Αποτελέσματα live αναζήτησης

Άρειος Πάγος 704/2014 Η εξάμηνη προθεσμία του μισθωτού για αξίωση της αποζημίωσης με ένδικα μέσα, αφορά την αποζημίωση που δικαούται ο εργαζόμενος απ'εθείας από τον νόμο 2112/1920, και όχι από αποζημίωση από άλλη αιτία


Δημοσιεύθηκε στις : [ 20-08-2014 ]
Κατηγορία: Εργατικά - Απασχόληση

Άρειος Πάγος 704/2014
Η εξάμηνη προθεσμία του μισθωτού για αξίωση της αποζημίωσης με ένδικα μέσα, αφορά την αποζημίωση που δικαούται ο εργαζόμενος απ'εθείας από τον νόμο 2112/1920, και όχι από αποζημίωση από άλλη αιτία


Περίληψη

Η 6μηνη αποσβεστική προθεσμία του άρθρου 6 παρ. 2 του Ν. 3198/1955, αφορά αποζημίωση, την οποία ο εργαζόμενος μισθωτός δικαιούται απ' ευθείας από το Ν. 2112/1920 ή το Β.Δ. της 16/18-7-1920 και όχι την αποζημίωση, που δικαιούται από άλλη αιτία, όπως από ειδικό νόμο, ο οποίος παραπέμπει στον εν λόγω Ν. 2112/1920 μόνο για τον καθορισμό του μεγέθους της αποζημιώσεως, εκτός εάν οι διατάξεις αυτές παραπέμπουν και στο άρθρο 6 του Ν. 3198/1955 (ΑΠ 464/2010, 274/2009, 1950/2007, 1232/2006).

ΑΠ  704/2014

ΤΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΑΡΕΙΟΥ ΠΑΓΟΥ

B1' Πολιτικό Τμήμα

Συγκροτήθηκε από τους Δικαστές: Βασίλειο Λυκούδη, Αντιπρόεδρο Αρείου Πάγου, Ανδρέα Δουλγεράκη, Νικόλαο Πάσσο, Δημήτριο Κόμη και Μιχαήλ Αυγουλέα, Αρεοπαγίτες.

Συνήλθε σε δημόσια συνεδρίαση στο Κατάστημά του, στις 4 Μαρτίου 2014, με την παρουσία και του γραμματέα Αθανασίου Λιάπη, για να δικάσει μεταξύ:

Του αναιρεσείοντος: ΝΠΙΔ με την επωνυμία "ΤΟΠΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΕΓΓΕΙΩΝ ΒΕΛΤΙΩΣΕΩΝ (ΤΟΕΒ) ΤΡΙΚΑΛΩΝ ΗΜΑΘΙΑΣ", που εδρεύει στα Τρίκαλα Ημαθίας και εκπροσωπείται νόμιμα, το οποίο εκπροσωπήθηκε από τον πληρεξούσιο δικηγόρο του Ανδρέα Τζαβέλλα, που δεν κατέθεσε προτάσεις.

Του αναιρεσιβλήτου: Ι. Π. του Γ., κατοίκου ..., ο οποίος εκπροσωπήθηκε από τον πληρεξούσιο δικηγόρο του Στέργιο Καπράρα με δήλωση του άρθρου 242 παρ. 2 ΚΠολΔ.

Η ένδικη διαφορά άρχισε με την από 29-12-2005 αγωγή του ήδη αναιρεσιβλήτου, που κατατέθηκε στο Μονομελές Πρωτοδικείο Βέροιας. Εκδόθηκαν οι αποφάσεις: 8/ΕΡ-ΔΙ/2007 οριστική του ίδιου Δικαστηρίου και 1347/2008 του Εφετείου Θεσσαλονίκης. Την αναίρεση της τελευταίας απόφασης ζητεί το αναιρεσείον με την από 13-11-2008 αίτησή του.

Κατά τη συζήτηση της υπόθεσης αυτής, που εκφωνήθηκε από το πινάκιο, οι διάδικοι παραστάθηκαν όπως σημειώνεται πιο πάνω. Ο Εισηγητής Αρεοπαγίτης Μιχαήλ Αυγουλέας διάβασε την από 24-2-2014 έκθεσή του, με την οποία εισηγήθηκε την απόρριψη της από 13-11-2008 αιτήσεως για αναίρεση της υπ' αριθμ. 1347/2008 αποφάσεως του Εφετείου Θεσσαλονίκης.

Ο πληρεξούσιος του αναιρεσείοντος ζήτησε την παραδοχή της αιτήσεως και την καταδίκη του αντιδίκου μέρους στη δικαστική δαπάνη.

ΣΚΕΦΘΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ

1. Η 6μηνη αποσβεστική προθεσμία του άρθρου 6 παρ. 2 του Ν. 3198/1955, αφορά αποζημίωση, την οποία ο εργαζόμενος μισθωτός δικαιούται απ' ευθείας από το Ν. 2112/1920 ή το Β.Δ. της 16/18-7-1920 και όχι την αποζημίωση, που δικαιούται από άλλη αιτία, όπως από ειδικό νόμο, ο οποίος παραπέμπει στον εν λόγω Ν. 2112/1920 μόνο για τον καθορισμό του μεγέθους της αποζημιώσεως, εκτός εάν οι διατάξεις αυτές παραπέμπουν και στο άρθρο 6 του Ν. 3198/1955 (ΑΠ 464/2010, 274/2009, 1950/2007, 1232/2006).

Περαιτέρω, η διάταξη του άρθρου 32 παρ. 4 του Ν. 2945/2001, που ορίζει ότι οι τακτικοί υπάλληλοι των Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων (Ο.Ε.Β.), όταν απολύονται ή αποχωρούν λόγω συνταξιοδότησης, δικαιούνται την αποζημίωση του Ν. 2112/1920, χωρίς τους περιορισμούς του A.N. 173/1967, κατήργησε ειδικά για τους υπαλλήλους του O.E.B., τους ανωτέρω περιορισμούς της αποζημιώσεως του Ν. 2112/1920 για τους λόγους που αναφέρονται στην αιτιολογική του έκθεση, στην οποία μάλιστα σημειώνεται ότι με τους εγκεκριμένους κανονισμούς Εσωτερικής Υπηρεσίας των O.E.B., καθορίζονται ευνοϊκότεροι όροι ως προς το ύψος της καταβαλλόμενης αποζημιώσεως, το ποσοστό της οποίας έχει ανέλθει έως και 100% του Ν. 2112/1920, δεν παραπέμπει στις διατάξεις του Ν. 3298/1955.

Εξάλλου, κατά το άρθρο 559 αρ. 1 ΚΠολΔ, λόγος αναιρέσεως για ευθεία παράβαση κανόνα ουσιαστικού δικαίου ιδρύεται αν αυτός δεν εφαρμόσθηκε, ενώ συνέτρεχαν οι προϋποθέσεις εφαρμογής του, ή αν εφαρμόσθηκε, ενώ δεν έπρεπε, γιατί δεν συνέτρεχαν οι προϋποθέσεις αυτές, δηλ. αν το δικαστήριο της ουσίας, απαίτησε περισσότερα στοιχεία ή αν αρκέσθηκε σε λιγότερα στοιχεία από εκείνα που απαιτεί ο νόμος, καθώς και αν το δικαστήριο προσέδωσε στον εφαρμοσθέντα κανόνα έννοια διαφορετική από την αληθινή.

Στην προκειμένη περίπτωση, το Εφετείο, με την προσβαλλόμενη απόφασή του, δέχθηκε ότι η ένδικη αγωγή του αναιρεσίβλητου, υπαλλήλου του Τ.Ο.Ε.Β. για συμπλήρωση της αποζημιώσεώς του, λόγω της αποχώρησής του από την υπηρεσία του αναιρεσείοντος, που ασκήθηκε τρία έτη από την απόλυσή του δεν είχε υποκύψει στην εξάμηνη αποσβεστική προθεσμία του άρθρου 6 παρ. 2 του ν. 2112/1920, καθόσον οι διατάξεις του άρθρου 32 ν. 2945/2001 παραπέμπουν στο νόμο 2112/1920, μόνο για τον καθορισμό του ύψους της αποζημίωσης και όχι και στο άρθρο 6 παρ. 2 του ν. 3198/1955, με συνέπεια να μην ισχύει, για την ως άνω αποζημίωση το θεσπιζόμενο με την τελευταία αυτή διάταξη απαράδεκτο. Στη συνέχεια, αφού δέχτηκε ως κατ' ουσία βάσιμο το συναφή λόγο της εφέσεως του αναιρεσίβλητου εξαφάνισε την πρωτοβάθμια απόφαση που είχε αποφανθεί αντιθέτως, κράτησε και δίκασε κατ' ουσία την αγωγή. Με την κρίση του αυτή το Εφετείο, ορθώς δεν εφάρμοσε την τελευταία, ως άνω, διάταξη η οποία δεν ήταν εφαρμοστέα, σύμφωνα με όσα αναφέρονται πιο πάνω, στην ένδικη διαφορά. Επομένως ο πρώτος λόγος, αναίρεσης από τον αρ. 1 του άρθρου 559 ΚΠολΔ, είναι αβάσιμος και πρέπει να απορριφθεί.

2. Με το άρθρο 5 παρ. 1 του Ν. 435/1976 αντικαταστάθηκε το δεύτερο εδάφιο του άρθρου 8 του Ν. 3198/1955, που είχε προστεθεί με το άρθρο 8 παρ. 4 του Ν.Δ. 3788/1957, και ορίστηκαν τα εξής: "Μισθωτοί εν γένει, υπαγόμενοι εις την ασφάλισιν οιουδήποτε ασφαλιστικού οργανισμού δια την χορήγησιν συντάξεως, συμπληρώσαντες ή συμπληρούντες τας προς λήψιν πλήρους συντάξεως προϋποθέσεις, δύνανται, εάν... έχουν την ιδιότητα του υπαλλήλου, είτε να αποχωρώσιν, είτε να απομακρύνωνται της εργασίας των παρά του εργοδότου των, λαμβάνοντες... οι μεν επικουρικώς ησφαλισμένοι τα 40%, οι δε μη ησφαλισμένοι επικουρικώς τα 50% της αποζημιώσεως, της οποίας δικαιούνται κατά τας εκάστοτε ισχυούσας διατάξεις, δια την περίπτωσιν απροειδοποιήτου καταγγελίας της συμβάσεως εργασίας εκ μέρους του εργοδότου. Δια την κατά τα ανωτέρω χορηγουμένην αποζημίωσιν εφαρμόζονται κατά τα λοιπά τα οριζόμενα υπό των άρθρων 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 και 9 του Ν. 3198/1955, ως και των διατάξεων του Ν. 2112/1920 και του Β.Δ. της 16.18 Ιουλίου 1920, πλην των διατάξεων των αφορωσών την προειδοποίησιν". Η ως άνω διάταξη του εδ. β' του άρθρου 8 του Ν. 3198/1955, όπως διαμορφώθηκε μετά την αντικατάστασή της από το άρθρο 5 παρ. 1 του Ν. 435/1976, έχει αναμφισβήτητα εφαρμογή στις συμβάσεις αορίστου χρόνου, στις οποίες, για την διευκόλυνση της ανανεώσεως του προσωπικού των επιχειρήσεων, εισάγει ως κίνητρο την μείωση της οφειλόμενης αποζημιώσεως σε περίπτωση καταγγελίας της συμβάσεως από τον εργοδότη και ιδρύει για πρώτη φορά δικαίωμα λήψεως της ίδιας αποζημιώσεως από τον μισθωτό όταν αυτός αποχωρεί οικειοθελώς από την υπηρεσία του, μετά την συμπλήρωση των προϋποθέσεων για την λήψη πλήρους συντάξεως γήρατος. Η εν λόγω διάταξη, όμως, είναι δυνατό να εφαρμοστεί και στις περιπτώσεις που η σχέση εργασίας του υπαλλήλου έχει τη νομική μορφή της συμβάσεως εργασίας ορισμένου χρόνου, όπως συμβαίνει και στην περίπτωση που η λύση αυτής επέρχεται αυτοδικαίως λόγω συμπληρώσεως του οριζόμενου στο νόμο ή τον κανονισμό της επιχειρήσεως ορίου ηλικίας, υπό την προϋπόθεση ότι ο εργοδότης θα καταγγείλει την σύμβαση ή ο μισθωτός θα αποχωρήσει εκούσια από την υπηρεσία του, λόγω πλήρους συνταξιοδοτήσεως, πριν συμπληρώσει ο τελευταίος το προβλεπόμενο όριο ηλικίας. Και τούτο διότι στην περίπτωση αυτή η σύμβαση ορισμένου χρόνου τελεί υπό την διαλυτική αίρεση της μη καταγγελίας της από τον εργοδότη ή τον μισθωτό, λόγω πλήρους συνταξιοδοτήσεως, με την πλήρωση δε της αιρέσεως αυτής, η σύμβαση καθίσταται αορίστου χρόνου και μπορεί έτσι να εφαρμοσθεί και επ' αυτής η ανωτέρω διάταξη του άρθρου 8 εδ. β' του Ν. 3198/1955 (Ολ.ΑΠ 1110/1986). Ο ίδιος νόμος (435/1976), προβλέπει στην παρ. 3 του άρθρου 5 αυτού ότι τυχόν ευνοϊκότεροι για τους μισθωτούς όροι, που περιέχονται σε άλλες διατάξεις, συλλογικές συμβάσεις εργασίας, κανονισμούς ή ατομικές συμβάσεις εργασίας κατισχύουν των διατάξεων της παρ. 1 του ίδιου άρθρου, δηλαδή των ρυθμίσεων του β' εδαφίου του άρθρου 8 του Ν. 3198/1955. Κατά την έννοια της διατάξεως αυτής, που συμπλέει με την επιταγή του άρθρου 22 του Συντάγματος για προστασία του δικαιώματος της εργασίας, ως ευνοϊκότεροι όροι θεωρούνται όλες οι προϋποθέσεις λειτουργίας της συμβάσεως, οι οποίες τέθηκαν υπέρ του μισθωτού, είτε αυτές ανάγονται στο ύψος της αποζημιώσεως, είτε στο δικαίωμα καταγγελίας (Ολ.ΑΠ 26/1992) και συνεπώς αν με όρο Σ.Σ.Ε. ή κανονισμού προβλέπεται η καταβολή στους υπαλλήλους που αποχωρούν από την υπηρεσία, μεγαλύτερης αποζημιώσεως, οφείλεται σ' αυτούς η αποζημίωση αυτή και όχι η μειωμένη αποζημίωση του άρθρου 8 εδ. β' του Ν. 3198/1955. Έτσι και με τη διάταξη του άρθρου 32 παρ. 4 του Ν. 2945/2001, που ορίζει ότι οι τακτικοί υπάλληλοι των Ο.Ε.Β. όταν απολύονται ή αποχωρούν λόγω συνταξιοδότησης, δικαιούνται την αποζημίωση του Ν. 2112/1920, χωρίς τους περιορισμούς του A.N. 173/1967, κατήργησε ειδικά για τους υπαλλήλους αυτούς, τους ανωτέρω περιορισμούς της αποζημιώσεως Ν. 2112/1920 για τους λόγους που αναφέρονται στην αιτιολογική του έκθεση, καθορίζονται ευνοϊκότεροι όροι ως προς το ύψος της καταβαλλόμενης αποζημιώσεως το ποσοστό της οποίας έχει ανέλθει έως και 100% του Ν. 2112/20 και δεν αναφέρεται καθόλου στις προαναφερόμενες διατάξεις των άρθρων 8 εδ. β' του Ν. 3198/1955 και 5 παρ. 3 του Ν. 435/1976. Περαιτέρω, με την διάταξη του άρθρου 14 παρ. 1 εδ. α, β, γ και 3 του Κανονισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας (Κ.Ε.Υ.) του αναιρεσείοντος, όπως τούτο (το άρθρο) τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα μετά την με αριθ. 1/22-2-1995 πράξη της Γ.Σ. τούτου, που εγκρίθηκε με την αριθ. Δ8/Α'/883/1-1-1996 απόφαση του Νομάρχη Ημαθίας, η υπαλληλική σχέση του τακτικού προσωπικού λύεται στις παρακάτω περιπτώσεις: "Με την συμπλήρωση εκ μέρους του υπαλλήλου των νομίμων προϋποθέσεων ηλικίας κα των ετών υπηρεσίας εν ασφαλίσει για την απόκτηση του δικαιώματος ολικής συνταξιοδότησης, όπως αυτές ορίζονται από τον ασφαλιστικό Οργανισμό στον οποίο υπάγεται το προσωπικό και με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου''. Κατά την παρ. 3 του ιδίου όπως παραπάνω άρθρου (14) του Κ.Ε.Υ., ορίζεται "οι αποχωρούντες από την υπηρεσία τακτικοί υπάλληλοι, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 1 εδ. α, β, γ και 3 του παρόντος άρθρου, παίρνουν αποζημίωση ανερχόμενη σε ποσοστό 100% της προβλεπόμενης από τον Ν. 2112/1920, όπως έχει τροποποιηθεί και συμπληρωθεί μεταγενέστερα. Η παραπάνω αποζημίωση, ο υπολογισμός της οποίας γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας, σε καμιά περίπτωση δεν είναι δυνατόν να υπερβαίνει το ποσό του εφάπαξ βοηθήματος του τακτικού υπαλλήλου του Υπουργείου Γεωργίας, αντίστοιχου κλάδου, ειδικότητας, κλιμακίου και ετών υπηρεσίας στο Ταμείο Προνοίας". Εξάλλου, από τη διάταξη του άρθρου 559 αριθ. 1 ΚΠολΔ, προκύπτει, ότι λόγος αναίρεσης για ευθεία παράβαση ουσιαστικού κανόνα δικαίου ιδρύεται αν αυτός δεν εφαρμοστεί, ενώ συνέτρεχαν οι προϋποθέσεις της εφαρμογής του ή αν εφαρμοστεί ενώ δεν έπρεπε, καθώς και αν εφαρμοστεί εσφαλμένα, αντίστοιχα δε, όταν στην ελάσσονα πρόταση του νομικού συλλογισμού δεν εκτίθενται καθόλου τα πραγματικά περιστατικά ή όταν τα εκτιθέμενα δεν καλύπτουν όλα τα στοιχεία που απαιτούνται με βάση τον πραγματικό κανόνα δικαίου για την επέλευση της έννομης συνέπειας που απαγγέλθηκε ή την άρνησή της. Τέλος, ο από τον αρ. 19 της ίδιας πιο πάνω διατάξεως λόγος αναίρεσης για έλλειψη νόμιμης βάσης της αποφάσεως, αφορά ελλείψεις, που ανάγονται αποκλειστικά στη διατύπωση του αποδεικτικού πορίσματος αναφορικά με τη συνδρομή των γεγονότων, που στη συγκεκριμένη περίπτωση συγκρατούν το πραγματικό του εφαρμοστέου κανόνα δικαίου, έτσι ώστε από την ανεπαρκή ή αντιφατική έκθεσή τους να μην μπορεί να διαγνωστεί αν η απόφαση στηρίζεται ή όχι νομικώς. Στην προκειμένη περίπτωση το Εφετείο, όπως προκύπτει από την προσβαλλόμενη απόφασή του δέχτηκε τα ακόλουθα: "Ο εναγόμενος και ήδη εφεσίβλητος, δηλαδή το νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία "Τοπικός Οργανισμός Εγγείων Βελτιώσεων (Τ.Ο.Ε.Β.) Τρικάλων Νομού Ημαθίας" (ήδη αναιρεσείων), που έχει την έδρα του στα Τρίκαλά Ημαθίας, έχει σκοπό την ανάπτυξη και διατήρηση των υδατικών και εδαφικών γεωργικών πόρων της περιοχής Τρικάλων Ημαθίας και τελεί υπό την εποπτεία και τον έλεγχο του Υπουργείου Γεωργίας.

Προκειμένου να ικανοποιήσει τις ανάγκες του, ενεργώντας διά του αρμοδίου οργάνου του, προέβη στην πρόσληψη του πρώτου ενάγοντος με την από 19.12.1966 σύμβαση εξαρτημένης εργασίας αορίστου χρόνου. Ειδικότερα, τον προσέλαβε ως γεωργοτεχνίτη, έναντι των εκάστοτε νομίμων μηνιαίων αποδοχών του. Σε εκτέλεση της σύμβασης εργασίας του ο πρώτος ενάγων απασχολήθηκε στον εναγόμενο ως γεωργοτεχνίτης (υπάλληλος), επί κεφαλής των υδρονομέων του Οργανισμού, επιβλέποντας τους υδρονομείς του και τη λειτουργία των έργων ύδρευσης της περιοχής του, μέχρι την 10.12.2002, οπότε και υπέβαλε αίτηση λύσης της εργασιακής του σύμβασης με τις προϋποθέσεις πλήρους συνταξιοδότησής του λόγω γήρατος. Η αίτηση αυτή έγινε δεκτή με την υπ' αρ. 103/19.12.2002 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του εναγομένου και την 31.12.2002 λύθηκε η εργασιακή του σύμβαση, με τη συμπλήρωση συνολικού χρόνου εργασίας τριάντα έξι (36) ετών και δώδεκα (12) ημερών. Ως εφάπαξ δε αποζημίωση του καταβλήθηκε από τον εργοδότη του, το ποσό των 15.737,01 ευρώ ήτοι ποσοστό 40% της αποζημίωσης του Ν. 2112/1920. Ωστόσο, σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στη μείζονα σκέψη, οι υπάλληλοι των Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων όταν απολύονται ή αποχωρούν με τις προϋποθέσεις πλήρους συνταξιοδότησή τους λόγω γήρατος, λαμβάνουν την αποζημίωση του Ν. 2112/1920 χωρίς τους περιορισμούς του ΑΝ 1731/1967, ήτοι ποσοστό 100% αυτής, όπως ορίζεται στο άρθρο 14 παρ. 3 του Κανονισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας σε συνδυασμό με το άρθρο 32 παρ. 4 του ν. 2945/2001, που διέπει το εναγόμενο, δεδομένου ότι κατά τη διάταξη του άρθρου 5 παρ. 1 ν. 435/1976 τυχόν ευνοϊκότεροι όροι για τους μισθωτούς κατισχύουν των διατάξεων της παραγράφου 1 του ως άνω νόμου.

Συνεπώς, ο ενάγων δικαιούται ως εφάπαξ αποζημίωση από το εναγόμενο ποσοστό 100% της αποζημίωσης του ν. 2112/1920, το οποίο όμως δεν πρέπει να υπερβαίνει το ποσό του εφάπαξ βοηθήματος του τακτικού υπαλλήλου του Υπουργείου Γεωργίας, αντιστοίχου κατηγορίας, κλάδου (ειδικότητας), κλιμακίου και ετών ασφάλισης στο Ταμείο Προνοίας. Στη συνέχεια, αποδείχτηκε ότι οι τακτικές αποδοχές του ενάγοντος κατά τον τελευταία μήνα εργασίας του, υπό συνθήκες πλήρους απασχόλησης, ανέρχονταν στο ποσό των 1.405,90 ευρώ. Επομένως, σύμφωνα με όσα προαναφέρθηκαν, έπρεπε να λάβει ως αποζημίωση για την αποχώρησή του με τις προϋποθέσεις πλήρους συνταξιοδότησής του, λόγω γήρατος, το ποσό των {1.405,90 ευρώ επί 24 μήνες = 33.741,60 ευρώ + 5.623,60 ευρώ για αναλογία 1/6 επιδόματος δώρων εορτών και αδείας = 39.365,20 ευρώ, από τα οποία δικαιούται μόνον 39.342,52 ευρώ, που ανέρχεται το ποσό του εφάπαξ βοηθήματος του τακτικού υπαλλήλου του Υπουργείου Γεωργίας, αντίστοιχης κατηγορίας, κλάδου (ειδικότητας), κλιμακίου και ετών ασφάλισης στο Ταμείο Προνοίας} 39.342,52 ευρώ. Από το ποσό των 39.342,52 ευρώ που δικαιούται ο ενάγων πρέπει να αφαιρεθεί το ποσό των 15.737,01 ευρώ που του κατέβαλε ήδη ο εναγόμενος και να του επιδικασθεί το υπόλοιπο ποσό των 23.605,51 ευρώ". Στη συνέχεια με βάση τις παραδοχές του αυτές, δέχτηκε την αγωγή και υποχρέωσε τον εφεσίβλητο -αναιρεσείοντα να καταβάλλει στον εκκαλούντα το ως άνω ποσό. Με αυτά που δέχτηκε και έτσι που έκρινε το Εφετείο, ορθώς ερμήνευσε και εφάρμοσε τις προδιαληφθείσες διατάξεις, χωρίς να αξιώσει λιγότερα ή διαφορετικά στοιχεία από αυτά που απαιτούν οι εν λόγω διατάξεις, σε σχέση 1) με το ότι η τροποποίηση του Κανονισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας (ΚΕΥ), που έγινε το 1995 και εγκρίθηκε με απόφαση του οικείου Νομάρχη δεν εκδόθηκε εκτός της νομοθετικής εξουσιοδότησης του άρθρου 1 παρ. 2 του ΝΔ 1282/1972 και συνακόλουθα ότι επέχει ισχύ νόμου. Τούτο διότι: α) Οι Ο.Ε.Β. κατά ρητή διάταξη του νόμου είναι Οργανισμοί Κοινής Ωφελείας και από της μετατροπής τους με το Ν.Δ. 1218/1972 από Ν.Π.Δ.Δ. σε Ν.Π.Ι.Δ. λειτουργούν έκτοτε, σύμφωνα με τις διατάξεις του καταστατικού τους, του προαναφερθέντος Ν.Δ. 3881/1958, των εκτελεστικών αυτού Διαταγμάτων, και του Ν. 1218/1972. β) Οι κατά την προδιαγραφείσα διαδικασία συντασσόμενοι (ή τροποποιούμενοι) Κανονισμοί Εσωτερικής Υπηρεσίας (Κ.Ε.Υ.), εκδιδόμενοι κατ' εξουσιοδότηση νόμου και ρυθμίζοντες τα κατά την έκταση της παρασχεθείσης και μόνο εξουσιοδοτήσεως ζητήματα, αποκτούν ισχύ νόμου, εφόσον, βεβαίως, εγκριθούν και δημοσιευθούν νομίμως. γ) Με το εκδοθέν, κατ' εξουσιοδότηση του ΝΔ 3881/1958, ΒΔ 7-9/13-11/1959, καθορίσθηκαν τα της οργανώσεως, λειτουργίας και της κατάστασης των υπαλλήλων των εν λόγω οργανισμών. Με το άρθρο 45 παρ. 1 αυτού ορίζεται "Η διάρθρωσις και η σύνθεσις των Υπηρεσιών, αι αρμοδιότητες αυτών, του Διευθυντού και των λοιπών υπαλλήλων, αι κατηγορίαι και τα προσόντα του προσωπικού, η διάκρισις αυτού εις τακτικόν και πρόσκαιρον, αι αποδοχαί και αποζημιώσεις, τα των ωρών εργασίας και αδειών, τα καθήκοντα και αι ευθύναι, τα πειθαρχικά αδικήματα και αι ποιναί ως και ο τρόπος προσλήψεως και απολύσεως του προσωπικού και της εν γένει καταστάσεως αυτών, ρυθμίζονται δια του Κανονισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας του Οργανισμού", και δ) με το άρθρο 1 μόνο του ΝΔ 1218/1972, με το οποίο, όπως αναφέρθηκε, μετετράπησαν οι εν λόγω οργανισμοί από ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ, ορίστηκαν ειδικότερα τα εξής: "Η παράγραφος 1 του άρθρου 13 του ΝΔ 3881/1958 αντικαθίσταται, ως κάτωθι: "1. Οι Οργανισμοί Εγγείων Βελτιώσεων (Ο.Ε.Β.) αποτελούν Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, λειτουργούντες συμφώνως προς τας διατάξεις του καταστατικού αυτών, τας του Ν.Δ. 3881/1958 "περί Έργων Εγγείων Βελτιώσεων" και των εκτελεστικών αυτού διαταγμάτων, εφ' όσον δεν καταργούνται, τροποποιούνται ή συμπληρούνται δια του παρόντος". Οι Ο.Ε.Β. δύνανται να προσλαμβάνουν πάσης φύσεως προσωπικόν, δια την κανονικήν λειτουργίαν αυτών. Αι δι' έκαστον Ο.Ε.Β. θέσεις συνιστώνται δια του Κανονισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας αυτών, εν τω οποίω θα καθορίζωνται και η κατηγορία, η ειδικότης, τα των προσόντων, τα των αποδοχών, των αδειών, του πειθαρχικού ελέγχου, των αποζημιώσεων εκτός έδρας του προσωπικού, ως και πάσα ετέρα σχετική λεπτομέρεια, αφορώσα εις την υπηρεσιακήν σχέσιν και κατάστασιν αυτού". Με την τελευταία διάταξη, δεν περιορίστηκε το εξουσιοδοτικό πλαίσιο της δια τα των Κανονισμών Εσωτερικής Υπηρεσίας (KEY), ρύθμιση της οφειλόμενης λόγω συνταξιοδότησης εφάπαξ αποζημιώσεως, καθόσον τούτο συναρτάται αμέσως, με την προβλεπόμενη από τη διάταξη αυτή "...υπηρεσιακή σχέση και κατάσταση αυτού (προσωπικού)". Έτσι λοιπόν, όρος "ΚΕΥ", με τον οποίο ρυθμίζεται το ως άνω ζήτημα, δεν βρίσκεται εκτός εξουσιοδότησης του τελευταίου πιο πάνω ΝΔ. Άλλωστε, με την εν λόγω διάταξη δεν καταργήθηκε εκείνη του ΒΔ 7-9/13-11/1959, που εκδόθηκε κατ' εξουσιοδότηση του ΝΔ 3881/1958, η οποία προβλέπει, όπως, πιο πάνω αναφέρεται την δυνατότητα μέσω των "ΚΕΥ" ο καθορισμός και της εφάπαξ αποζημιώσεως. Το ότι στο ΝΔ 1218/1972 δεν περιλήφθηκε σχετική πρόβλεψη δεν σημαίνει ότι η εν λόγω διάταξη (άρθρο 45 ΒΔ 7-9/13-11/1959) καταργήθηκε σιωπηρώς. Τέτοιος σκοπός από τη διατύπωση της εν λόγω διάταξης, δεν συνάγεται, αφού δεν περιέχει διαφορετική ρύθμιση από την προβλεπόμενη στην τελευταία, ως άνω διάταξη. Αντιθέτως συνάγεται ότι για όσα θέματα δεν προβλέπονται, από τις διατάξεις του εν λόγω ΝΔ, εξακολουθούν να ρυθμίζονται από τις προγενέστερες διατάξεις. Αν σκοπός του νομοθέτη ήταν να ρυθμίσει τα σχετικά θέματα, κατά τρόπο διάφορο, από τα μέχρι τότε ισχύοντα, και να καθιερώσει και για τους υπαλλήλους του αναιρεσείοντος, τα όσα ίσχυαν με τις διατάξεις του άρθρου 8 του ν. 3198/1955, στο εδ. β' του οποίου είχαν προστεθεί, με το άρθρο 8 παρ. 4 ΝΔ 3788/1957, τους αναφερόμενους στην αρχή της παρούσας περιορισμούς της εφάπαξ αποζημιώσεως, που ισχύουν για τους λοιπούς εργαζόμενους με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου, θα έπρεπε να έχει εκφρασθεί ρητά με παραπομπή στις οικείες διατάξεις, οπότε και μόνο θα μπορούσε να γίνει λόγος για σιωπηρή κατάργηση των διατάξεων του άρθρου 45 ΒΔ 7-9/13-11/1959. Ενόψει αυτών, η περιλαμβανόμενη στην εγκριθείσα με την υπ' αρ. Δ8/Α'/883/1-1-1996 απόφαση του Νομάρχη Ημαθίας διάταξη του άρθρου 14, με την οποία προβλέπεται, με τις εκεί αναφερόμενες προϋποθέσεις, η καταβολή στους υπαλλήλους του αναιρεσείοντος εφάπαξ αποζημιώσεως σε ποσοστό ανερχόμενο στο 100/%, δεν κείται εκτός νομοθετικής εξουσιοδοτήσεως των προαναφερομένων διατάξεων και συνακόλουθα δεν είναι ανίσχυρη. Κατά συνέπεια, ο 2ος λόγος με τον οποίο υποστηρίζονται τα αντίθετα και αποδίδονται οι πλημμέλειες από τον αρ. 1 του άρθρου 559 ΚΠολΔ, είναι αβάσιμος και απορριπτέος. Εξάλλου, ο τρίτος και τελευταίος λόγος αναιρέσεως, από τον αρ. 19 της τελευταίας πιο πάνω διατάξεως, με τον οποίο αποδίδεται στην προσβαλλόμενη απόφαση η πλημμέλεια ότι στερείται νόμιμης βάσης, διότι δεν περιέχει αιτιολογίες όσον αφορά το ζήτημα της αποδοχής εκ μέρους του αναιρεσίβλητου του σχετικού όρου του κανονισμού του (αναιρεσείοντος), ώστε ο όρος αυτός να αποκτήσει συμβατικό χαρακτήρα για να την δεσμεύει, πρέπει να απορριφθεί. Τούτο διότι στηρίζεται σε εσφαλμένη προϋπόθεση, αφού δεν πρόκειται για παραβίαση συμβατικού όρου εκ μέρους του αναιρεσείοντος, αλλά για την αθέτηση υποχρέωσής της από το νόμο. Ενόψει αυτών πρέπει να απορριφθεί η κρινόμενη αίτηση και να επιβληθεί σε βάρος του αναιρεσείοντα, ως ηττώμενου διαδίκου (άρθρα 176 και 183 ΚΠολΔ), όπως ορίζεται στο διατακτικό.

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ

Απορρίπτει την από 13-11-2008 αίτηση, για αναίρεση της υπ' αρ. 1347/2008 αποφάσεως του Εφετείου Θεσσαλονίκης. Και

Επιβάλλει σε βάρος του αναιρεσείοντος τη δικαστική δαπάνη του αναιρεσίβλητου, την οποία ορίζει στο ποσό των χιλίων οκτακοσίων (1.800) ευρώ.

Κρίθηκε και αποφασίστηκε στην Αθήνα στις 18 Μαρτίου 2014. Και

Δημοσιεύτηκε στην Αθήνα σε δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριό του την 1η Απριλίου 2014.

Ο ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ

Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».

Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».

Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.

Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)

Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:

► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)

► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)

► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ' ένα οικονομικό «πακέτο»)

Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ' έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:

210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618

 

 

Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».

Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».

Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.

Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)

Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:

► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)

► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)

► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ' ένα οικονομικό «πακέτο»)

Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ' έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:

210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618

 

 

Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».

Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».

Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.

Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)

Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:

► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)

► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)

► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ' ένα οικονομικό «πακέτο»)

Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ' έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:

210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618

 

Προσωπικές σημειώσεις για αυτή την απόφαση

 

Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».

Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».

Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.

Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)

Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:

► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)

► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)

► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ' ένα οικονομικό «πακέτο»)

Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ' έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:

210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618

 

Πρόσφατες αποφάσεις στην κατηγορία

 

Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».

Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».

Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.

Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)

Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:

► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)

► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)

► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ' ένα οικονομικό «πακέτο»)

Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ' έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:

210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618

 

 

Η υπηρεσία ή η ενέργεια που ζητήσατε, είναι διαθέσιμη μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη του κόμβου με πρόσβαση στη συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων».

Εάν δεν έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να εγγραφείτε σαν μέλος, μπορείτε να επιλέξετε πάνω δεξιά την επιλογή «Εγγραφή».

Αν είστε εγγεγραμμένο μέλος, έχετε κάνει είσοδο (login) στον κόμβο και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές υπηρεσίες πατήστε εδώ.

Δείτε όλα όσα προσφέρει η συνδρομητική υπηρεσία «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων» του κόμβου με χρέωση μόνο 100,00 ευρώ το χρόνο (πλέον Φ.Π.Α.)

Δείτε τις λοιπές συνδρομητικές υπηρεσίες και τα προϊόντα του κόμβου:

► «Επίλυσις» (υπηρεσία απάντησης προσωπικών ερωτημάτων)

► «Webinars» (υπηρεσία παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων)

► «Full pack» (όλες οι υπηρεσίες «Αρχείο Νόμων και Αποφάσεων», «Επίλυσις» και «Webinars» σ' ένα οικονομικό «πακέτο»)

Εφαρμογές «Cloud CRM & myData», «Ψηφιακό ωράριο», «Express ισολογισμός».

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας σ' έναν από τους παρακάτω τηλεφωνικούς αριθμούς:

210 67 73 722, 210 82 23 705, 216 70 02 616, 216 70 02 617 και 216 70 02 618

 

Δημιουργία νέας κατηγορίας

Κατηγορίες προσωπικής βιβλίοθήκης