ΠΟΛ.1235/2.10.2001

Κοινοποίηση γνωμοδότησης του ΝΣΚ που αφορά χορήγηση βεβαίωσης για ηλεκτροδότηση ακινήτου



Σχόλια:


2 Οκτ 2001

Taxheaven.gr
Αθήνα, 2 Οκτωβρίου 2001
Αριθμ.Πρωτ.: 1071238/1222/Α0012

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛ. ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ
ΤΜΗΜΑ: Α

ΠΟΛ.: 1235

ΘΕΜΑ: Κοινοποίηση γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ) που αφορά χορήγηση βεβαίωσης για ηλεκτροδότηση ακινήτου.
1071238/1222/Α0012/

Σχετικά με το παραπάνω θέμα, σας πληροφορούμε ότι το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους με την υπ' αριθ. 484/2001 γνωμοδότησή του διατύπωσε την άποψη ότι ο προϊστάμενος της αρμόδιας ΔΟΥ οφείλει να χορηγήσει τη βεβαίωση που ορίζεται από τις διατάξεις του άρθρου 35 του Ν.2238/1994 και της υπ' αριθ. 1137140/2439/Α0012/ (ΦΕΚ 936/Β'/19.12.1994) κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και ΠΕΧΩΔΕ για την ηλεκτροδότηση του ακινήτου, εφόσον έχουν υποβληθεί τα οριζόμενα από τις ίδιες διατάξεις, χωρίς να ερευνάται η νομιμότητα ή μη της πολεοδομικής άδειας της οικοδομής, για τη νομιμότητα της οποίας και των τυχόν περαιτέρω κυρώσεων είναι αρμόδια άλλη αρχή.

Τη γνωμοδότηση αυτή, η οποία έγινε αποδεκτή από τον Υφυπουργό Οικονομικών, σας κοινοποιούμε για την εφαρμογή της σε ανάλογες περιπτώσεις.


Αρ. γνωμ.: 484/21.6.2001


Περίληψη ερωτήματος: Εάν υποχρεούται η ΔΟΥ να χορηγήσει, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 35 του Ν.2238/1994, βεβαίωση για ηλεκτροδότηση ακινήτου του οποίου η οικοδομική άδεια έχει κριθεί άκυρη από το Σ.τ.Ε. και με απόφαση Νομάρχη έχει εξαιρεθεί οριστικά της κατεδάφισης.


Ι. Με το υπ' αριθ. 1033248/596/Α0012/21.5.2001 έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογίας Εισοδήματος του Υπουργείου Οικονομικών (Τμήμα Α'), εκτίθεται ότι στη ΔΟΥ Κορίνθου υποβλήθηκε αίτηση με τα ανάλογα δικαιολογητικά για χορήγηση της προβλεπόμενης στο άρθρο 35, παρ. 2 του Ν.2238/1994 βεβαίωσης για ηλεκτροδότηση ανεγερθέντος ακινήτου. Οι υπ' αριθ. 36/1998 και 79/1999 άδειες οικοδομής (ξενοδοχείου) ακυρώθηκαν με την υπ' αριθ. 2446/2000 απόφαση του Σ.τ.Ε. για αντισυνταγματικότητα των διατάξεων επί των οποίων στηρίχθηκε η έκδοσή τους (ανακληθεισών αυτών με την υπ' αριθ. 925/14.1.2001 απόφαση Νομάρχη) και με την υπ' αριθ. 2852/9.3.2001 απόφαση Νομάρχη Κορίνθου εξαιρέθηκε οριστικά της κατεδάφισης. Κατόπιν τούτων, ερωτάται αν είναι υποχρεωτική για τη ΔΟΥ η χορήγηση βεβαίωσης για ηλεκτροδότηση του ακινήτου.

ΙΙ. Επί του ανωτέρω ερωτήματος, το Β' Τμήμα του ΝΣΚ γνωμοδότησε ομόφωνα ως ακολούθως:

Στο άρθρο 35, παρ. 1 του Ν.2238/1994 ορίζεται ότι:

"1. Για την εφαρμογή των ισχυουσών διατάξεων περί φορολογίας εισοδήματος και φόρου προστιθέμενης αξίας των εργολάβων, υπεργολάβων και γενικά επιτηδευματιών που εκτελούν οποιαδήποτε επί μέρους εργασία σε ανεγειρόμενη οικοδομή, καθώς και των επιχειρήσεων που ασχολούνται με την κατασκευή και πώληση οικοδομών, καθιερώνεται σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού του ελάχιστου συνολικού κόστους κατασκευής των οικοδομών και των ελάχιστων ποσοστών συμμετοχής των επί μέρους εργασιών στο συνολικό κόστος.

Το προσδιοριζόμενο ελάχιστο συνολικό κόστος κατασκευής και τα ελάχιστα κόστη των επί μέρους εργασιών αποτελούν τη βάση προσδιορισμού των φορολογικών υποχρεώσεων των επιτηδευματιών της παραγράφου αυτής.

Με τον όρο "κόστος" νοείται το καθαρό κατασκευαστικό κόστος, το οποίο περιλαμβάνει την αξία αγοράς των υλικών με το φόρο προστιθέμενης αξίας και την αμοιβή εργασίας, η οποία προσφέρεται απευθείας ή μέσω υπεργολάβου, χωρίς ασφαλιστικές εισφορές και το φόρο προστιθέμενης αξίας.

2. ...Εάν κατά την εκτέλεση των εργασιών υπάρξουν μεταβολές στα ποσοστά συμμετοχής του αρχικού πίνακα οι ως άνω υπόχρεοι συμπληρώνουν στον τελικό πίνακα τα αναθεωρημένα ποσοστά συμμετοχής με αιτιολόγηση των μεταβολών αυτών.

Η προσκόμιση βεβαίωσης της αρμόδιας για τη φορολογία εισοδήματος δημόσιας οικονομικής υπηρεσίας του ιδιοκτήτη ή της επιχείρησης κατασκευής και πώλησης οικοδομών, από την οποία θα προκύπτει ότι υποβλήθηκαν οι πίνακες που προβλέπονται από την παράγραφο αυτή, αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την τελική ηλεκτροδότηση της οικοδομής.

3. Στην περίπτωση που υποβάλλεται τελικός πίνακας, ο οποίος περιέχει ανακριβή στοιχεία ως προς τα μεγέθη του έργου, τα στοιχεία των εργολάβων, υπεργολάβων και προμηθευτών, καθώς και ως προς την αξία των δηλωθέντων φορολογικών στοιχείων, επιβάλλεται σε βάρος του υποχρέου πρόστιμο ίσο με το πενήντα τοις εκατό (50%) της διαφοράς φόρου προστιθέμενης αξίας που προκύπτει από την ανακρίβεια.

Ειδικώς για ανακρίβεια που αναφέρεται στα στοιχεία των εργολάβων, υπεργολάβων και προμηθευτών, από την οποία δεν προκύπτει διαφορά φόρου, επιβάλλεται πρόστιμο μέχρι εκατό χιλιάδες (100.000) δραχμές.

Για τη διαδικασία επιβολής, βεβαίωσης και είσπραξης του προστίμου αυτού, εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις αυτού του νόμου".



Τέλος, στο άρθρο 2 της υπ' αριθ. 1137140/2439/Α0012 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Εργων, που εκδόθηκε κατ' εξουσιοδότηση των παρ. 4 και 5 του άρθρου 35 του Ν.2238/1994 "περί καθορισμού των στοιχείων του τύπου και του περιεχομένου των εντύπων και της διαδικασίας προσδιορισμού του ελάχιστου κόστους κατασκευής οικοδομών, καθώς και του προσδιορισμού του ελάχιστου ποσού των ακαθάριστων εσόδων των εργολάβων, υπεργολάβων και εν γένει επιτηδευματιών που εκτελούν οποιαδήποτε επιμέρους εργασία σε ανεγειρόμενες οικοδομές" ορίζεται ότι:

"Εάν κατά τη διάρκεια του έργου πραγματοποιηθεί αναθεώρηση της αρχικής άδειας οικοδομής, με την οποία αλλάζουν είτε η χρήση είτε τα ποσοτικά στοιχεία της οικοδομής (ΜΟ), ο υπόχρεος οφείλει να υποβάλει το σχετικό έντυπο, με τροποποίηση του υπολογισμού του ελάχιστου κόστους οικοδομής (ΚΚΟ) και του Αρχικού Πίνακα. Η συμπλήρωση των τεχνικών στοιχείων γίνεται και στην περίπτωση αυτή από τον μελετητή του έργου, με βάση τους κανόνες που προαναφέρθηκαν στην προηγούμενη περ. γ'. Η υποβολή του σχετικού εντύπου αποτελεί απαραίτητο στοιχείοπληρότητας του φακέλου και αναγκαία προϋπόθεση για την έγκριση της Αναθεώρησης".

Στο ίδιο άρθρο ορίζεται ότι:

"Κατά την αποπεράτωση της οικοδομής ή και αυτοτελούς οριζόντιας ή κάθετης ιδιοκτησίας που ανήκει σ' αυτή ή καλύπτεται από την άδεια οικοδομής, πριν τη σύνδεση της οικοδομής με τη ΔΕΗ, υποβάλλεται στην αρμόδια ΔΟΥ φορολογίας εισοδήματος του υπόχρεου υποβολής ιδιοκτήτη ή της επιχείρησης κατασκευής και πώλησης οικοδομών, δήλωση με το ΚΚΟ και τον Τελικό Πίνακα Ποσοστών συμμετοχής των επιμέρους εργασιών. Η βεβαίωση της αρμόδιας ΔΟΥ ότι υποβλήθηκε η δήλωση και ο Τελικός Πίνακας, αποτελεί προϋπόθεση για τη σύνδεση του ακινήτου με τη ΔΕΗ.

Η ίδια υποχρέωση υποβολής των πιο πάνω στοιχείων υφίσταται κατά την αποπεράτωση και για προσθήκες οικοδομών, έστω και αν δεν τίθεται θέμα ηλεκτροδότησής τους. Υπόχρεος για την υποβολή είναι ο ιδιοκτήτης του έργου".

ΙΙΙ. Με τις παραπάνω διατάξεις του Ν.2238/1994, καθιερώθηκε ένας αντικειμενικός τρόπος προσδιορισμού του ελάχιστου κόστους κατασκευής οικοδομών, καθώς και προσδιορισμού του ελάχιστου ποσού ακαθάριστων εσόδων που πραγματοποιούν εργολάβοι, υπεργολάβοι και εν γένει επιτηδευματίες που εκτελούν εργασίες σε ανεγειρόμενες οικοδομές, καθώς και επιχειρήσεις που ασχολούνται με κατασκευή και πώληση οικοδομών.

Σύμφωνα πάντα με την προαναφερθείσα διάταξη του άρθρου 35, κατά την αποπεράτωση της οικοδομής υποβάλλεται στην αρμόδια ΔΟΥ φορολογίας εισοδήματος του υπόχρεου ιδιοκτήτη ή της επιχείρησης κατασκευής, δήλωση καθαρού κόστους κατασκευής οικοδομής και τελικός πίνακας ποσοστών.

Η προσκομιδή δε της βεβαίωσης της αρμόδιας ΔΟΥ ότι υποβλήθηκαν οι οριζόμενοι στη διάταξη πίνακες, συνιστά απαραίτητη προϋπόθεση για σύνδεση του ακινήτου με τη ΔΕΗ.

Β. Εξ όσων ανωτέρω εκτίθενται συνάγεται ότι ο νομοθέτης για φορολογικούς σκοπούς και μόνο, προκειμένου να εξαναγκάσει τους υπόχρεους στη δήλωση του κόστους της οικοδομής, θεωρεί ως απαραίτητη προϋπόθεση για σύνδεση του ακινήτου με τη ΔΕΗ την υποβολή των απαραίτητων στοιχείων για την εξακρίβωση του ελάχιστου κόστους της οικοδομής, η δε βεβαίωση της ΔΟΥ αναφέρεται στο ότι πράγματι τα στοιχεία αυτά υποβλήθηκαν και δεν αναφέρεται σε έλεγχο νομιμότητας εν γένει της οικοδομής, ιδιαίτερα από την άποψη εφαρμογής της πολεοδομικής εν γένει νομοθεσίας, για την οποία αρμόδιες είναι άλλες κατά νόμο αρχές και όχι ο προϊστάμενος της ΔΟΥ.

Συνεπώς ο προϊστάμενος της αρμόδιας ΔΟΥ, στην προκειμένη περίπτωση, εφόσον υποβλήθηκαν τα κατά τη διάταξη του άρθρου .... του Ν.2238/1994 νόμιμα, οφείλει να χορηγήσει την κατά τη διάταξη αυτής βεβαίωση, είναι δε αδιάφορο για τη χορήγηση της βεβαίωσης αυτής η νομιμότητα ή μη της άδειας οικοδομής, ελεγχόμενη βάσει άλλων διατάξεων και μάλιστα πολεοδομικών, για την έρευνα των οποίων και των τυχόν περαιτέρω κυρώσεων είναι αρμόδιες άλλες κατά το νόμο αρχές.
V. Εν όψει των ανωτέρω, προσήκει η ως άνω αναλυτική απάντηση στο προκείμενο ερώτημα.


Taxheaven.gr