α' και δ' της παραγράφου 1 του
άρθρου 27 ν. 4174/2013, είναι ο προσδιορισμός της φορολογητέας ύλης, μέσω
μεθοδολογίας εξεύρεσης αξιόπιστων αναλογιών ή σχέσεων, προκειμένου να εκδοθεί
πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου, σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή κάθε είδους
νομική οντότητα που ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα. Ως αξιόπιστη αναλογία ή
σχέση, θεωρείται το ποσοστό ή ο δείκτης ή η αναλογική σχέση, που είναι
κατάλληλη, βάσει των γενικά παραδεκτών αρχών και τεχνικών της ελεγκτικής,
λαμβανομένων υπόψη των δεδομένων και του τρόπου λειτουργίας της επιχείρησης, για
τον προσδιορισμό των εσόδων από επιχειρηματική δραστηριότητα, του κόστους
πωληθέντων, του μικτού και του καθαρού κέρδους. Τα στοιχεία για τον υπολογισμό
των αναλογιών ή σχέσεων λαμβάνονται από τα δεδομένα του ελεγχόμενου προσώπου
καθώς και από τρίτες πηγές.
Άρθρο 2 Περιεχόμενο των μεθόδων έμμεσου προσδιορισμού φορολογητέας ύλης των
περιπτώσεων α' και δ' της παραγράφου 1 του άρθρου 27 του ν. 4174/2013
2.1 Η μέθοδος της αρχής των αναλογιών
2.2 Η μέθοδος σχέσης της τιμής πώλησης προς το συνολικό όγκο κύκλου εργασιών. Με
την μέθοδο αυτή προσδιορίζονται τα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα
αξιοποιώντας τη σχέση της τιμής πώλησης προς το συνολικό όγκο κύκλου εργασιών.
Επί του συνολικού όγκου του κύκλου εργασιών, ο οποίος προσδιορίζεται είτε από τα
λογιστικά αρχεία του ελεγχόμενου προσώπου είτε από τρίτες πηγές, εφαρμόζεται η
τιμή πώλησης ανά μονάδα προϊόντος/υπηρεσίας προκειμένου να προσδιοριστούν τα
έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα. Ο συνολικός όγκος του κύκλου εργασιών
δύναται να προσδιορισθεί κατόπιν εύρεσης σχέσεων μεταξύ των εισροών (προϊόντων
και υπηρεσιών) που απαιτούνται ανά μονάδα παραγόμενου προϊόντος/ παρεχόμενης
υπηρεσίας του ελεγχόμενου προσώπου. Η μέθοδος της τιμής πώλησης προς το συνολικό
όγκο κύκλου εργασιών εφαρμόζεται ιδίως για τον προσδιορισμό της πραγματικής
φορολογικής υποχρέωσης όταν:
α) δύναται να προσδιορισθούν οι εισροές που αναλώνονται ανά μονάδα παραγόμενου
προϊόντος/παρεχόμενης υπηρεσίας και είναι γνωστή η τιμή πώλησης ανά μονάδα
παραγόμενου προϊόντος/παρεχόμενης υπηρεσίας. β) το ελεγχόμενο πρόσωπο έχει
περιορισμένα είδη προϊόντων ή παρεχόμενων υπηρεσιών, με σχετικά σταθερές τιμές
πώλησης/αμοιβές σε όλη τη φορολογική περίοδο. Άρθρο 4 Εφαρμογή και επιλογή
τεχνικής ελέγχου. Για τις υποθέσεις του άρθρου 3 της παρούσας, δύναται να
εφαρμόζονται, σε οποιοδήποτε στάδιο διενέργειας του ελέγχου, οι τεχνικές
έλεγχου, που ορίζονται με την παρούσα απόφαση, οι οποίες επιλέγονται κατόπιν
έγκρισης του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ή του Ελεγκτικού Κέντρου.
Άρθρο 5 Ενέργειες της Φορολογικής Διοίκησης. Η Φορολογική Διοίκηση δύναται να
συγκεντρώνει πληροφορίες από τον φορολογούμενο και από τρίτους κατ' εφαρμογή των
διατάξεων του ν. 4174/2013, ενώ περαιτέρω αξιοποιεί στοιχεία και πληροφορίες που
διαθέτει για τον φορολογούμενο. Τα ανωτέρω καθώς κάθε άλλη σχετική πληροφορία
που δύναται να συλλεχθεί κατά τον έλεγχο, σε συνδυασμό με τη φύση, τα ιδιαίτερα
χαρακτηριστικά και άλλους συναφείς παράγοντες του εκάστοτε είδους και μορφής της
επιχείρησης λαμβάνονται υπόψη για την εφαρμογή των οριζομένων στην παρούσα.
Άρθρο 6 Προσδιορισμός εσόδων από επιχειρηματική
δραστηριότητα/εκροών/φορολογητέων κερδών στην περίπτωση εφαρμογής μεθόδων
έμμεσου προσδιορισμού. Τα έσοδα από επιχειρηματική
δραστηριότητα/εκροές/φορολογητέα κέρδη που προσδιορίζονται με τις
προαναφερθείσες μεθόδους έμμεσου προσδιορισμού, εφόσον είναι μεγαλύτερα από τα
αντίστοιχα δηλωθέντα, συνιστούν τα τελικά έσοδα από επιχειρηματική
δραστηριότητα/εκροές/ φορολογητέα κέρδη. Εφόσον τα έσοδα από επιχειρηματική
δραστηριότητα του ελεγχόμενου προσώπου προσδιορίζονται με τις έμμεσες μεθόδους
της παρούσας, τότε, ως κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα για κάθε
φορολογικό έτος θεωρείται το σύνολο των προσδιορισθέντων με τις έμμεσες μεθόδους
της παρούσας εσόδων από επιχειρηματική δραστηριότητα μετά την αφαίρεση των
επιχειρηματικών δαπανών, των αποσβέσεων και των προβλέψεων για επισφαλείς
απαιτήσεις, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4172/2013. Άρθρο 7 Έλεγχος λοιπών
φορολογικών αντικειμένων στην περίπτωση εφαρμογής μεθόδων έμμεσου προσδιορισμού.
Εφόσον με τις έμμεσες μεθόδους της παρούσας προσδιορίζονται τα έσοδα από
επιχειρηματική δραστηριότητα του ελεγχόμενου προσώπου, τα έσοδα αυτά,
λαμβάνονται υπόψη για τον προσδιορισμό των φόρων, τελών και εισφορών στις λοιπές
φορολογίες. Ο προσδιορισμός των φόρων, τελών και εισφορών στις λοιπές φορολογίες
πραγματοποιείται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις για κάθε φορολογία».
Επειδή, σύμφωνα με την Ε.2016/2020 εγκύκλιο του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.: «Σε
συνέχεια της Α.1008/2020 (Β'88) Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.
παρέχονται οι κάτωθι διευκρινίσεις και οδηγίες για την ομοιόμορφη εφαρμογή των
διατάξεων των περιπτώσεων α' και δ' της παραγράφου 1 του άρθρου 27 του ν. 4174/2013 (Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας). Ειδικότερα:
Β. Μέθοδος σχέσης της τιμής πώλησης προς το συνολικό όγκο του κύκλου εργασιών.
Με την εν λόγω μέθοδο προσδιορίζονται τα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα
με την εφαρμογή της τιμής πώλησης στον αριθμό των μονάδων ή το συνολικό όγκο
κύκλου εργασιών. Για την εφαρμογή της τεχνικής της σχέσης της τιμής πώλησης προς
το συνολικό όγκο του κύκλου εργασιών, ο έλεγχος προσδιορίζει, χρησιμοποιώντας
τεχνικές ανάλυσης και έρευνας και αξιοποιώντας στοιχεία κόστους, με βάση τα
λογιστικά αρχεία του ελεγχόμενου ή μέσω τρίτων πηγών, τον αριθμό των μονάδων ή
τον όγκο κύκλου εργασιών που πραγματοποίησε ο ελεγχόμενος, με βάση τη συνάρτηση
παραγωγής που απεικονίζει τον μετασχηματισμό συγκεκριμένης εισροής (πρώτη ύλη)
σε εκροή (προϊόν/υπηρεσία) και την ποσότητα της εισροής που απαιτείται για την
παραγωγή μιας μονάδας προϊόντος ή την παροχή μιας μονάδας υπηρεσίας.
Η εν λόγω μέθοδος δύναται να χρησιμοποιηθεί για τον προσδιορισμό των εσόδων από
επιχειρηματική δραστηριότητα, μέσω εύρεσης της δυνατότητας παραγωγής μιας
επιχείρησης, όταν η επιχείρηση παράγει ένα ή περισσότερα ομοειδή προϊόντα, τα
οποία έχουν μια σταθερή σχέση μεταξύ των συντελεστών παραγωγής (π.χ. σχέση
υφάσματος με τα παραγόμενα πουκάμισα, παραγγελίες εξαρτημάτων που απαιτούνται
για παρασκευή εμπορευσίμων προϊόντων) ή μέσω προσδιορισμού του όγκου κύκλου
εργασιών όταν το ύψος των πωλήσεων συνδέεται με μεταβλητές δαπάνες/λειτουργικά
έξοδα που είναι ανάλογα του κύκλου εργασιών (π.χ. σχέση συσκευασίας με μερίδες
διανεμόμενου φαγητού, σχέση δαπανών προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος και νερού με
παρεχόμενη υπηρεσία). Σημειώνεται ότι η μέθοδος της τιμής πώλησης προς το
συνολικό όγκο κύκλου εργασιών ενδείκνυται για τον προσδιορισμό των εσόδων από
επιχειρηματική δραστηριότητα όταν:
α) Ο έλεγχος δύναται να προσδιορίσει την τιμή πώλησης ανά μονάδα και τον αριθμό
των μονάδων (προϊόντων/υπηρεσιών) ή τον όγκο συναλλαγών με βάση το κόστος των
αγαθών που πωλούνται ή τις δαπάνες/έξοδα .
β) Ο ελεγχόμενος έχει περιορισμένα είδη προϊόντων ή ορισμένου είδους παρεχόμενες
υπηρεσίες και οι τιμές των πωλουμένων αγαθών ή οι αμοιβές για τις παρασχεθείσες
υπηρεσίες είναι σχετικά σταθερές σε όλη τη διάρκεια της φορολογικής περιόδου.
Γ. Προσδιορισμός των κερδών από επιχειρηματική δραστηριότητα
Τα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα που προσδιορίζονται με βάση τις
προαναφερόμενες έμμεσες τεχνικές ελέγχου συνιστούν τα τελικά έσοδα από
επιχειρηματική δραστηριότητα, εφόσον είναι μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα
δηλωθέντα.
Εφόσον τα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα του ελεγχόμενου προσώπου
προσδιορίζονται με τις έμμεσες μεθόδους της παρούσας, τότε ως κέρδος από
επιχειρηματική δραστηριότητα για κάθε φορολογικό έτος θεωρείται το σύνολο των,
προσδιορισθέντων με τις έμμεσες μεθόδους της παρούσας, εσόδων από επιχειρηματική
δραστηριότητα μετά την αφαίρεση των επιχειρηματικών δαπανών, των αποσβέσεων και
των προβλέψεων για επισφαλείς απαιτήσεις, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.
4172/2013.
Δ. Έλεγχος λοιπών φορολογιών
Τα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα, όπως αυτά προσδιορίζονται με βάση τις
έμμεσες τεχνικές της παρούσας απόφασης, λαμβάνονται υπόψη για τον προσδιορισμό
των τυχόν οφειλόμενων λοιπών φόρων, τελών και εισφορών, που προκύπτουν για τις
λοιπές φορολογίες. Ο προσδιορισμός διενεργείται σύμφωνα με τις ισχύουσες για
κάθε φορολογία διατάξεις.... Ε. Λοιπά θέματα
Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 27 του ν. 4174/2013, η Φορολογική Διοίκηση
δύναται να προβαίνει σε διορθωτικό προσδιορισμό, μεταξύ άλλων, της φορολογητέας
ύλης και με την εφαρμογή μιας ή περισσοτέρων από τις αναφερόμενες, στη σχετική
διάταξη, μεθόδους έμμεσου προσδιορισμού της φορολογητέας ύλης.
Ως εκ τούτου, δεν αποκλείεται η χρήση τόσο της αρχής των αναλογιών όσο και της
σχέσης της τιμής πώλησης προς το συνολικό όγκο του κύκλου εργασιών για τον
προσδιορισμό των εσόδων φυσικού ή νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας που ασκεί
επιχειρηματική δραστηριότητα και δραστηριοποιείται σε διαφορετικούς κλάδους,
εφαρμόζοντας την καταλληλότερη, ανά κλάδο, έμμεση μέθοδο. Σε κάθε περίπτωση, η
επιλογή της έμμεσης μεθόδου για τον προσδιορισμό της φορολογητέας ύλης
συναρτάται από τα δεδομένα της κάθε υπόθεσης καθώς και από τα ιδιαίτερα
χαρακτηριστικά της ελεγχόμενης επιχείρησης».
Επειδή, στο άρθρο 65 του ν. 4174/2013 ορίζεται ότι: «Σε περίπτωση αμφισβήτησης
πράξης προσδιορισμού φόρου στα πλαίσια ενδικοφανούς προσφυγής, ο φορολογούμενος
ή οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο που προβαίνει στην εν λόγω αμφισβήτηση φέρει το βάρος
της απόδειξης της πλημμέλειας της πράξης προσδιορισμού του φόρου».
Επειδή, στην υπό κρίση περίπτωση, ο προσφεύγων ισχυρίζεται ότι ο έλεγχος υπέπεσε
σε μία σειρά μεθοδολογικών πλημμελειών και παραβάσεων, που αφορούν σε
εσφαλμένους και μη νόμιμους υπολογισμούς. Ειδικότερα υποστηρίζει ότι στην
περίπτωση της μπύρας ο έλεγχος προσδιόρισε εσφαλμένα τις μερίδες ανά βαρέλι,
λαμβάνοντας υπόψη φύρα 5% κατά μέσο όρο, το οποίο αγγίζει το ιδανικό της
λειτουργίας ενός μπαρ. Ο ίδιος διατείνεται ότι το ποσοστό απώλειας ανέρχεται σε
20% ανά βαρέλι μπύρας, συμπεριλαμβανομένης και της δωρεάν διάθεσης ποτών και
μπύρας σε πελάτες της επιχείρησης.
Η παράλειψη δε τήρησης της διαδικασίας
καταστροφής της μπύρας (όταν δεν μπορούσε να διατεθεί πλέον), καθώς και η
εσφαλμένη λογιστική παρακολούθηση της δωρεάν διάθεσης των προϊόντων της
επιχείρησης, είχε ως αποτέλεσμα την διόγκωση των προσδιορισθέντων από τον έλεγχο
ακαθαρίστων εσόδων, ιδίως για το έτος 2017. Περαιτέρω αναφορικά με τον
προσδιορισμό των μερίδων στην περίπτωση των αλκοολούχων ποτών ο προσφεύγων
υποστηρίζει ότι αυτός είναι εσφαλμένος στο βαθμό που για κάθε φιάλη των 700
χιλιοστόλιτρων ο έλεγχος υπολογίζει 12 μερίδες (ποτήρια ποτού) προς διάθεση και
όχι 9 .
Επειδή, από τα διαλαμβανόμενα της οικείας έκθεσης ελέγχου φορολογίας εισοδήματος
της Δ.Ο.Υ. Κοζάνης, προκύπτει ότι ο προσφεύγων είχε προβάλει παρόμοιους
ισχυρισμούς και με το υπ' αρ. πρωτ /22.10.2020 έγγραφό του, στο πλαίσιο υποβολής
των απόψεών του, επί του υπ' αρ. /25.09.2020 Σημειώματος Διαπιστώσεων Ελέγχου,
που του επιδόθηκε στις 29/09/2020. Ο φορολογικός έλεγχος δε, αξιολογώντας τους
παραπάνω ισχυρισμούς υπολόγισε εκ νέου τις τελικές μερίδες (ποτήρια) τόσο της
βαρελίσιας μπύρας, που διατέθηκαν προς πώληση, όσο και των αλκοολούχων ποτών
(σε. 91 -95 της έκθεσης).
Ειδικότερα, όσον αφορά την βαρελίσια μπύρα ο έλεγχος, υπολόγισε 63,65 ποτήρια
μπύρας (μερίδες πωλούμενου προϊόντος) στο βαρέλι των 30 λίτρων και 44,65 ποτήρια
στο βαρέλι των 20 λίτρων, προσεγγίζοντας έτσι κατά 94,3% τις εκτιμήσεις του
προσφεύγοντος. Με τον τρόπο αυτό οι τελικές μερίδες (ποτήρια)προς πώληση που
προσδιόρισε ο έλεγχος στο συγκεκριμένο είδος (μπύρες από βαρέλι), μειώθηκαν,
μετά την αξιολόγηση των απόψεων του προσφεύγοντος, κατά 1.050 για το 2016 (από
18.925 σε 17.875) και κατά 1.410 για το 2017 (από 25.932 σε 24.522).
Ομοίως, αναφορικά τα αλκοολούχα ποτά ο έλεγχος, υπολόγισε 9,5 ποτήρια κατά μέσο
όρο στη φιάλη των 700 ML και 14,25 ποτήρια κατά μέσο όρο στη φιάλη των 1.000 ML,
προσεγγίζοντας έτσι κατά 94,7% τις εκτιμήσεις του προσφεύγοντος. Με τον τρόπο
αυτό οι τελικές μερίδες (ποτήρια) προς πώληση που προσδιόρισε ο έλεγχος στο εν
λόγω είδος (ποτά σε φιάλη), μειώθηκαν, μετά την αξιολόγηση των απόψεων του
προσφεύγοντος, κατά 642 για το 2016 (από 7.482 σε 6.840) και κατά 936 για το
2017 (από 11.001 σε 10.065).
Επειδή, ο έλεγχος, λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι στα βιβλία και στις δηλώσεις
του προσφεύγοντος το απόθεμα έναρξης και λήξης ήταν μηδέν, καθώς και ότι στο
έντυπο Ε3 της δήλωσης φόρου εισοδήματος δεν δηλώθηκαν ποσά ως «Λοιπά έξοδα
εμπορικής δραστηριότητας - κωδ. 105. και «Ιδιοπαραγωγή παγίων - Αυτοπαραδόσεις -
Καταστροφές αποθεμάτων - κωδ. 106., ορθώς έκρινε ότι το κόστος πωληθέντων
έκαστου έτους ταυτίζεται με το σύνολο των αγορών.
Επειδή, ο προσφεύγων δεν προσκομίζει κατάλληλα δικαιολογητικά (πρωτόκολλα
καταστροφής), που να αποδεικνύουν ότι πράγματι μέρος των φιαλών ποτών ή βαρελιών
μπύρας που αγοράσθηκαν κρίθηκαν ακατάλληλα προς πώληση καταστράφηκαν. Περαιτέρω,
όσον αφορά την δωρεάν διάθεση μπύρας και ποτών, δεν προκύπτει να καταχωρήθηκαν
στα βιβλία - λογιστικά αρχεία και στις δηλώσεις σχετικά στοιχεία αυτοπαράδοσης,
δεδομένου ότι η αγορά αυτών των εμπορευμάτων συμπεριλήφθηκε ήδη στο κόστος
πωληθέντων και ο αναλογών ΦΠΑ αυτών στο ΦΠΑ εισροών που εξέπεσε.
Επειδή, οι διαπιστώσεις του ελέγχου, όπως αυτές καταγράφονται στις από
30.10.2020 εκθέσεις ελέγχου προσδιορισμού φόρου εισοδήματος και Φ.Π.Α. της
Δ.Ο.Υ. Κοζάνης και επί των οποίων εδράζονται οι προσβαλλόμενες πράξεις κρίνονται
βάσιμες, αποδεκτές και αιτιολογημένες.
Κατόπιν των ανωτέρω, ο ισχυρισμός του προσφεύγοντος περί πλημμελειών του ελέγχου
σε ότι αφορά των προσδιορισμό των πωλούμενων μερίδων απορρίπτεται ως αβάσιμος.
Αποφασίζουμε
Την απόρριψη της με αριθμ. πρωτ /03.12.2020 ενδικοφανούς προσφυγής του, Α.Φ.Μ
Οριστική φορολογική υποχρέωση υπόχρεου - καταλογιζόμενα ποσά με βάση την παρούσα
απόφαση:
Υπ' αριθ /02.11.2020 οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος/επιβολής προστίμου φορολογικού έτους 2016 του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Κοζάνης
Ποσό για καταβολή | |
Διαφορά φόρου | 1.200,17€ |
Πρόστιμο άρθρου 58 του Ν. 4174/2013 | 600,08€ |
Συνολικό ποσό για καταβολή | 1.800,25€ |
Επί του οφειλόμενου φόρου θα υπολογιστούν κατά την καταβολή και τόκοι
σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 53 του Ν. 4174/2013
Υπ' αριθ /02.11.2020 οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου
εισοδήματος/επιβολής προστίμου φορολογικού έτους 2017 του Προϊσταμένου της
Δ.Ο.Υ. Κοζάνης
Ποσό για καταβολή | |
Διαφορά φόρου | 16.573,32€ |
Πρόστιμο άρθρου 58 του Ν. 4174/2013 | 8.286,66€ |
Διαφορά εισφοράς αλληλεγγύης | 2.255,84€ |
Συνολικό ποσό για καταβολή | 27.115,82€ |
Επί του οφειλόμενου φόρου θα υπολογιστούν κατά την καταβολή και τόκοι
σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 53 του Ν. 4174/2013
Υπ' αριθ /02.11.2020 οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου
προστιθέμενης αξίας/επιβολής προστίμου φορολογικής περιόδου 01.01-31.12.2016
του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Κοζάνης
Ποσό για καταβολή | |
Μη αναγνωρισθέν πιστωτικό υπόλοιπο για έκπτωση | 4.396,60€ |
Διαφορά φόρου | 6.878,63€ |
Πρόστιμο άρθρου 58α του Ν. 4174/2013 | 3.439,31€ |
Συνολικό ποσό για καταβολή | 10.317,94€ |
Επί του οφειλόμενου φόρου θα υπολογιστούν κατά την καταβολή και τόκοι
σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 53 του Ν. 4174/2013
Υπ' αριθ /02.11.2020 οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου
προστιθέμενης αξίας/επιβολής προστίμου φορολογικής περιόδου 01.01-31.12.2017
του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Κοζάνης
Ποσό για καταβολή | |
Μη αναγνωρισθέν πιστωτικό υπόλοιπο για έκπτωση | 1.946,63€ |
Διαφορά φόρου | 13.458,45€ |
Πρόστιμο άρθρου 58α του Ν. 4174/2013 | 6.729,22€ |
Συνολικό ποσό για καταβολή | 20.187,67€ |
Επί του οφειλόμενου φόρου θα υπολογιστούν κατά την καταβολή και τόκοι
σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 53 του Ν. 4174/2013
Εντελλόμεθα όπως αρμόδιο όργανο κοινοποιήσει με τη νόμιμη διαδικασία την
παρούσα απόφαση στον υπόχρεο.
ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΤΣΙΟΥΡΗΣ
Ακριβές αντίγραφο
Η υπάλληλος του Αυτοτελούς Γραφείου Διοικητικής Υποστήριξης
Σημείωση: Κατά της απόφασης αυτής επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον των
αρμόδιων Διοικητικών Δικαστηρίων εντός τριάντα (30) ημερών από την
κοινοποίησή της.
Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».
Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».
Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.
Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)
Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:
► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)
► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)
► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ' ένα οικονομικό «πακέτο»)
► Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».
Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ' έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:
210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618
Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».
Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».
Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.
Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)
Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:
► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)
► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)
► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ' ένα οικονομικό «πακέτο»)
► Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».
Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ' έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:
210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618
Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».
Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».
Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.
Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)
Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:
► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)
► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)
► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ' ένα οικονομικό «πακέτο»)
► Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».
Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ' έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:
210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618
Προσωπικές σημειώσεις για αυτή την απόφαση
Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».
Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».
Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.
Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)
Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:
► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)
► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)
► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ' ένα οικονομικό «πακέτο»)
► Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».
Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ' έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:
210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618
Πρόσφατες αποφάσεις στην κατηγορία
Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».
Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».
Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.
Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)
Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:
► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)
► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)
► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ' ένα οικονομικό «πακέτο»)
► Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».
Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ' έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:
210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618
Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».
Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».
Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.
Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)
Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:
► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)
► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)
► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ' ένα οικονομικό «πακέτο»)
► Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».
Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ' έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:
210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618