Αποτελέσματα live αναζήτησης

ΣτΕ 1028/2013 Μη χορήγηση φορολογικής ενημερότητας σε Διευθύνοντα Σύμβουλο Α.Ε. - Ευθύνη Διευθύνοντος Συμβούλου‎

Κατηγορία: Εταιρικό Δίκαιο (ΑΕ-ΕΠΕ-ΙΚΕ)

ΣτΕ 1028/2013
Μη χορήγηση φορολογικής ενημερότητας σε Διευθύνοντα Σύμβουλο Α.Ε. - Ευθύνη Διευθύνοντος Συμβούλου‎


ΣτΕ 1028/2013 Μη χορήγηση φορολογικής ενημερότητας σε Διευθύνοντα Σύμβουλο Α.Ε. - Ευθύνη Διευθύνοντος Συμβούλο

Taxheaven
Αποφάσεις - αρθρογραφία
Περίληψη
Η θέσπισις προσωπικής και αλληλεγγύου ευθύνης των φυσικών προσώπων, τα οποία διευθύνουν  ημεδαπάς ανωνύμους εταιρείας - και εις τα διευθυντικά καθήκοντα των οποίων, προδήλως,  περιλαμβάνεται και η μέριμνα δια την συμμόρφωσιν του νομικού προσώπου προς τας  απορρεούσας εκ της φορολογικής νομοθεσίας υποχρεώσεις του - δια την καταβολήν, μεταξύ  άλλων, παρακρατουμένων ή επιρριπτομένων εις την κατανάλωσιν υπό των εν λόγω εταιρειών  φόρων και η απαγόρευσις χορηγήσεως αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητος εις τα πρόσωπα  αυτά λόγω υπάρξεως οφειλών εκ τοιούτων φόρων των ανωνύμων εταιρειών δεν προσκρούει εις  το κατά το άρθρον 5 παρ. 1 του Συντάγματος δικαίωμα του πολίτου να αναπτύσση ελευθέρως  την προσωπικότητά του και να συμμετέχη ελευθέρως εις την οικονομικήν και κοινωνικήν ζωήν  της Χώρας (πρβλ. Σ.τ.Ε. 1392/2008, ΣτΕ 3438/1998 Ολομ., ΣτΕ 4674/1998 Ολομ., ΣτΕ 3078/1997).
 
Η θέση  επιχειρήσεως υπό ειδική εκκαθάριση του άρθρου 46α του ν. 1892/1990 δεν έχει  ως συνέπειαν την απαλλαγήν των  προσώπων, τα οποία είχον διοικήσει την περιελθούσαν εις κακήν οικονομικήν κατάστασιν  επιχείρησιν, από την ευθύνην αυτών δια την μη απόδοσιν παρακρατηθέντων ή επιρριφθέντων εις την  κατανάλωσιν υπό της επιχειρήσεως φόρων κατά το χρονικόν διάστημα, κατά το οποίον ήσκησαν  την διοίκησιν αυτής, εις το πλαίσιον της οποίας προδήλως έφερον και την ευθύνην.

 
 Φορολογική ενημερότητα σε  διαχειριστές και διευθύνων συμβούλους ΑΕ.
 
 
ΣτΕ   1028/2013
ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ Δ΄
 
 Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 17 Μαρτίου 2009, με την εξής σύνθεση: Ε. Σαρπ,  Σύμβουλος της Επικρατείας, Προεδρεύουσα, σε αναπλήρωση του Προέδρου του Τμήματος, της  Αναπληρώτριας Προέδρου, του Προεδρεύοντος Αντιπροέδρου και του αρχαιοτέρου της  Συμβούλου, που είχαν κώλυμα, Ε. Νίκα, Δ. Γρατσίας, Σύμβουλοι, Ο. Ζύγουρα, Ι. Μιχαλακόπουλος,  Πάρεδροι. Γραμματέας η Αικ. Ρίπη.
 
 Για να δικάσει την από 5 Απριλίου 2006 αίτηση:
 του .................. , κατοίκου Θεσσαλονίκης (......), ο οποίος παρέστη με το δικηγόρο Λάμπρο  Γεωργακόπουλο (Α.Μ. 25632), που τον διόρισε με πληρεξούσιο,
 κατά του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, ο οποίος παρέστη με τον Ευθύμιο Τσάκα,  Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
 
 Με την αίτηση αυτή ο αιτών επιδιώκει να ακυρωθεί η άρνηση χορήγησης αποδεικτικού  φορολογικής ενημερότητας από την Υποδιευθύντρια της Β (Β-Γ) Δ.Ο.Υ. Θεσσαλονίκης (υπ’ αριθ.  πρωτ. 2569/20.2.2006 απαντητικό έγγραφο).
 Οι πληρεξούσιοι των διαδίκων δήλωσαν, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 21 του  Κανονισμού Λειτουργίας του Δικαστηρίου, ότι δεν θα αγορεύσουν.
 
 Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως της εισηγήτριας, Παρέδρου Ο. Ζύγουρα.
 
 Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου
 
 κ α ι  Α φ ο ύ  μ ε λ έ τ η σ ε  τ α  σ χ ε τ ι κ ά  έ γ γ ρ α φ α  Σ κ έ φ θ η κ ε  κ α τ ά  τ ο  Ν ό μ ο
 
 1. Επειδή δια της υπό κρίσιν αιτήσεως, δια την οποίαν κατεβλήθη το κατά νόμον παράβολον  (ειδικά δελτία υπ’ αριθμ. 837910, 1416701, 2135516 έτους 2006), ζητείται η ακύρωσις της  αρνήσεως χορηγήσεως εις τον αιτούντα αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητος, εκδηλωθείσης  δια του 2569/20-02-06 εγγράφου του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Β` (Β-Γ) Θεσσαλονίκης,  συνταγέντος εις απάντησιν σχετικής από 17-02-06 (και όχι από 20-02-06, ως εκ προφανούς  παραδρομής αναφέρεται εις το δικόγραφον) αιτήσεως του αιτούντος.
 
 2. Επειδή, εις το άρθρον 26 του ν. 1882/1990 (φ. 43 τ. Α΄), ως ο τίτλος του αντικατεστάθη με  την παρ 1 του άρθρου 25 του ν. 2648/1998 (φ. 238 τ. Α΄) [«Αποδεικτικό ενημερότητας για χρέη  και φορολογικές υποχρεώσεις προς το Δημόσιο»], η παρ. 1 αυτού συνεπληρώθη με την παρ. 2 του  άρθρου 25 του εν λόγω ν. 2648/1998 και η παρ. 3 αυτού αντικατεστάθη με την παρ. 3 του  άρθρου 25 του ιδίου ν. 2648/1998 και συνεπληρώθη με την παρ. 2 του άρθρου 18 του ν.  2753/1998 (φ. 249 τ. Α΄), ορίζονται τα εξής:
 
 «1. Με αποφάσεις του Υπουργού των Οικονομικών,  που δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, επιτρέπεται να επιβάλλονται κατά  οφειλετών, που δεν έχουν εκπληρώσει τις από οποιαδήποτε αιτία οφειλές τους προς το Δημόσιο,  περιορισμοί και απαγορεύσεις, που ανάγονται στις κάθε φύσεως συναλλαγές, πράξεις ή ενέργειες  αυτών είτε με τους ιδιώτες, είτε με το Δημόσιο, δήμους κοινότητες, νομικά πρόσωπα δημοσίου  δικαίου, ιδρύματα κάθε κατηγορίας, οργανισμούς, τράπεζες, επιχειρήσεις δημόσιας ή κοινής  ωφέλειας και γενικά τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός καθορίζεται από την ισχύουσα  νομοθεσία. Oι διατάξεις του προηγούμενου εδαφίου ισχύουν και για τους υπόχρεους υποβολής  δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, απόδοσης φόρου προστιθέμενης αξίας και παρακρατούμενου  φόρου μισθωτών υπηρεσιών
 2. … 3. H εκπλήρωση των υποχρεώσεων προς το Δημόσιο, κατά τις  διατάξεις της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, αποδεικνύεται με αποδεικτικό ενημερότητας  που εκδίδεται από τον προϊστάμενο της αρμόδιας Δ.O.Y. και χορηγείται εφόσον ο αιτών : α) έχει  υποβάλει τις δηλώσεις που ορίζονται στο δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 1 του παρόντος  άρθρου και β) έχει καταβάλει ή τακτοποιήσει κατά νόμιμο τρόπο με αναστολή πληρωμής ή με  διευκόλυνση τμηματικής καταβολής, που έχει χορηγηθεί από τα κατά νόμο αρμόδια όργανα, τις  μέχρι τη χρονολογία έκδοσης του αποδεικτικού βεβαιωμένες και ληξιπρόθεσμες οφειλές του προς  το Δημόσιο. Παρέχεται επίσης η δυνατότητα χορήγησης αποδεικτικού ενημερότητας από τον  Προϊστάμενο οποιασδήποτε Δ.Ο.Υ. με αναγραφή στο σώμα του αποδεικτικού της αρμόδιας Δ.Ο.Υ.... Με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών, που δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της  Κυβερνήσεως, καθορίζονται, οι λεπτομέρειες εφαρμογής των ανωτέρω.».
Περαιτέρω, η εκδοθείσα  κατ’ εφαρμογήν των εξουσιοδοτικών διατάξεων του ως άνω άρθρου 26 του ν. 1882/1990 υπ’  αριθ. 1109793/6134-11/0016/24.11.1999 απόφασις του Υφυπουργού Οικονομικών (Β΄ 2134) [με  το άρθρο 10 παρ. 1 της οποίας κατηργήθη η ρυθμίζουσα το ζήτημα του αποδεικτικού  φορολογικής ενημερότητος προγενέστερη υπ’ αριθ. 2048300/6844-11/0016/1990 απόφαση του  Υπουργού Οικονομικών (φ. 508/9.8.1990 τ. Β΄), η οποία αναφέρεται εις το δικόγραφον της  κρινομένης αιτήσεως] ορίζει εις το άρθρον 1 ότι
«Καθίσταται υποχρεωτική η προσκόμιση  αποδεικτικού ενημερότητας … 1. Για την είσπραξη χρημάτων …»
και εις το άρθρον 4 ότι «Για τη  χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας λαμβάνονται υπόψη όλες οι ληξιπρόθεσμες οφειλές που είναι  καταχωρημένες στο σύστημα TAXIS για τις μηχανογραφημένες Δ.Ο.Υ. και στα δελτία χρεών για τις  χειρόγραφες Δ.Ο.Υ., ... Ειδικότερα : 1. Για τα φυσικά πρόσωπα λαμβάνονται υπόψη τα ατομικά  χρέη, καθώς και χρέη συνυποχρέωσης και συνυπευθυνότητας για τα οποία έχει το φυσικό  πρόσωπο προσωπική ευθύνη για την καταβολή τους, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. … 5. Για  να χορηγηθεί πιστοποιητικό φορολογικής ενημερότητας πρέπει να μην υπάρχει εντολή δέσμευσης  χορήγησης από άλλη Δ.Ο.Υ.....».


 3. Επειδή, εξ άλλου, το άρθρον 115 του κυρωθέντος με το άρθρον πρώτον του ν. 2238/1994 (φ.  151 τ. Α΄) Κώδικος Φορολογίας Εισοδήματος (εφεξής: «Κ.Φ.Ε.») ορίζει στην παράγραφο 1 τα εξής  :
 «Τα πρόσωπα που είναι διευθυντές, διαχειριστές ή διευθύνοντες σύμβουλοι και εκκαθαριστές των  ημεδαπών ανώνυμων εταιριών .......................... κατά το χρόνο της διάλυσης ή συγχώνευσής τους, ευθύνονται  προσωπικώς και αλληλεγγύως για την πληρωμή του φόρου που οφείλεται από αυτά τα νομικά  πρόσωπα σύμφωνα με τον παρόντα [νόμο], καθώς και του φόρου που παρακρατείται, ανεξάρτητα  από το χρόνο βεβαίωσής τους. ....». (Η ανωτέρω διάταξις του Κ.Φ.Ε. αποδίδει το περιεχόμενον  διατάξεως του άρθρου 17 του ν.δ. 3843/1958 «Περί φορολογίας εισοδήματος νομικών  προσώπων» (φ. 148 τ. Α΄), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρον 10 του ν. 542/1977- φ. 41 τ.  Α΄).
 Με την παράγραφον 6 του άρθρου 22 του ν. 2648/1998 (Α΄ 238/22.10.1998) προσετέθη εις  το άρθρον 115 του Κ.Φ.Ε. παράγραφος 3, έχουσα ως εξής:
 «Τα πρόσωπα που αναφέρονται στις  παραγράφους 1 και 2 ευθύνονται προσωπικώς και αλληλεγγύως για τους παρακρατούμενους  φόρους και κατά τη διάρκεια λειτουργίας του νομικού προσώπου που εκπροσωπούν, ως εξής: α)  Αν έχει γίνει η παρακράτηση φόρου, όλα τα πρόσωπα που είχαν μία από τις ως άνω ιδιότητες από  τη λήξη της προθεσμίας απόδοσης του φόρου και μετά.
 β) Αν δεν έχει γίνει η παρακράτηση φόρου,  όλα τα πρόσωπα, που είχαν μία από τις πιο πάνω ιδιότητες κατά το χρόνο που υπήρχε η  υποχρέωση παρακράτησης του φόρου». Με την παράγραφον 7 του άρθρου 22 του ν. 2648/1998  ωρίσθη περαιτέρω ότι «Οι διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 115 του ν. 2238/1994  εφαρμόζονται και για την περίπτωση β΄ του άρθρου 45 του ν. 1642/1986 (ΦΕΚ 125 Α΄), …»,  
δηλαδή και δια τας οφειλάς φόρου προστιθεμένης αξίας. Αι προαναφερθείσαι παράγραφοι 6 και 7  του άρθρου 22 του ν. 2644/1998 άρχισαν να ισχύουν, σύμφωνα με το άρθρον 48 παρ. 2 του  νόμου τούτου, από την πρώτην του μεθεπομένου της δημοσιεύσεώς του στην Εφημερίδα της  Κυβερνήσεως μηνός, δηλαδή από την 1.12.1998.


 4. Επειδή, οι παρατεθείσαι εις τας δύο προηγουμένας σκέψεις διατάξεις αποβλέπουν εις την  επίτευξιν σκοπού δημοσίου συμφέροντος και ειδικώτερον εις την διασφάλισιν της εισπράξεως  οφειλομένων υπό νομικών προσώπων φόρων, ώστε να αποτραπεί η απώλεια εσόδων του  κρατικού προϋπολογισμού, με επακόλουθον την υστέρησιν των δημοσίων εσόδων, απαραιτήτου  μέσου προς εκπλήρωσιν κρατικών σκοπών, και, συνακολούθως, την επιβράδυνσιν ή την  ανατροπήν της προγραμματισμένης υπό της Διοικήσεως δράσεως.
 Εν όψει των ανωτέρω, η  θέσπισις προσωπικής και αλληλεγγύου ευθύνης των φυσικών προσώπων, τα οποία διευθύνουν  ημεδαπάς ανωνύμους εταιρείας - και εις τα διευθυντικά καθήκοντα των οποίων, προδήλως,  περιλαμβάνεται και η μέριμνα δια την συμμόρφωσιν του νομικού προσώπου προς τας  απορρεούσας εκ της φορολογικής νομοθεσίας υποχρεώσεις του - δια την καταβολήν, μεταξύ  άλλων, παρακρατουμένων ή επιρριπτομένων εις την κατανάλωσιν υπό των εν λόγω εταιρειών  φόρων και η απαγόρευσις χορηγήσεως αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητος εις τα πρόσωπα  αυτά λόγω υπάρξεως οφειλών εκ τοιούτων φόρων των ανωνύμων εταιρειών δεν προσκρούει εις  το κατά το άρθρον 5 παρ. 1 του Συντάγματος δικαίωμα του πολίτου να αναπτύσση ελευθέρως  την προσωπικότητά του και να συμμετέχη ελευθέρως εις την οικονομικήν και κοινωνικήν ζωήν  της Χώρας (πρβλ. Σ.τ.Ε. 1392/2008, ΣτΕ 3438/1998 Ολομ., ΣτΕ 4674/1998 Ολομ., ΣτΕ 3078/1997).


 5. Επειδή, με το άρθρον 46α του ν. 1892/1990 (φ. 101 τ. Α΄), το οποίον προσετέθη με το άρθρον  14 του ν. 2000/1991 (φ. 206 τ. Α΄), καθωρίσθη η διαδικασία της ειδικής εκκαθαρίσεως των  επιχειρήσεων, αι οποίαι εμπίπτουν εις το πεδίον εφαρμογής του (δηλαδή, βλ. άρθρον 46 παρ. 1 του  ιδίου νόμου, επιχειρήσεων, αι οποίαι έχουν αναστείλει ή διακόψει την λειτουργίαν τους δι’  οικονομικούς λόγους ή είναι εις κατάστασιν παύσεως πληρωμών ή έχουν πτωχεύσει ή τεθή υπό  την διοίκησιν και διαχείρισιν των πιστωτών ή υπό προσωρινήν διαχείρισιν ή υπό εκκαθάρισιν  οποιασδήποτε μορφής ή παρουσιάζουν έκδηλον οικονομικήν αδυναμίαν πληρωμής των  ληξιπροθέσμων οφειλών τους. [Το άρθρον τούτο κατηργήθη από 16.9.2007- βλ. άρθρα 180 και 181 περ. δ΄ του Πτωχευτικού Κώδικος, ο οποίος εκυρώθη με τον ν. 3588/2007-Α΄  153/10.7.2007]. Οπως ειδικώτερον προκύπτει από τας διατάξεις των παρ. 1, 2 και 9 του ως άνω  άρθρου 46α του ν. 1892/1990, η θέσις της επιχειρήσεως εις ειδικήν εκκαθάρισιν γίνεται κατ’  αίτησιν πιστωτών της δι’ αποφάσεως του αρμοδίου πολιτικού Εφετείου (της έδρας της  επιχειρήσεως). Η διαδικασία αυτή ειδικής εκκαθαρίσεως οδηγεί εις την πώλησιν από τον  εκκαθαριστήν, με δημόσιον πλειοδοτικόν διαγωνισμόν, «όλου του ενεργητικού της επιχείρησης ως  συνόλου, είτε η επιχείρηση ευρίσκεται εν λειτουργία είτε όχι», από της καταβολής δε όλου του  πλειστηριάσματος «επέρχονται όλες οι έννομες συνέπειες της καταβολής όλου του  πλειστηριάσματος από τον υπερθεματιστή, που ορίζονται στο άρθρο 1005 Κ.Πολ.Δικ.» (ήτοι  χορήγησις περιλήψεως κατακυρωτικής εκθέσεως εις τον υπερθεματιστήν, απόσβεσις υποθηκών ή  προσημειώσεων επί μεταβιβαζομένου ακινήτου), δεν έχει δε εφαρμογήν επί της εν λόγω  μεταβιβάσεως του συνόλου του ενεργητικού της επιχειρήσεως η διάταξις του άρθρου 479 του  Αστικού Κώδικος, η οποία ορίζει ότι «Αν με σύμβαση μεταβιβάστηκε περιουσία ή επιχείρηση, αυτός  που αποκτά ευθύνεται απέναντι στο δανειστή έως την αξία των μεταβιβαζομένων στοιχείων για τα  χρέη που ανήκουν στην περιουσία ή στην επιχείρηση. Η ευθύνη αυτού που μεταβιβάζει  εξακολουθεί να υπάρχει. ................................ (βλ. τας παρ. 2 και 9 άρθρου 46α του ν. 1892/1990). Εξ άλλου, κατά  την παρ. 12 του ιδίου ως άνω άρθρου 46α του ν. 1892/1990, επί της ειδικής εκκαθαρίσεως του  άρθρου τούτου εφαρμόζεται κατά τα λοιπά η διάταξις του άρθρου 9 παρ. 3 του ν. 1386/1983 περί  Οργανισμού Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων (φ. 107 τ. Α΄), όπως ισχύει μετά την αντικατάστασιν  του εν λόγω άρθρου 9 με το άρθρον 48 του ν. 1882/1990 (φ. 43 τ. Α΄), η οποία ορίζει ότι «Με τη  δημοσίευση της απόφασης του Εφετείου, που ορίζεται ο εκκαθαριστής, παύει αυτόματα η εξουσία  των οργάνων διοίκησης της εταιρείας, ..., αναστέλλεται η περαιτέρω πτωχευτική διαδικασία,  απαγορεύεται η αναγκαστική εκτέλεση και η λήψη προσωρινών, συντηρητικών ή προφυλακτικών  μέτρων και αναστέλλονται οι τυχόν εκκρεμείς σχετικές διαδικασίες. ....................... Με το άρθρον 17 παρ. 5  του ν. 2947/2001 (φ. 228 τ. Α΄) ωρίσθησαν τα εξής: «Οι διατάξεις του άρθρου 46Α του Ν.  1892/1990 ...…, εφαρμόζονται και στις αθλητικές ανώνυμες εταιρείες, ..................… Ειδικός εκκαθαριστής  αθλητικής ανώνυμης εταιρείας διορίζεται το αντίστοιχο ιδρυτικό αθλητικό σωματείο ... Το ιδρυτικό  αθλητικό σωματείο αμέσως μετά τη θέση ανώνυμης αθλητικής εταιρείας σε εκκαθάριση, διαθέτει  με δημόσιο πλειοδοτικό διαγωνισμό το δικαίωμα σύστασης νέας αθλητικής ανώνυμης εταιρείας  προκειμένου να διασφαλιστεί η συνέχεια συμμετοχής στις αντίστοιχες αθλητικές διοργανώσεις. Ως  προς τη διάθεση και του δικαιώματος αυτού ισχύουν αναλόγως οι ρυθμίσεις του άρθρου 46Α του  Ν. 1892/1990, όπως αυτός ισχύει. ... Από το πλειστηρίασμα ικανοποιείται ως πρώτος προνομιούχος  πιστωτής το Ελληνικό Δημόσιο. .....».
 
 
 6. Επειδή, αι παρατεθείσαι εις την προηγουμένην σκέψιν διατάξεις αποβλέπουν εις την - δια  λόγους, οι οποίοι, κατά τον νομοθέτην, είναι προς όφελος της εθνικής οικονομίας - εξασφάλισιν της  συνεχίσεως ή της επανενάρξεως της λειτουργίας ωρισμένων επιχειρήσεων με την μεταβίβασίν τους  εις άλλους επιχειρηματίας. Εν όψει δε, προδήλως, των δυσχερειών, τας οποίας θα είχεν η  προσπάθεια μεταβιβάσεως επιχειρήσεων ευρισκομένων εις κακήν οικονομικήν κατάστασιν, ο  νομοθέτης προέβλεψεν ότι μεταβιβάζεται μόνον το ενεργητικόν τους και όχι το παθητικόν τους, εις  το οποίον περιλαμβάνονται και αι πάσης φύσεως φορολογικαί οφειλαί, δια τας οποίας, επομένως,  ουδεμίαν ευθύνην φέρουν οι νέοι ιδιοκτήται τους, όπως, άλλωστε, ουδεμίαν ευθύνην φέρουν και αι  τεθείσαι εις ειδικήν εκκαθάρισιν επιχειρήσεις μετά την μεταβίβασιν του ενεργητικού τους,  λαμβανομένης υπ’ όψιν της διαπιστωθείσης, με την θέσιν αυτών εις την εν λόγω εκκαθάρισιν,  οικονομικής αδυναμίας τους να ανταποκριθούν εις τας πάσης φύσεως οικονομικάς υποχρεώσεις  των. Εν όψει, όμως, του ως άνω σκοπού, εις τον οποίον αποβλέπουν οι ανωτέρω διατάξεις, κατά  την έννοιαν αυτών, η θέσις επιχειρήσεως υπό το καθεστώς της υπ’ αυτών προβλεπομένης ειδικής  εκκαθαρίσεως, ανεξαρτήτως των συνεπειών τας οποίας έχει ως προς τας φορολογικάς  υποχρεώσεις της ιδίας της επιχειρήσεως, δεν έχει πάντως ως συνέπειαν την απαλλαγήν των  προσώπων, τα οποία είχον διοικήσει την περιελθούσαν εις κακήν οικονομικήν κατάστασιν  επιχείρησιν, από την, κατά τας παρατεθείσας εις την σκέψιν 3 διατάξεις της φορολογικής  νομοθεσίας, ευθύνην αυτών δια την μη απόδοσιν παρακρατηθέντων ή επιρριφθέντων εις την  κατανάλωσιν υπό της επιχειρήσεως φόρων κατά το χρονικόν διάστημα, κατά το οποίον ήσκησαν  την διοίκησιν αυτής, εις το πλαίσιον της οποίας προδήλως έφερον και την ευθύνην, κατά τα ήδη  εκτεθέντα εις την προαναφερθείσαν σκέψιν 3, δια την συμμόρφωσιν του νομικού προσώπου προς  τας απορρεούσας εκ της φορολογικής νομοθεσίας υποχρεώσεις του.


 7. Επειδή, εν προκειμένω, δια της προσβαλλομένης υπ’ αριθ. 2569/20-02-2006 πράξεως του  Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Β΄ (Β-Γ) Θεσσαλονίκης, απερρίφθη το αίτημα του αιτούντος περί  χορηγήσεως αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητος, κατ’ εφαρμογήν, όπως συνάγεται από τα  στοιχεία του φακέλου, του άρθρου 26 του ν. 1882/1990, και κατ’ επίκλησιν του υπ’ αριθ.  8162/8.12.2005 εγγράφου του Προϊσταμένου του Περιφερειακού Ελεγκτικού Κέντρου (Π.Ε.Κ.)  Θεσσαλονίκης, το οποίο κατεχωρίσθη με αριθμόν 21563/19.12.2005 εις το πρωτόκολλον της  ανωτέρω Δ.Ο.Υ.. Με το εν λόγω έγγραφον είχε γνωστοποιηθεί, μεταξύ άλλων, εις διαφόρους  υπηρεσίας του Υπουργείου Οικονομικών ότι η ανώνυμος καλαθοσφαιρική εταιρεία με την επωνυμία  .......................... - .......... του Διοικητικού Συμβουλίου της οποίας, με δικαίωμα  εκπροσωπήσεως και δεσμεύσεώς της, είχε διατελέσει ο ήδη αιτών από 1.12.1999 έως 25.6.2001  (χρονικόν διάστημα, κατά το οποίον η εταιρεία δεν είχε διευθύνοντα σύμβουλον) - δεν είχε  αποδώσει εις το Δημόσιον διαφόρους παρακρατηθέντας φόρους και φόρον προστιθεμένης αξίας  δια τας φορολογικάς περιόδους 27.11.1997-30.6.1999, 1.7.1999-30.6.2000, 1.7.2000-31.6.2001  και 1.7.2001-30.6.2002. Περαιτέρω, όπως αναφέρεται εις την από 3.11.2005 ειδικήν έκθεσιν  ελέγχου, η οποία συνετάγη βάσει του άρθρου 14 του ν. 2523/1997, η ανωτέρω ανώνυμος εταιρεία  είχε τεθεί υπό την ειδικήν εκκαθάρισιν των άρθρων 17 παρ. 5 του ν. 2947/2001 και του άρθρου  46α του ν. 1892/1990 με την υπ’ αριθ. 1758/2002 απόφασιν του Εφετείου Θεσσαλονίκης και  ειδικός εκκαθαριστής αυτής διωρίσθη το αθλητικόν σωματείον ................................ Από τα στοιχεία δε του  φακέλλου προκύπτει ότι μετά την δημοσίευσιν της ανωτέρω αποφάσεως του Εφετείου  επηκολούθησε η διαδικασία της ειδικής εκκαθαρίσεως και ότι, προς ικανοποίησιν των δανειστών εκ  του προϊόντος της εκκαθαρίσεως, ύψους 145.000 ευρώ, συνετάγη πίναξ κατατάξεως τούτων. Εις  τον εν λόγω, όμως, πίνακα δεν κατετάγη το Δημόσιον (το οποίον, κατά τον αιτούντα, ανηγγέλθη  δι’ απαίτησιν ύψους 28.240.031,03 ευρώ), δια τον λόγον δε τούτον ήσκησεν κατ’ αυτού  ανακοπήν.


 8. Επειδή, εφ’ όσον από τα εκτεθέντα εις την προηγουμένην σκέψιν προκύπτει ότι η εταιρεία  ............................. δεν είχεν αποδώσει εις το Δημόσιον  παρακρατηθέντας φόρους, καθώς και φόρον προστιθεμένης αξίας, αναγομένους, μεταξύ άλλων,  και εις το χρονικόν διάστημα από 1.12.1999 έως 25.6.2001, κατά το οποίον η εν λόγω εταιρεία  δεν διέθετε διευθύνοντα σύμβουλον, ο δε αιτών διετέλεσε Πρόεδρος του Διοικητικού της  Συμβουλίου, έχων δικαίωμα νομίμου εκπροσωπήσεως και δεσμεύσεως αυτής, και, επομένως,  ασκών διευθυντικά καθήκοντα, νομίμως εθεωρήθη, με την προσβαλλομένην πράξιν, ότι ευθύνεται  δια την καταβολήν των φόρων τούτων και ότι, ως εκ τούτου, δεν είναι δυνατή η χορήγησις εις  αυτόν αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητος.

 Συνεπώς, ο περί του αντιθέτου λόγος ακυρώσεως, στηριζόμενος επί της εκδοχής ότι μετά την  θέσιν εις ειδικήν εκκαθάρισιν ανωνύμου εταιρείας οι διοικήσαντες αυτήν απαλλάσσονται από την  υποχρέωσιν καταβολής παρακρατηθέντων ή επιρριφθέντων εις την κατανάλωσιν και μη  αποδοθέντων εις το Δημόσιον φόρων, οι οποίοι προέκυψαν κατά την λειτουργίαν, υπό την ιδική  τους διεύθυνσιν, της εταιρείας, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος, εν όψει των εκτεθέντων εις την  έκτην σκέψιν.
 Εξ άλλου, όπως ήδη εξετέθη, κατά την παρ. 3 του άρθρου 115 του Κ.Φ.Ε., η οποία  προσετέθη με την παρ. 6 του άρθρου 22 του ν. 2648/1998, ήρχισεν ισχύουσα από 1.12.1998 και  εφαρμόζεται και προκειμένου περί οφειλών φόρου προστιθεμένης αξίας, δια τους  παρακρατουμένους φόρους και τον φόρον προστιθεμένης αξίας ευθύνονται οι διευθύνοντες την  εταιρείαν και κατά την διάρκειαν λειτουργίας του νομικού προσώπου και όχι μόνον οι  διευθύνοντες τούτο κατά τον χρόνο διαλύσεώς του. Συνεπώς, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος ο  λόγος ακυρώσεως, με τον οποίο προβάλλεται ότι προϋπόθεσις δια την ευθύνην του διευθύνοντος  την ανώνυμον εταιρείαν φυσικού προσώπου δια τους παρακρατουμένους φόρους και δια τον  φόρον προστιθεμένης αξίας είναι η λύσις της εταιρείας, η οποία δεν είχεν εν προκειμένω επέλθει, εφ’  όσον η θέσις της προαναφερθείσης ανωνύμου εταιρείας υπό καθεστώς ειδικής εκκαθαρίσεως δεν  συνεπάγεται την λύσιν αυτής.
 Εξ άλλου, εν όψει των εκτεθέντων ανωτέρω εις την σκέψιν 4, είναι  απορριπτέος ως αβάσιμος ο προβαλλόμενος με την υπό κρίσιν αίτησιν λόγος ακυρώσεως ότι οι  προπαρατεθείσες διατάξεις, με τας οποίας θεσπίζεται προσωπική ευθύνη των φυσικών προσώπων -  διοικητών για χρέη κεφαλαιουχικής εταιρείας προσκρούουν εις την αρχήν της προσωπικής και  οικονομικής ελευθερίας του ατόμου.
 Ο περαιτέρω δε προβαλλόμενος λόγος ότι αι ανωτέρω  διατάξεις προσκρούουν εις την Ευρωπαϊκήν Σύμβασιν των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου είναι  απορριπτέος, προεχόντως, ως αόριστος.


 9. Επειδή, η παρατεθείσα εις την σκέψιν 5 διάταξις της παρ. 3 του άρθρου 9 του ν. 1386/1983, η  οποία εφαρμόζεται αναλόγως και εις την περίπτωσιν θέσεως επιχειρήσεως υπό το καθεστώς της  προβλεπομένης υπό του άρθρου 46α του ν. 1892/1990 ειδικής εκκαθαρίσεως, αφορά - εν όψει και  του σκοπού, εις την εξυπηρέτησιν του οποίου, κατά τα εκτεθέντα εις την σκέψιν 6, αποβλέπει το  εν λόγω άρθρον 46α - μέτρα λαμβανόμενα κατά του νομικού προσώπου και όχι το ζήτημα της,  κατά την φορολογικήν νομοθεσίαν, ευθύνης των εχόντων διοικήσει τούτο φυσικών προσώπων δια  την καταβολήν των οφειλομένων υπό του νομικού προσώπου φόρων ή της χορηγήσεως  αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητος εις τα φυσικά αυτά πρόσωπα εις περίπτωσιν υπάρξεως  τοιούτων οφειλών του νομικού προσώπου. Συνεπώς, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος ο λόγος  ακυρώσεως, με τον οποίο προβάλλεται ότι, εν όψει της ανωτέρω διατάξεως του άρθρου 9 παρ. 3  του ν. 1386/1983, δεν είναι νόμιμος η προσβαλλομένη άρνησις χορηγήσεως εις τον αιτούντα, υπό  την ιδιότητα αυτού ως πρώην Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου της προαναφερθείσης  ανωνύμου εταιρείας, αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητος λόγω φορολογικών οφειλών της εν  λόγω εταιρείας, εφ’ όσον αυτή ετέθη υπό καθεστώς ειδικής εκκαθαρίσεως.


 10. Επειδή, εφ’ όσον δεν προβάλλεται παραδεκτώς άλλος λόγος ακυρώσεως, η κρινομένη αίτησις  πρέπει να απορριφθή.
 Δ ι ά   τ α ύ τ α
 Απορρίπτει την κρινομένην αίτησιν.
 Διατάσσει την κατάπτωσιν του κατατεθέντος παραβόλου.
 Επιβάλλει εις βάρος του αιτούντος την δικαστικήν δαπάνην του Δημοσίου εκ τετρακοσίων εξήντα  (460) ευρώ.
 Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 21 Δεκεμβρίου 2009
 Η Προεδρεύουσα Σύμβουλος                                   Η Γραμματέας
 Ειρ. Σαρπ                                                                 Αικ. Ρίπη
 και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση της 19ης Μαρτίου 2013.

Want to see comments? Unfortunately this feature requires cookies currently not allowed by your settings. You may click here to change them if you wish to use this feature.

 

Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».

Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».

Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.

Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)

Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:

► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)

► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)

► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ' ένα οικονομικό «πακέτο»)

Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ' έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:

210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618

 

 

Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».

Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».

Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.

Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)

Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:

► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)

► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)

► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ' ένα οικονομικό «πακέτο»)

Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ' έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:

210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618

 

 

Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».

Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».

Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.

Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)

Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:

► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)

► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)

► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ' ένα οικονομικό «πακέτο»)

Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ' έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:

210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618

 

Προσωπικές σημειώσεις για αυτή την απόφαση

 

Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».

Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».

Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.

Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)

Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:

► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)

► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)

► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ' ένα οικονομικό «πακέτο»)

Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ' έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:

210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618

 

Πρόσφατες αποφάσεις στην κατηγορία

 

Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».

Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».

Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.

Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)

Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:

► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)

► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)

► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ' ένα οικονομικό «πακέτο»)

Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ' έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:

210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618

 

 

Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».

Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».

Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.

Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)

Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:

► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)

► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)

► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ' ένα οικονομικό «πακέτο»)

Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ' έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:

210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618

 

Δημιουργία νέας κατηγορίας

Κατηγορίες προσωπικής βιβλίοθήκης