Προς το περιεχόμενο
  • 0

ΑΠΑΛΛΑΓΗ ΦΠΑ Π.2869/87 ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΠΑΛΛΑΓΗΣ


επισκέπτη PETROS

Ερώτηση

Μηπως γνωρίζει κάποιος

εαν μπορεί μια ατομική επιχείρηση που θέλει να αγοράσει απο καποιον προμηθευτή στο εσωτερικό της χώρας πάγιο εξοπλισμό(μηχανήματα) συνολικής αξίας 18000 ευρώ να πάρει απαλλαγή φπα για όλα τα μηχανήματα(περίπου 6 που κοστίζουν απο 3000 ευρώ);

Τι καριβώς πρέπει να κάνει;

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

15 απαντήσεις σε αυτή την ερώτηση

Προτεινόμενες αναρτήσεις

  • 0

Βάσει των αποφάσεων που παραθέτω παρακάτω φαίνεται ότι δεν έχεις πρόβλημα να ζητήσεις την απαλλαγή γιατί το ΦΠΑ ξεπερνάει το 1.000.000 σε δραχμες που θετει σαν όριο η πρώτη απ τις διαταγές

-------------------------------------------------------------------------------------

Διαδικασία καταβολής του φόρου προστιθέμενης αξίας των επενδυτικών αγαθών

Α.Υ.Ο. Π.2869/2389/ΠΟΛ. 137/4.5.1987 [1] (ΦΕΚ 236Β'/12.5.1987)

Εχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις των άρθρων 23, 24, 26, 27 και 58 του N.1642/1986 "για την εφαρμογή του φόρου προστιθέμενης αξίας και άλλες διατάξεις", όπως αυτός τροποποιήθηκε, συμπληρώθηκε και ισχύει.

2. Την ανάγκη παροχής διευκολύνσεων για την πραγματοποίηση επενδύσεων

Αποφασίζουμε

1. Ο φόρος προστιθέμενης αξίας που αναλογεί στην εισαγωγή ή την αγορά στο εσωτερικό καινούργιου μηχανολογικού και λοιπού εν γένει εξοπλισμού που πραγματοποιείται από βιομηχανικές, βιοτεχνικές, μεταλλευτικές, λατομικές και ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, καθώς και από αγροτικές επιχειρήσεις που έχουν ενταχθεί (υποχρεωτικά ή προαιρετικά) στο κανονικό καθεστώς του Φ.Π.Α., καταβάλλεται από τον ίδιο τον επενδυτή (εισαγωγέα-αγοραστή) με την πρώτη προσωρινή δήλωση, που υποβάλλεται μετά την εισαγωγή ή αγορά, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 31 του Ν.1642/1986 και με τη διαδικασία που προβλέπεται πιο κάτω.

Στην έννοια του παραπάνω εξοπλισμού περιλαμβάνονται κυρίως τα μηχανήματα, εξαρτήματα και λοιπά όργανα, καθώς και τα ανταλλακτικά αυτών εφόσον εισάγονται ή αγοράζονται μαζί με τα μηχανήματα ή λοιπά όργανα. Επίσης, στην έννοια του παραπάνω εξοπλισμού περιλαμβάνονται και τα θερμοκήπια, θερμαινόμενα ή μη, καθώς και τα μηχανήματα, εξαρτήματα, μεταλλικές και ξύλινες κατασκευές και λοιπά όργανα που συγκροτούν θερμαινόμενα ή μη θερμοκήπια.

2. Ο επενδυτής που πρόκειται να εισάγει ή αγοράσει στο εσωτερικό τα πιο πάνω επενδυτικά αγαθά, υποβάλλει στον αρμόδιο για την επιβολή του Φ.Π.Α. οικονομικό έφορο, αίτηση με την οποία ζητάει έγκριση για εισαγωγή ή αγορά χωρίς την καταβολή του αναλογούντος φόρου προστιθέμενης αξίας. Στην αίτηση αυτή ο επενδυτής επισυνάπτει τα πιο κάτω δικαιολογητικά:

α) Αναλυτικό πίνακα εις διπλούν κατά τελωνείο ή προμηθεύτρια επιχείρηση, στον οποίο αναγράφει τα αγαθά τα οποία πρόκειται να εισάγει ή να αγοράσει στο εσωτερικό, την ποσότητα και την αξία αυτών, το αρμόδιο τελωνείο εισαγωγής ή το ονοματεπώνυμο ή επωνυμία και τη διεύθυνση της προμηθεύτριας επιχείρησης όταν πρόκειται για αγορά στο εσωτερικό, καθώς και τον Α.Φ.Μ. και την αρμόδια οικονομική εφορία της επιχείρησης αυτής.

β) Υπεύθυνη δήλωση του Ν.1599/1986 στην οποία δηλώνεται υπεύθυνα ότι ο αιτών είναι επενδυτής που σκοπεύει να ιδρύσει, επεκτείνει ή να εκσυγχρονίσει βιομηχανική, βιοτεχνική, μεταλλευτική, λατομική, ξενοδοχειακή ή αγροτική επιχείρηση, ο τόπος εγκατάστασης της επιχείρησης, ότι δεν πρόκειται για απαλλασσόμενη από το Φ.Π.Α. επιχείρηση και ότι τα αγαθά που περιγράφονται στον ανωτέρω πίνακα είναι απαραίτητα για την πραγματοποίηση της επένδυσης.

γ) Προκειμένου για θερμοκήπια ή υλικά που ενσωματώνονται στα θερμοκήπια, υποβάλλει επιπλέον βεβαίωση της Δ/νσης Δενδροκηπευτικής του Υπουργείου Γεωργίας ή των κατά περίπτωση εξουσιοδοτημένων περιφερειακών υπηρεσιών του Υπουργείου Γεωργίας, με την οποία βεβαιώνεται ότι υπάρχει άδεια σκοπιμότητας εγκατάστασης θερμοκηπίου στο όνομα του αιτούντος και ότι τα αγαθά που αναφέρονται στον ανωτέρω πίνακα, προορίζονται να συγκροτήσουν θερμοκήπιο.

δ) Βεβαίωση της αρμόδιας κατά περίπτωση αρχής για τυχόν υποβολή αίτησης ή τυχόν υπαγωγή σε αναπτυξιακό νόμο ή άλλο καθεστώς εθνικής ή κοινοτικής ενίσχυσης της επένδυσης.

3. Ο Οικονομικός Εφορος, αφού διαπιστώσει ότι πρόκειται για επιχείρηση της παραγράφου 1, η οποία έχει εγγραφεί στο μητρώο των υποκειμένων στο Φ.Π.Α., χορηγεί βεβαίωση για τη συνδρομή των προϋποθέσεων παράδοσης στον αιτούντα χωρίς φόρο προστιθέμενης αξίας των αγαθών, που αναγράφονται στον ανωτέρω πίνακα, επισυνάπτοντας σ' αυτήν θεωρημένο αντίτυπο του πίνακα αυτού. Η βεβαίωση αυτή προσαρτάται στο σχετικό τελωνειακό παραστατικό ή κατά περίπτωση στο στέλεχος του τιμολογίου του προμηθευτή.

4. Το αρμόδιο τελωνείο, στο οικείο παραστατικό θα χρεώσει τον αναλογούντα Φ.Π.Α., τον οποίο όμως δε θα εισπράξει, αναγράφοντας σ' αυτό την ένδειξη "Ο αναλογών ΦΠΑ θα καταβληθεί με την προσωρινή δήλωση του επενδυτή βάσει της απόφασης Π.2869/2389/4.5.1987".

Αντίγραφο του παραστατικού αυτού αποστέλλει στην οικονομική εφορία, η οποία έχει εκδώσει την ανωτέρω βεβαίωση.

Αντίστοιχα, η προμηθεύτρια επιχείρηση θα εκδώσει τιμολόγιο ή τιμολόγιο πώλησης-δελτίο αποστολής, στο οποίο θα χρεώσει τον αναλογούντα ΦΠΑ, τον οποίο δε θα εισπράξει, αναγράφοντας σ' αυτό την ένδειξη "Δεν εισπράττεται ΦΠΑ-Υπόχρεος για την καταβολή του είναι ο αγοραστής με την προσωρινή δήλωση βάσει της απόφασης Π.2869/2389/4.5.1987".

5. Ο αγοραστής-επενδυτής υποχρεούται να προσκομίσει στον οικονομικό έφορο, που έχει εκδώσει την ανωτέρω βεβαίωση, αντίγραφο του τιμολογίου που εξέδωσε η προμηθεύτρια επιχείρηση εντός μηνός από την ημερομηνία έκδοσής του.

6. Η αξία των αποκτηθέντων με τη διαδικασία αυτή επενδυτικών αγαθών προσαυξάνει την αξία τόσο των φορολογητέων εκροών όσο και των εισροών της φορολογικής περιόδου κατά την οποία αποκτήθηκαν. Ο αναλογών φόρος προστιθέμενης αξίας προσαυξάνει τόσο το φόρο εκροών όσο και το φόρο εισροών της ίδιας φορολογικής περιόδου.

Αν η επιχείρηση δεν έχει πλήρες δικαίωμα έκπτωσης του φόρου εισροών, το προς έκπτωση ποσό του φόρου, προσδιορίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 24 του Ν.1642/1986.

7. Ο αρμόδιος οικονομικός έφορος παρακολουθεί την εκτέλεση των εργασιών και διενεργεί έλεγχο για να διαπιστώσει, αν τα επενδυτικά αγαθά που αποκτήθηκαν χωρίς Φ.Π.Α. έχουν εγκατασταθεί στον τόπο που δηλώθηκε, ότι δεν πωλήθηκαν, και ότι έχουν σωστά καταχωρηθεί και περιληφθεί στην προσωρινή δήλωση της συγκεκριμένης φορολογικής περιόδου.

8. Ο επενδυτής (εισαγωγέας-αγοραστής) υποχρεούται να γνωστοποιήσει στον αρμόδιο οικονομικό έφορο το χρόνο έναρξης χρησιμοποίησης των επενδυτικών αυτών αγαθών, το βραδύτερον εντός δέκα (10) ημερών από την έναρξη.

9. Σε περίπτωση πώλησης των επενδυτικών αγαθών που αποκτήθηκαν, χωρίς ΦΠΑ πριν από τη χρησιμοποίησή τους, ο επενδυτής (εισαγωγέας-αγοραστής) υποχρεούται να καταβάλει στο δημόσιο το φόρο προστιθέμενης αξίας που αναλογεί στην πώληση αυτή, καθώς και πρόστιμο ίσο με το πενήντα στα εκατό (50%) του φόρου που αναλογούσε στην εισαγωγή ή την αγορά στο εσωτερικό των επενδυτικών αγαθών.

10. Η απόφασή μας Π.1489/1465/87 παύει να ισχύει από 10ης Μαΐου 1987. Η διαδικασία επιστροφής που προβλέπεται από την ανωτέρω απόφαση, εξακολουθεί να εφαρμόζεται προκειμένου για εισαγωγές ή αγορές στο εσωτερικό επενδυτικών αγαθών, για τις οποίες το οικείο παραστατικό (διασάφηση ή τιμολόγιο) εκδόθηκε πριν από την 10η Μαΐου 1987.

11. Η απόφαση αυτή, που ισχύει από την 5η Μαΐου 1987, να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και να κυρωθεί με νόμο.

_______________________

(1) Ν.2093/92, άρθρο 3. Η αριθμ. Π.2869/2389/ΠΟΛ. 137/4.5.1987 (ΦΕΚ 236 Β'), που κυρώθηκε με την παράγραφο 4 του άρθρου 11 του Ν.1839/1989 (ΦΕΚ 90/7.4.1989 Α'), εφαρμόζεται μόνο εφόσον ο αναλογών Φ.Π.Α. για κάθε μεμονωμένη συναλλαγή είναι ίσος ή μεγαλύτερος των δραχμών ενός εκατομμυρίου (1.000.000). Στις ρυθμίσεις της απόφασης αυτής υπάγονται οι βιομηχανικές, βιοτεχνικές, μεταλλευτικές, λατομικές, ξενοδοχειακές και αγροτικές επιχειρήσεις, μόνο για καινούριο μηχανολογικό και λοιπό εξοπλισμό, που χρησιμοποιείται στην παραγωγική δραστηριότητα αυτών.

Το ανωτέρω άρθρο ισχύει, σύμφωνα με την περ. ε' του άρθρου 48 του ίδιου νόμου από 25.11.1992.

-----------------------------------------------------------------------

Διευκρινίσεις σχετικά με την εφαρμογή των αποφάσεών μας Π.2869/2389/87/ΠΟΛ.137, Π.3082/2516/87/ΠΟΛ.151 & Π.5514/3610/87/ΠΟΛ.239

Ε.Δ.Υ.Ο. Π.5246/2049/ΠΟΛ.250/24.8.1988

Με αφορμή γραπτά και προφορικά ερωτήματα που έχουν υποβληθεί στην Υπηρεσία μας, σχετικά με την εφαρμογή των παραπάνω αποφάσεων, συμπληρώνοντας τις οδηγίες που έχουμε δώσει με τις Π.5749/3679/87/ΠΟΛ.246 και Π.5578/3642/87/ΠΟΛ.238 εγκυκλίους μας, σας γνωρίζουμε τα εξής:

Α'. Απόφαση Π.2869/2387/87/ΠΟΛ.137

1.- Γενικά - Κατηγορίες επιχειρήσεων που υπάγονται

Σύμφωνα με την απόφαση αυτή δεν καταβάλλεται στον προμηθευτή ή στο τελωνείο ο ΦΠΑ που αναλογεί στην αγορά ή εισαγωγή καινούργιου μηχανολογικού και λοιπού εν γένει εξοπλισμού από βιομηχανικές, βιοτεχνικές, μεταλλευτικές, λατομικές, ξενοδοχειακές και αγροτικές επιχειρήσεις που έχουν ενταχθεί στο κανονικό καθεστώς.

Η απόφαση αυτή ισχύει περιοριστικά μόνο για έξι (6) συγκεκριμένες κατηγορίες επιχειρήσεων που προαναφέραμε.

Δεν ισχύει επομένως για εμπορικές επιχειρήσεις ή για επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, όπως με την Π.5749/3679/87/ΠΟΛ.246 εγκύκλιό μας διευκρινίσαμε.

Επανερχόμαστε όμως στο θέμα αυτό γιατί παρατηρήθηκε ότι ορισμένες Οικονομικές Εφορίες έχουν χορηγήσει βεβαιώσεις για αγορά μηχανολογικού εξοπλισμού σε επιχειρήσεις καθαρά παροχής υπηρεσιών, όπως π.χ. έχει συμβεί με Οικον. Εφορία που χορήγησε τέτοια βεβαίωση σε επιχείρηση φωτοαντιγράφων.

Οι παραπάνω έξι (6) κατηγορίες επιχειρήσεων, εκτός από τις αγροτικές, μπορούν να κάνουν χρήση των διατάξεων της απόφασης Π.2869/2387/1987, έστω και αν είναι ενταγμένες στο ειδικό καθεστώς των μικρών επιχειρήσεων (τεκμαρτού καθεστώτος), γιατί και αυτές, σύμφωνα με τις διατάξεις του N.1642/1986 έχουν δικαίωμα να εκπίπτουν το φόρο που αναλογεί στις αγορές ή εισαγωγές επενδυτικών αγαθών.

2.- Βιομηχανίες - Βιοτεχνίες:

Με την Π.5749/3679/1987 εγκύκλιό μας περιγράψαμε ορισμένες γενικές αρχές, με βάση τις οποίες θα πρέπει να χαρακτηρίζονται οι επιχειρήσεις ως βιοτεχνίες.

Αυτές οι γενικές αρχές, όπως απορρέουν από την υπάρχουσα νομοθεσία, τα διδάγματα της κοινής πείρας και της οικονομικής επιστήμης, τη δικαστηριακή και διοικητική νομολογία που διαμορφώθηκε με την ευκαιρία άλλων φορολογιών (εισόδημα, ΦΚΕ κ.τ.λ.), αποτελούν το πλαίσιο με βάση το οποίο θα κρίνεται ως θέμα πραγματικό, κάθε φορά, αν μια επιχείρηση είναι βιομηχανία ή βιοτεχνία και επομένως, αν υπάγεται στις διατάξεις της απόφασης Π.2869/2387/1987.

Το είδος λοιπόν των στοιχείων του Κ.Φ.Σ. που εκδίδει η επιχείρηση, ο τρόπος που φορολογείται στο εισόδημα ή ακόμα η δηλούμενη δραστηριότητα με τη δήλωση έναρξης, δεν αποτελούν από μόνα τους ασφαλή κριτήρια, αλλά πρέπει πάντα να εξετάζονται και τα πραγματικά δεδομένα, τα οποία διαφέρουν από επιχείρηση σε επιχείρηση. Ετσι, για παράδειγμα μια επιχείρηση, η οποία έχει κάνει έναρξη με αντικείμενο εργασιών γραφικές τέχνες, μπορεί να χαρακτηρισθεί ως βιοτεχνία, εφόσον κάνει εξελικτικά ορισμένα στάδια επεξεργασίας ή συναρμολόγησης και παραδίδει ένα προϊόν, τελικό ή ενδιάμεσο, το οποίο είναι εντελώς διάφορο ποιοτικά από το αρχικό, όπως δηλαδή στην περίπτωση που η επιχείρηση παραλαμβάνει χειρόγραφα, κάνει φωτοσύνθεση, μοντάζ, φωτογράφηση και παραδίδει φίλμς.

Δεν μπορεί όμως μια επιχείρηση με το ίδιο αντικείμενο εργασιών (γραφικές τέχνες) να χαρακτηρισθεί ως βιοτεχνία όταν κάνει μόνο μια απλή παροχή υπηρεσιών, όπως μοντάζ ή φωτογράφηση.

3.- Κτίρια - Κτίσματα:

Με την εγκύκλιό μας Π.5749/3679/87/ΠΟΛ.246 διευκρινίσαμε ότι δεν υπάγονται στις διατάξεις της απόφασης Π.2869/2387/1987 τα κτίρια, τα κτίσματα, καθώς και τα υλικά και οι εγκαταστάσεις που ενσωματώνονται σ' αυτά κατά την κατασκευή τους.

Για την ομοιόμορφη εφαρμογή της απόφασης διευκρινίζουμε και πάλι, ότι δεν υπάγονται στις διατάξεις της απόφασης αυτής και τα συστατικά των κτιρίων και των κτισμάτων, δηλαδή αυτά που δε μπορούν να αποχωρισθούν από το κτίριο ή το κτίσμα χωρίς να προξενηθούν ουσιώδεις βλάβες σ' αυτά τα ίδια ή στο κτίριο (άρθρο 953 Α.Κ.). Υπάγονται όμως στις διατάξεις της απόφασης τα πάγια κινητά αγαθά π.χ. μηχανήματα, τα οποία, προκειμένου να επιτελέσουν το σκοπό για τον οποίο αποκτήθηκαν, στερεώνονται σταθερά στο έδαφος ή στα κτίρια σαν παραρτήματα του κυρίου πράγματος, μπορούν δηλαδή να αποχωρισθούν από αυτό, χωρίς να προκληθούν ουσιώδεις βλάβες στα ίδια ή στο κύριο πράγμα (κτίριο).

4.- Απεικόνιση των πράξεων της Π.2869/2387/1987

Σύμφωνα με την απόφαση Π.2869/2387/1987, ο φόρος που αναλογεί στα επενδυτικά αγαθά που εισάγονται ή αγοράζονται με τη διαδικασία αυτής της απόφασης, προσαυξάνει τόσο το φόρο εισροών, όσο και το φόρο εκροών της ίδιας φορολογικής περιόδου. Η παρακολούθηση αυτών των ποσών του φόρου από τον αγοραστή των επενδυτικών αγαθών πρέπει να γίνεται σε ειδικό λογαριασμό ΦΠΑ, έτσι ώστε να μην αλλοιώνονται με πλασματικά ποσά οι χρεωπιστώσεις του τηρούμενου λογαριασμού Φ.Π.Α., αλλά παράλληλα να είναι ευχερής ο έλεγχος του διακανονισμού αυτών των ποσών, σύμφωνα με το άρθρο 26 του N.1642/1986. Ο αγοραστής επίσης των επενδυτικών αγαθών πρέπει να τηρήσει δευτεροβάθμιο λογαριασμό παγίων για τη λογιστική παρακολούθηση των παγίων που αγοράζονται με την Π.2869/2387/1987 απόφαση. Οσοι τηρούν βιβλία Α' ή Β' κατηγορίας του Κ.Φ.Σ., αυτούς τους λογαριασμούς μπορούν να τους τηρήσουν είτε σε ξεχωριστή στήλη, είτε στην πρώτη ή τελευταία σελίδα του βιβλίου που τηρούν.

Ο πωλητής των επενδυτικών αγαθών εμφανίζει τις πωλήσει επενδυτικών αγαθών με την Π.2869/2387/87 απόφαση σαν απαλλασσόμενες πωλήσεις και μπορεί να μη παρακολουθεί στα βιβλία του το φόρο που αναγράφει στα τιμολόγια που εκδίδει και τον οποίο δεν εισπράττει.

Σε ό,τι αφορά τον τρόπο απεικόνισης στην περιοδική εκκαθάριση του ΦΠΑ των πράξεων παράδοσης επενδυτικών αγαθών σύμφωνα με την Π.2869/2387/1987 απόφαση, ο μεν πωλητής θα τα εμφανίζει στον πίνακα Γ στον Κ.Α. 25 και στον πίνακα Ζ στον Κ.Α. 32, ο δε αγοραστής στον πίνακα ΣΤ' στον Κ.Α. 12 και στον Πίνακα Ζ στον Κ.Α. 72.

5.- Παραβάσεις

Στους υποκείμενους που δεν εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις των παραγράφων 5 και 8 της απόφασης Π.2869/2387/1987, αλλά και για κάθε άλλη παράβαση των διατάξεων αυτής της απόφασης θα επιβάλλονται τα πρόστιμα του άρθρου 48 του Νόμου 1642/1986.

Για την καλύτερη διενέργεια του ελέγχου που προβλέπεται στην παράγραφο 7 της απόφασης Π.2869/2387/1987, αλλά και για την διευκόλυνση των προσωρινών και τακτικών ελέγχων, είναι σκόπιμο, να οργανωθεί σωστά στο τμήμα ΦΠΑ αρχείο κατά επενδυτή που ακολούθησε τη διαδικασία αυτής της απόφασης.

Β'. Απόφαση Π.3082/2516/87/ΠΟΛ.151

1.- Επιστροφή ΦΠΑ επενδυτικών αγαθών-κυριότητά τους

Σύμφωνα με την απόφαση αυτή επιστρέφεται στον υποκείμενο στο φόρο το πιστωτικό υπόλοιπο του φόρου προστιθέμενης αξίας που προκύπτει μετά την έκπτωση του φόρου εισροών από το φόρο εκροών μέσα σε μια φορολογική περίοδο, εφόσον αυτό προέρχεται από τις πράξεις που αναφέρονται στην παράγραφο 2 της ίδιας απόφασης.

Σ' αυτές τις πράξεις συμπεριλαμβάνονται οι εισαγωγές, οι αγορές και οι κατασκευές επενδυτικών αγαθών.

Σύμφωνα με το άρθρο 26 παράγραφος 4 του N.1642/1986, ως αγαθά επένδυσης για την εφαρμογή των διατάξεων του ίδιου νόμου θεωρούνται τα ενσώματα αγαθά που ανήκουν κατά κυριότητα στην επιχείρηση και τίθενται από αυτή σε διαρκή εκμετάλλευση.

Επομένως, προκειμένου μια επιχείρηση να έχει το δικαίωμα της έκπτωσης του φόρου των επενδυτικών αγαθών -και κατ' επέκταση της επιστροφής του όταν έχει πιστωτικό υπόλοιπο- πρέπει να έχει την κυριότητα των αγαθών αυτών και να τα έχει χρησιμοποιήσει, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 23, για την πραγματοποίηση φορολογητέων πράξεων.

Με βάση λοιπόν τα παραπάνω οι υποκείμενοι στο φόρο που δεν έχουν την κυριότητα των επενδυτικών αγαθών, δεν έχουν και δικαίωμα έκπτωσης και επιστροφής του φόρου που τα έχει επιβαρύνει. Χαρακτηριστικά παραδείγματα τέτοιων περιπτώσεων που εμφανίζονται στην πράξη, παραδείγματα δηλαδή που ο υποκείμενος στο φόρο δεν έχει την κυριότητα του επενδυτικού αγαθού, είναι της εταιρίας που κατασκευάζει επενδυτικό αγαθό (π.χ. ξενοδοχείο, βιομηχανοστάσιο κτλ.) σε οικόπεδο, το οποίο δεν έχει εισφερθεί κατά κυριότητα σ' αυτή και του υποκείμενου που ασκεί ατομική επιχείρηση και χτίζει σε οικόπεδο, του οποίου έχει μόνο την επικαρπία ή είναι ιδιοκτήτης ιδανικού μεριδίου του οικοπέδου, καθώς επίσης και η περίπτωση που ανεγείρεται ακίνητο σε μισθωμένο οικόπεδο κ.λπ.

Στην περίπτωση όμως που ο υποκείμενος στο φόρο είναι συνιδιοκτήτης του οικοπέδου, τότε θα έχει δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των δαπανών που πραγματοποιεί, κατά το μέρος που έχει την κυριότητα του ανεγειρόμενου ακινήτου, δηλαδή κατά το ποσοστό της εξ αδιαιρέτου συνιδιοκτησίας του.

Ανακεφαλαιώνοντας τα πιο πάνω διευκρινίζουμε τα εξής: Ο υποκείμενος στο ΦΠΑ που ανεγείρει κτίσματα σε οικόπεδο που δεν είναι δικής του κυριότητας, δεν αποκτά την κυριότητα των κτισμάτων αυτών και συνεπώς δεν έχει δικαίωμα έκπτωσης του ΦΠΑ που έχει επιβαρύνει την ανέγερσή τους.

Επίσης ο ίδιος υποκείμενος δεν έχει δικαίωμα να εκπέσει και το ΦΠΑ που έχει επιβαρύνει τα επί μέρους κινητά αγαθά που ενσωματώθηκαν στο ανεγερθέν ακίνητο, κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να καταστούν συστατικά του. Οπως είναι γνωστό, τα συστατικά μέρη του ακινήτου δε μπορούν να είναι αντικείμενο ξεχωριστής κυριότητας και επομένως ο πιο πάνω υποκείμενος στο ΦΠΑ που δεν έχει την κυριότητα του κυρίου πράγματος (κτίσματος) δεν έχει και την κυριότητα των συστατικών του κυρίου αυτού πράγματος.

Αλλιώς όμως συμβαίνει με τα κινητά αγαθά, τα οποία μετά την ενσωμάτωσή τους με το ακίνητο δεν αποτελούν συστατικά αυτού μέρη, αλλά παραρτήματα, όπως π.χ. μπορεί να συμβεί με τα μηχανήματα ενός εργοστασίου. Αυτά εξακολουθούν να ανήκουν στην κυριότητα του υποκείμενου που έχτισε σε ξένο οικόπεδο το εργοστάσιο και επομένως έχει δικαίωμα να εκπέσει το ΦΠΑ που επιβάρυνε την αγορά τους.

Ο μη εκπιπτόμενος φόρος που αναλογεί στις δαπάνες κατασκευής των ακινήτων, των οποίων ο υποκείμενος δεν έχει την κυριότητα, προσαυξάνει το κόστος κατασκευής του ακινήτου.

2.- Φόρος παγίων αγαθών σε περίπτωση μεταβίβασης επιχείρησης

Σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. του Ν.1642/1986 δεν θεωρείται ως παράδοση αγαθών η μεταβίβαση αγαθών επιχείρησης ως συνόλου, κλάδου ή μέρους της από επαχθή ή χαριστική αιτία ή με τη μορφή εισφοράς σε υφιστάμενο ή συνιστώμενο νομικό πρόσωπο. Στην περίπτωση αυτή το πρόσωπο που αποκτά τα αγαθά θεωρείται για την εφαρμογή του ίδιου νόμου ότι υπεισέρχεται ως διάδοχος στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του προσώπου που μεταβιβάζει.

Το πιστωτικό υπόλοιπο επομένως των υποκειμένων στο φόρο ατομικών ή οποιασδήποτε νομικής μορφής επιχειρήσεων, το οποίο προέρχεται από την αγορά, εισαγωγή ή κατασκευή επενδυτικών αγαθών, εφόσον οι επιχειρήσεις αυτές θα μεταβιβασθούν ή θα εισφερθούν σύμφωνα με την παραπάνω διάταξη του νόμου, μεταφέρεται στον υποκείμενο που είναι διάδοχος των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων του προσώπου που μεταβιβάζει, ο οποίος και έχει δικαίωμα να ζητήσει την επιστροφή του πιστωτικού υπολοίπου. Στις περιπτώσεις αυτές θα πρέπει να ελέγχεται η σωστή μεταφορά του πιστωτικού υπολοίπου, καθώς επίσης και αν ο αρχικός υποκείμενος είχε δικαίωμα έκπτωσης του φόρου.

Υποκείμενος επίσης στο φόρο με δικαίωμα έκπτωσης και επιστροφής του φόρου των επενδυτικών αγαθών είναι και ο κατά τις διατάξεις του άρθρου 16 Κ.Φ.Σ. ιδρυτής επιχείρησης. Από την ημερομηνία όμως σύστασης της επιχείρησης το δικαίωμα έκπτωσης και επιστροφής μεταβιβάζεται στην επιχείρηση αυτή, κατά το μέρος που δεν ασκήθηκε από τον ιδρυτή.

Επίσης δικαίωμα έκπτωσης και επιστροφής του φόρου έχουν και οι εκ κληρονομίας, γονικής παροχής, ή δωρεάς συνιδιοκτήτες οικοπέδου, εφόσον έχουν κάνει έναρξη εργασιών σαν κοινωνία δικαίου και κατασκευάζουν ακίνητο στο συνιδιόκτητο οικόπεδό τους, το οποίο θα χρησιμοποιήσουν για την πραγματοποίηση φορολογητέων πράξεων, σύμφωνα με τη δήλωση έναρξης εργασιών που έχουν κάνει. Στην περίπτωση που οι συνιδιοκτήτες θα ιδρύσουν εταιρία στην οποία θα μεταβιβάσουν το ποσοστό της συνιδιοκτησίας τους, το δικαίωμα επιστροφής του πιστωτικού υπολοίπου της κοινωνίας θα το ασκήσει η εταιρία.

3.- Διακανονισμός παγίων

Σύμφωνα με το άρθρο 26 παρ. 2 του Ν.1642/1986, προκειμένου για αγαθά επένδυσης η έκπτωση του φόρου που ενεργήθηκε υπόκειται σε πενταετή διακανονισμό με αφετηρία το έτος χρησιμοποίησής τους. Ο διακανονισμός ενεργείται κάθε έτος για το ένα πέμπτο (1/5) του φόρου που επιβάρυνε το αγαθό, ανάλογα με τις μεταβολές του δικαιώματος έκπτωσης.

Στην περίπτωση λοιπόν που ο υποκείμενος στο φόρο χρησιμοποίησε ένα έτος τα αγαθά επένδυσης για την πραγματοποίηση πράξεων που δεν υπάγονται στο φόρο, τότε θα πρέπει να διακανονίσει το 1/5 του φόρου που έχει εκπέσει κατά την αγορά ή κατασκευή των παγίων, με την προϋπόθεση βέβαια ότι η πραγματοποίηση των μη φορολογητέων πράξεων για ένα έτος ήταν έκτακτη και προσωρινή δραστηριότητα του υποκειμένου.

Αντίθετα στην περίπτωση που άλλαξε οριστικά η χρήση του επενδυτικού αγαθού και δεν χρησιμοποιείται πλέον για την πραγματοποίηση φορολογητέων πράξεων, τότε πρέπει να γίνει εφάπαξ διακανονισμός για τα υπόλοιπα έτη της πενταετούς περιόδου διακανονισμού.

Παράδειγμα διακανονισμού του 1/5 είναι η περίπτωση εκμίσθωσης ή παραχώρησης της χρήσης ξενοδοχείου από τον υποκείμενο σε άλλο πρόσωπο για ένα έτος, γιατί όπως είναι γνωστό, η ολική μίσθωση ξενοδοχείου με πλήρη εξοπλισμό δεν υπάγεται σε ΦΠΑ, αλλά σε τέλη χαρτοσήμου (βασική ερμηνευτική εγκύκλιος του N.1642/1986 Π.4336/3162/10.7.1987 εγκύκλιο 10 παρ. 34 περ. α' και Δ.Υ.Ο. Κ.664/288/18.4.1988

ΠΟΛ.136). Παράδειγμα διακανονισμού για τα υπόλοιπα έτη της πενταετίας είναι η περίπτωση εκμίσθωσης από τον υποκείμενο του ακινήτου, για το οποίο έχει εκπέσει το φόρο των δαπανών, για χρόνο ίσο ή μεγαλύτερο των εναπομενόντων ετών της πενταετούς περιόδου διακανονισμού.

Στην περίπτωση μεταβίβασης επιχείρησης σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 5 του N.1642/86 και ειδικότερα στις περιπτώσεις που αναφέραμε στην προηγούμενη παράγραφο 2, υπόχρεος για το διακανονισμό είναι ο διάδοχος που υπεισήλθε στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του αρχικού υποκειμένου. Χρόνος έναρξης του διακανονισμού, σύμφωνα με το νόμο, είναι ο χρόνος πρώτης χρησιμοποίησης των παγίων και όχι ο χρόνος αγοράς τους.

Επίσης, στις περιπτώσεις που οι επιχειρήσεις μετατάσσονται α) από τις απαλλασσόμενες στο ειδικό καθεστώς των μικρών επιχειρήσεων (τεκμαρτού υπολογισμού του ΦΠΑ) ή στο κανονικό καθεστώς και β) από το ειδικό καθεστώς των αγροτών στο κανονικό καθεστώς του φόρου, όπου τα αγαθά επένδυσης απογράφονται σύμφωνα με την παράγραφο 11 του άρθρου 32 του N.1642/1986 στην πρώτη περίπτωση και σύμφωνα με την παράγραφο 8 του άρθρου 33 του ίδιου νόμου στη δεύτερη, επειδή για τα αγαθά αυτά δεν ασκήθηκε δικαίωμα έκπτωσης ΦΠΑ, οι πιο πάνω μεταταχθείσες επιχειρήσεις έχουν για τον υπόλοιπο χρόνο της πενταετίας δικαίωμα έκπτωσης του ΦΠΑ που επιβάρυνε την αγορά των παγίων περιουσιακών στοιχείων τους από το ΦΠΑ που αναλογεί στις εκροές τους. Οι ίδιες επιχειρήσεις έχουν και δικαίωμα επιστροφής του πιστωτικού υπολοίπου, που προκύπτει από την έκπτωση του φόρου αυτού, σύμφωνα με τη δήλωση αποθεμάτων.

Παράδειγμα:

Επιχείρηση που μετατάσσεται την 31.12.1988 από τις απαλλασσόμενες ή από το ειδικό καθεστώς των αγροτών στο κανονικό καθεστώς του φόρου, έχει αποκτήσει τα παρακάτω επενδυτικά αγαθά.

Στις 5.4.1987 το Α αγαθό δρχ. 200.000 ΦΠΑ δρχ. 36.000

Στις 3.2.1988 το Β αγαθό δρχ. 500.000 ΦΠΑ δρχ. 80.000

Στις 31.12.1988 η επιχείρηση θα απογράψει αυτά τα επενδυτικά αγαθά και θα υποβάλει τη σχετική δήλωση.

Ο ΦΠΑ που έχει δικαίωμα να εκπέσει η επιχείρηση είναι:

Για το Α αγαθό 36.000 x 3/5 =

21.600

Για το Β αγαθό 80.000 x 4/5 =

64.000

Σύνολο

85.600

Το ποσό που προκύπτει από τη δήλωση αποθεμάτων μετάταξης που υποβάλλει η επιχείρηση σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 32 ή του άρθρου 33, κατά περίπτωση, εκπίπτεται με την προσωρινή δήλωση ΦΠΑ που αφορά την ίδια φορολογική περίοδο, μέσα στην οποία υποβλήθηκε η δήλωση αποθεμάτων μετάταξης. Αν από τη δήλωση αυτή προκύπτει πιστωτικό υπόλοιπο μέχρι δρχ. 85.600, τότε η επιχείρηση δικαιούται να ζητήσει την επιστροφή του, σύμφωνα με την απόφαση Π.3082/2516/1987.

4.- Φ.Π.Α. που επιστρέφεται στον κατασκευαστή ακινήτων

Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με την Π.3082/2516/1987 απόφαση παρ. 2 περ. γ' επιστρέφεται και ο φόρος που αναλογεί σε λήψεις υπηρεσιών που συνδέονται άμεσα με τα επενδυτικά αγαθά. Ειδικότερα, προκειμένου για την ανέγερση ακινήτων (ξενοδοχείων, βιομηχανοστασίων κτλ.), στο ποσό του φόρου που μπορεί να επιστραφεί συμπεριλαμβάνεται ο φόρος που αναλογεί στις πράξεις του άρθρου 6 του Ν.1642/1986, ο φόρος των κάθε είδους υλικών που χρησιμοποιούνται, καθώς και ο φόρος που αναλογεί στις αμοιβές των μηχανικών και σε λοιπές δαπάνες που προσαυξάνουν την αξία του παγίου. Προκειμένου για την επιστροφή του φόρου στην περίπτωση αυτή, θα πρέπει να καταβάλλεται ιδιαίτερη προσοχή στη νομιμότητα των προσκομιζομένων δικαιολογητικών.

5.- Δήλωση έναρξης - τήρηση βιβλίων

Επειδή το δικαίωμα της έκπτωσης και επιστροφής του φόρου των επενδυτικών αγαθών ασκείται μόνο από τον υποκείμενο στο φόρο, οι νέοι επενδυτές πρέπει να υποβάλουν στην Οικονομική Εφορία δήλωση έναρξης δραστηριότητας πριν την πραγματοποίηση δαπανών για την αγορά, εισαγωγή ή κατασκευή επενδυτικών αγαθών. Επίσης πρέπει να τηρούν τα προβλεπόμενα από τον Κ.Φ.Σ. βιβλία, στα οποία να καταχωρούν τα λαμβανόμενα φορολογικά στοιχεία.

Εφόσον η επιχείρηση έχει υποβάλει δήλωση έναρξης δραστηριότητας και κατέχει τα νόμιμα φορολογικά στοιχεία που έχουν εκδοθεί μετά την υποβολή της δήλωσης έναρξης, δεν χάνει το δικαίωμα έκπτωσης και επιστροφής του φόρου αν τυχόν δεν τα έχει καταχωρήσει εμπρόθεσμα στα τηρούμενα βιβλία ή αν υποβάλλει εκπρόθεσμα τις δηλώσεις του Φ.Π.Α. Είναι όμως ευνόητο ότι για τις παραβάσεις αυτές θα επιβάλλονται οι προβλεπόμενες από τον Κ.Φ.Σ. ή το Ν.1642/1986 κυρώσεις.

Σημειώνουμε εδώ, ότι το προβλεπόμενο από την Ε.1558/2278/30.11.1982 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εθνικής Οικονομίας θεωρημένο από τον Οικον. Εφορο βιβλίο, στο οποίο καταχωρούνται οι δαπάνες που πραγματοποιούνται για νέες παραγωγικές επενδύσεις του Ν.1262/1986 δεν επέχει θέση βιβλίου του ΚΦΣ και επομένως δεν αρκεί η καταχώρηση σε αυτό των δαπανών, προκειμένου ο υποκείμενος να έχει δικαίωμα έκπτωσης και επιστροφής του φόρου.

Για τους παραπάνω λόγους, ότι οι νέοι επενδυτές προσέρχονται στις Οικον. Εφορίες για τη θεώρηση αυτού του βιβλίου θα πρέπει να ενημερώνονται για την υποχρέωσή τους να κάνουν δήλωση έναρξης δραστηριότητας και να θεωρήσουν βιβλία του Κ.Φ.Σ.

6.- Απόφαση Π.5514/3610/1987

Το ποσοστό 10% του πιστωτικού υπολοίπου που δεν επιστράφηκε στους υποκείμενους που έχουν ακολουθήσει τη διαδικασία επιστροφής του φόρου αυτής της απόφασης, πρέπει να επιστραφεί μέσα σ' ένα τετράμηνο από την υποβολή της εκκαθαριστικής δήλωσης, ύστερα από προσωρινό ή τακτικό έλεγχο. Για την επιστροφή του ποσού αυτού δεν απαιτείται νέα αίτηση του υποκείμενου. Ο Οικον. Εφορος μέσα στην παραπάνω προθεσμία και μετά τη διενέργεια του ελέγχου εκδίδει απόφαση, συμπληρωματική της αρχικής και συντάσσει ΤΑΦΕ Φ.Π.Α., σύμφωνα με την παραγρ. 3 της απόφασης Π.5514/3610/1987 για την επιστροφή και του ποσού αυτού.

7.- Εκχώρηση εισαγωγικού δικαιώματος

Σύμφωνα με την Π.2307/955/1988 εγκύκλιό μας, η χωρίς ΦΠΑ έκδοση του τιμολογίου για την εκχώρηση του εισαγωγικού δικαιώματος σε νομικά ή φυσικά πρόσωπα δικαιούχα ατελείας σύμφωνα με τις Δ.129/1986 και Δ.663/453/1987 διαταγές μας, θα εφαρμόζεται ανάλογα και στην περίπτωση που ο επενδυτής εισάγει τα επενδυτικά αγαθά μετά από εκχώρηση του εισαγωγικού δικαιώματος και ακολουθεί την διαδικασία της Π.2869/2389/1987 απόφασης.

Σύμφωνα εξάλλου με την περίπτ. β' της παραγράφου 2 της Π.3082/2516/1987 απόφασης δικαίωμα επιστροφής του φόρου έχουν όσοι πραγματοποιούν πωλήσεις επενδυτικών αγαθών που γίνονται σύμφωνα με τη διαδικασία της Π.2869/1987 απόφασης. Στην περίπτωση όμως της εκχώρησης δεν συντρέχει λόγος εφαρμογής της διάταξης αυτής, δεδομένου ότι ο εκχωρητής δεν έχει πραγματοποιήσει την εισαγωγή των αγαθών και κατά συνέπεια δεν έχει καταβάλει φόρο εισροών.

Δικαίωμα επιστροφής του φόρου με βάση την Π.3082 απόφαση υπάρχει μόνο στην περίπτωση που ο εκχωρητής έχει καταβάλει φόρο εισροών για τα αγαθά αυτά όπως π.χ. εάν έχει προηγηθεί άλλη εκχώρηση του εισαγωγικού δικαιώματος η οποία επιβαρύνθηκε με ΦΠΑ.

8.- Επιστροφή με την Π.1185/521/1988 απόφαση

Σύμφωνα με το άρθρο 3 αυτής της απόφασης επιστρέφεται το πιστωτικό υπόλοιπο της προσωρινής δήλωσης που οφείλεται σε διαφορά συντελεστών εισροών - εκροών με τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις των αποφάσεων Π.3082/2516/1987 και Π.5514/3610/1987. Επειδή σε πολλές επιχειρήσεις το δικαίωμα επιστροφής του πιστωτικού υπολοίπου, που προέρχεται από τις πράξεις που αναφέρονται στην Π.3082/2516/1987 απόφαση, συντρέχει με το δικαίωμα επιστροφής από διαφορά συντελεστών εισροών - εκροών, μπορεί αυτό να ασκηθεί από τον υποκείμενο ενιαία με την ίδια αίτηση επιστροφής και την υποβολή των απαραίτητων δικαιολογητικών.

Το ποσό του πιστωτικού υπολοίπου που θα επιστραφεί σ' αυτή την περίπτωση δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από το άθροισμα των ποσών, των οποίων ο υποκείμενος έχει δικαίωμα να ζητήσει την επιστροφή, σύμφωνα με την παράγραφο 3 της Π.3082/2516/1987 απόφασης και το άρθρο 3 της Π.1185/521/1988 απόφασης.

9.- Καταστρατηγήσεις των φορολογικών διατάξεων

Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με την παράγραφο 5 της Π.5514/3610/1987 απόφασης όταν η Υπηρεσία έχει στοιχεία για σοβαρές καταστρατηγήσεις των φορολογικών διατάξεων δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις αυτής της απόφασης για την επιστροφή του φόρου.

Επίσης με την Π.749/4289/1987 εγκύκλιό μας προσδιορίσαμε αυτές τις παραβάσεις και αναφερθήκαμε ιδιαίτερα στην περίπτωση που υπάρχουν στοιχεία ή βάσιμες πληροφορίες, που κατά την κρίση του Οικον. Εφόρου σε περίπτωση διενέργειας σχετικού ελέγχου, θα οδηγούσαν στην απόρριψη του αιτήματος επιστροφής του Φ.Π.Α. Επομένως στην περίπτωση που ζητείται η επιστροφή του πιστωτικού υπολοίπου με τη διαδικασία της Π.5514/3610/1987 απόφασης και στο αίτημα συμπεριλαμβάνονται τιμολόγια ιδιαίτερα μεγάλης αξίας, ο Οικον. Εφορος, σύμφωνα με τα προηγούμενα, μπορεί να απορρίψει το αίτημα της επιστροφής με τη διαδικασία της Π.5514/3610/1987 απόφασης και να υποχρεώσεις τον υποκείμενο να προσκομίσει τα δικαιολογητικά που προβλέπονται από την Π.3082/2516/1987 απόφαση, προκειμένου η επιστροφή να γίνει σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπει η απόφαση αυτή.

Επίσης εκτός από τον προσωρινό έλεγχο που προβλέπεται στην παράγραφο 7 περ. α' της Π.3082/2516/1987 απόφασης, ο Οικον. Εφορος στις περιπτώσεις που κρίνει, με βάση στοιχεία ή πληροφορίες που έχει, ότι η αξία των αγαθών και υπηρεσιών που αναγράφεται στα τιμολόγια είναι κατά πολύ μεγαλύτερη της πραγματικής, ή ότι εκδόθηκαν τιμολόγια για τα οποία δεν αποδόθηκε ο φόρος από τον εκδότη, πρέπει, πριν από την ικανοποίηση του αιτήματος επιστροφής, να ελέγξει σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 38 ή 40 του Ν.1642/1986, αν τα προσκομιζόμενα στοιχεία ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, αν έχουν γίνει οι παραδόσεις αγαθών και παροχές υπηρεσιών, αν οι εκδότες των στοιχείων έχουν αποδώσει το φόρο που αναλογεί σ' αυτά.

Σύμφωνα επίσης με αυτές τις διατάξεις του Ν.1642/1986 πρέπει να ελέγχεται η χρήση των παγίων για τα οποία έχει γίνει επιστροφή φόρου και ο σωστός διακανονισμός που προβλέπεται στο άρθρο 26 του Ν.1642/1986 και που στην παράγραφο 3 αυτού του μέρους αναλύσαμε.

Για τη διευκόλυνση αυτών των ελέγχων είναι σκόπιμη η οργάνωση του αρχείου των επιστροφών Φ.Π.Α. με βάση τις αποφάσεις Π.3082/2516/1987 και Π.5514/3610/1987.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • 0

Ξαναγραφω γιατι δεν χωραγε η προηγουμενη απάντηση

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ (βάσει της ΑΥΟ 2869/87)

1) Κανεις μια αίτηση στην ΔΟΥ

(Στοιχεια επιχειρησης)

ΠΡΟΣ ΔΟΥ.....

Παρακαλουμε να μας δώσετε έγκριση για την αγορα των μηχ/των που αναγραφονται στον επισυναπτόμενο πίνακα χωρις να καταβάλλουμε τον ΦΠΑ που αναλογεί σε αυτα συμφωνα με την απόφαση Π 2869/2389/4.5.1987

Ο ΑΙΤΩΝ

2) Συντασσεις πίνακα εις διπλούν με

Α/Α ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΑΓΑΘΟΥ ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΑΞΙΑ Δ/ΣΗ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΗ ΑΦΜ ΔΟΥ

3) Φτιαχνεις υπ δηλωση Ν 1599 όπου αναγραφεις ότι έχεις τις προυποθέσεις πυ ορίζει η διαταγή και τα πάγια είναι απαραίτητα για την πραγματοποίηση της επένδυσης

4) Η ΔΟΥ ελεγχει τα παραπανω και σου χορηγεί βεβαίωση παράδοσης

5) Μεσα σε ένα μηνα απο την έκδοση του τιμολογίου πρέπει να το προσκομίσεις στην ΔΟΥ

ΠΡΟΣΟΧΗ!!! ΤΟ ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ ΤΩΝ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΩΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΑΓΡΑΦΕΙ ΤΗΝ ΛΕΞΗ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ

Επι πλέον στην περιοδική ΦΠΑ που αφορούν, τα μηχανήματα χρεοπιστώνονται στους κωδικους των εκροών και εισροών αντίστοιχα. Επίσης σημειώνονται στην ένδειξη: Αγορές Παγίων

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • 0

Συνεργείο αυτοκινήτων που έχει κάνει χρήση του ΠΔ 2869/1987 και έχει αγοράσει πάγια χωρίς την καταβολή του ΦΠΑ τον Νοέμβριο 2008 , θέλει τώρα να κάνει διακοπή εργασιών. Γνωρίζει κάποιος εάν οφείλει κάτι από το ΦΠΑ που δεν πλήρωσε στον προμηθευτή? έχει υποχρεώσει διατήρησης των παγίων κάποια έτη(π.χ. 5ετια) διότι πρίν κάνει διακοπή στην επιχείρηση του θέλει να τα πουλήσει. Ευχαριστώ.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • 0

Αγορα 2008.

Πενταετης διακανονισμος 2008-2012.

Αν η διακοπη και πωληση των παγιων γινει το 2011,

τοτε αν απο την πωληση των παγιων με ΦΠΑ, εισπραξει τα 2/5

του ΦΠΑ που ειχε παρει απαλλαγη, δεν υπαρχει προβλημα και δεν χρειαζεται να κανει τιποτα.

Αν εισπραξει λιγοτερο ΦΠΑ θα πρεπει να γινει διακανονισμος με την εκκαθαριστικη ΦΠΑ.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • 0

Καλησπέρα, Ελπίζω να μην μπλέκω τη συζήτηση και είμαι off topic αλλά θα ήθελα να ρωτήσω, αν γνωρίζετε, να μου πείτε αν ένας γυμναστής ως ελεύθερος επαγγελματίας έχει απαλλαγή απο το ΦΠΑ όταν κόβει παροχή υπηρεσιών ως καθηγητής Φυσικής Αγωγής. Θεωρείται εκπαίδευση και υπάρχει απαλλαγή; Θέλω να ξεκινήσω ατομική επιχείρηση με αντικείμενο γυμναστική σε σχολεία και κοίταγα πως θα μπορούσα να αποφύγω το ΦΠΑ. Βρήκα μία κλάση (80,42,20,04)που αναφέρεται ως Υπηρεσίες Καθηγητή Αθλημάτων. Σε αυτή την περίπτωση καταβάλλω ΦΠΑ;

Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων.

Αλέξανδρος

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • 0

Επιχείρηση έχει κάνει αίτηση στη ΔΕΗ για να πάρει προσφορά σύνδεσης φωτοβολταικού με το δίκτυό της.

Η ΔΕΗ απαντά εγγράφως (με προσφορά) ότι για την κατασκευή της απαραίτητης υποδομής (εναέριο δίκτυο, μέσα ζεύξης και προστασίας, μετρητική διάταξη κλπ) θέλει 32.000 Ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ).

Μπορεί η επιχείρηση να ζητήσει απαλλαγή για το ποσό αυτό;

Ο υπάλληλος της ΔΟΥ σηκώνει ψηλά τα χέρια και παραπέμπει στο τμήμα ΦΠΑ του Υπουργείου.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • 0
Επιχείρηση έχει κάνει αίτηση στη ΔΕΗ για να πάρει προσφορά σύνδεσης φωτοβολταικού με το δίκτυό της. Η ΔΕΗ απαντά εγγράφως (με προσφορά) ότι για την κατασκευή της απαραίτητης υποδομής (εναέριο δίκτυο, μέσα ζεύξης και προστασίας, μετρητική διάταξη κλπ) θέλει 32.000 Ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ). Μπορεί η επιχείρηση να ζητήσει απαλλαγή για το ποσό αυτό; Ο υπάλληλος της ΔΟΥ σηκώνει ψηλά τα χέρια και παραπέμπει στο τμήμα ΦΠΑ του Υπουργείου.

Ανήκει μήπως στις απαλλασσόμενες κάτω των 10Κw ;

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • 0

Η ΔΕΗ εκδίδει τιμολόγιο θεωρημένο κανονικά (τρυπημένο).

Υπάρχει βέβαια ένα θέμα ότι η προσφορά μπορεί να έχει κάποια μικρή απόκλιση από το τιμολόγιο, στο οποίο περιλαμβάνονται όσα υλικά χρησιμοποιήθηκαν πραγματικά.

Η επένδυση είναι ΦΒ πάρκο επί στέγης 300 Kw, και φυσικά δεν ανήκει στις απαλλασσόμενες.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • 0

Η ΔΕΗ εκδίδει τιμολόγιο θεωρημένο κανονικά (τρυπημένο).

Υπάρχει βέβαια ένα θέμα ότι η προσφορά μπορεί να έχει κάποια μικρή απόκλιση από το τιμολόγιο, στο οποίο περιλαμβάνονται όσα υλικά χρησιμοποιήθηκαν πραγματικά.

Η επένδυση είναι ΦΒ πάρκο επί στέγης 300 Kw, και φυσικά δεν ανήκει στις απαλλασσόμενες.

Κώστα, σου κάνει αυτό;

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΑΘΗΝΑ, 26 Απριλίου 2007

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Αρ.Πρωτ.: 1042190/1902/411/Α0014

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ

ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ

14η Δ/ΝΣΗ Φ.Π.Α.

ΤΜΗΜΑ Α΄

ΘΕΜΑ: Αναστολή καταβολής Φ.Π.Α. επενδυτικών αγαθών φωτοβολταϊκού πάρκου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας βάσει της Π.2869/87.

ΣΧΕΤ: Το από 20 Φεβρουαρίου 2007 έγγραφό σας.

Σε απάντηση στο ανωτέρω σχετικό έγγραφό σας που αναφέρεται στη διαδικασία αναστολής καταβολής Φ.Π.Α. για επενδυτικά αγαθά, που προβλέπεται από την εγκύκλιο Π.2869/2389/, η οποία εξακολουθεί να ισχύει, σας γνωρίζουμε συμπληρωματικά τα εξής:

Σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 1 του Κώδικα Φ.Π.Α. (Ν. 2859/2000) όπως ισχύει, παράδοση αγαθών θεωρείται κάθε πράξη με την οποία μεταβιβάζεται το δικαίωμα να διαθέτει κάποιος ως κύριος ενσώματα κινητά αγαθά, στα οποία συγκαταλέγονται και οι φυσικές δυνάμεις ή ενέργειες που μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο συναλλαγής, όπως είναι το ηλεκτρικό ρεύμα. Η μετατροπή ηλιακής ενέργειας σε ηλεκτρική είναι μεταποιητική δραστηριότητα, υπό τις προϋποθέσεις που ορίζονται. από τις οικείες διατάξεις.

Τέλος και αναφορικά με το τρίτο ερώτημά σας, αρμόδιος για να χορηγήσει τη βεβαίωση για την υπαγωγή στις διατάξεις της απόφασης αυτής είναι ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. που υπάγεται η επιχείρησή σας και ο οποίος έχει τη δυνατότητα να διερευνήσει, να διαπιστώσει και να αξιολογήσει τα πραγματικά δεδομένα της επιχείρησης και να αποφανθεί για τη συνδρομή ή όχι των προϋποθέσεων της απόφασης, σύμφωνα με όσα ορίζουν οι διατάξεις αυτής και οι σχετικές εγκύκλιοι.

Για το λόγο αυτό θα πρέπει να απευθυνθείτε στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. η οποία και θα σας ενημερώσει για τα δικαιολογητικά που απαιτείται να συνυποβάλλεται με την αίτηση για υπαγωγή σης διατάξεις της Α.Υ.Ο. Π.: 869/87.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • 0

Επιχείρηση εκμετάλλευσης εποχιακών γεωργικών μηχανημάτων (εκμετάλλευση θεριζοαλωνιστικής μηχανής κ.τ.λ.) κανονικά βάση του 2869/1987 δεν δικαιούται απαλλαγή ΦΠΑ για την αγορά θεριζοαλωνιστικής μηχανής . Αν στην παραπάνω επιχείρηση προσθέσω την δραστηριότητα αγροτικές επιχειρήσεις στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ θα μπορέσω να πάρω την απαλλαγή ΦΠΑ για το παραπάνω μηχάνημα? Και αν ναι θα είναι νόμιμο η παραπάνω μηχανή να χρησιμοποιείται εκτός από ιδία χρήση και για παροχή υπηρεσιών σε τρίτους έναντι αμοιβής ?

Η απάντηση που έδωσα σε πελάτη μου ήταν αρνητική δηλαδή πως δεν μπορεί αφού η απαλλαγή θα έχει δοθεί για μηχάνημα που αφορά τις προσωπικές του καλλιέργειες και όχι για παροχή υπηρεσιών σε τρίτους. Δεν ξέρω αν κάνω λάθος έχω μπερδευτεί . Μου είπε πως άλλος συνάδελφος του με αυτό τον τρόπο πείρε την απαλλαγή . Αν την πείρε είναι νόμιμο? Και κατά πόσο μπορεί να την χρησιμοποιεί για παροχή υπηρεσιών σε τρίτους?

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • 0

Συγνώμη για την ερώτηση μπορεί να φανεί αστεία καθώς είμαι απόφοιτος ΤΕΙ λογιστικής και δεν έχω την δική σας  εμπειρία...

 

Μπορεί στις επιχειρήσεις που έχουν δικαίωμα απαλλαγής ΦΠΑ για αγορά εξοπλισμού με επενδυτικό χαρακτήρα ( πχ βελτιστοποίηση ) να ενταχθεί ατομική επιχείρηση που δραστηριοποιείται στον ΚΑΔ 10.85 catering για εισαγωγή καινούριου μηχανολογικού εξοπλισμού;

Και αν τελικά μπορεί - θα μπορεί και ακόμη και αν η επιχείρηση ενταχθεί σε επιχορήγηση από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ 2007-2013;

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • 0

Μήπως κάποιος έχει υπόδειγμα του αναλυτικού πίνακα που πρέπει να συμπληρωθεί για την αναστολή καταβολής ΦΠΑ;

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε έναν λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργήστε έναν λογαριασμό

Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφείτε για έναν νέο λογαριασμό

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Σύνδεση τώρα
  • Πλοηγούταν πρόσφατα   0 μέλη

    • Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένοι χρήστες που να βλέπουν αυτή τη σελίδα.
×
×
  • Δημιουργία νέου...